خبرنگاران ورزشی در تور مشکلات/ حال ورزشی نویسان گلستان  توپ نیست

خبرنگاران ورزشی از جمله کوشاترین فعالان حوزه خبر محسوب می شوند به سبب نوع فعالیت و مخاطبان خاص خود با مشکلات و گرفتاری های زیادی دست و پنجه نرم می کنند وتلاش مستمر شان برای ارتقا ورزش گاها دیده نمی شود.

خبرگزاری شبستان- گرگان، خبرنگاران گره از کار بسیاری از اقشار و اصناف گشوده اند و بی هیچ چشم‌داشتی شبانه روز در تلاشند تا جامعه ایده آل تری خلق کنند. اما دغدغه های خودشان سالهاست که پابرجاست. خبرنگاران که از آنها به گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای جامعه یاد می کنند همچنان با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند.

 

فقدان بیمه، وضعیت معیشتی نامساعد، درآمد پایین و نبود امنیت شغلی از جمله مشکلات خبرنگاری است که هر ساله به ویژه در آستانه 17 مرداد و روز خبرنگار در بسیاری از محافل تکرار می‌شوند اما برای حل آنها اقدام جامع و اساسی صورت نمی گیرد.

 

از جمله خبرنگاران پرتلاش حوزه خبر و اطلاع رسانی می توان به فعالان رسانه ای بخش ورزش اشاره کرد. خبرنگارانی که به سبب نوع زمان بندی و تقویم مسابقات ورزشی در بیشتر در ایام تعطیل  باید در میادین ورزشی حاضر شوند و به انعکاس  رخدادهای ورزشی بپردازند.

 

خبرنگارانی که به طور معمول باید با حضور در میادین ورزشی که معمولا در خارج شهرها واقع شده اند به پوشش اصل و حواشی  یک رخداد ورزشی بپردازند.

 

گلستان هر چند دررشته فوتبال در سطح کشور نماینده ای ندارد اما در سایر رشته ها مانند  والیبال، بسکتبال، سوارکاری،  کبدی،  والیبال ساحلی نمایندگان زیادی در سطح نخست این رشته ها دارد و فعالیت خبرنگاران در هر یکی از این رشته ها مشکلات زیادی دارد. سراغ تعدادی از ورزشی نویسان استان رفتیم تا دغدغه ها و مشکلات آنها را بازگو کنیم.

 

آق اویلی بزمونه از جمله خبرنگاران فعال حوزه سوارکاری است وی در گفتگو با شبستان گفت:‌ خبرنگاری شغل بسیاری سخت وو طاقت فرسایی است اما خبرنگاری ورزشی اوضاع و شرایط بسیار طاقت فرسا است .

 

وی گفت: پوشش مسابقات سوارکاری کار پیچیده ای است که نیازمند آن است که تبحر زیادی ر زمینه اسب و چابکسواری داشته باشیم.

 

وی ادامه داد:‌ مسابقات سوارکاری در یک پیست خاکی و معمولا حوالی ساعت 14 که اوج گرمای روز است برگزار می شود و خبرنگار به واسطه ضرورت پوشش همه اتفاقات پیست باید مستمر در کنار اسب و سوارکار حضور داشته باشند.

 

بزمونه گفت: سوارکاری ورزشی پر سانحه است که معمولا به سقوط چابسکوار یا اسب  همراه است به همین دلیل ضرورت دارد تا خبرنگار زیر آفتاب تابستان و سرمای پاییز به طور مستمر  اتفاقات میدان را پوشش دهد.

 

وی ادامه داد: در یکی دو سال اخیر که کرونا شیوع پیدا کرده تماشاگران و علاقه مندان به اسب و اسبدوانی از حضور در مجموعه های سوارکاری منع شده اند و این کار وظیفه خبرنگاران را سخت تر کرده است.

 

بزمونه گفت: در پوشش ورزش سوارکاری معمولا خبرنگاران باید جنب و جوش بسیاری داشته باشند تا موضوعی از قلم نیفتد به همین دلیل در برخی موارد  دوربین  تبلت  ودیگر ادوات آنها از دستشان می افتد و خراب می شود و در این گرانی بازار اگر هر چند سال   فقط یک بار این اتفاق رقم بخورد  تمام درآمد و دستمزد پوشش مسسابقات را باید صرف تعمییر لوازم خبرنگاری خود کند

 

وی افزود:‌ به علت شرط بندی  در مسابقات سوار کاری  حساسیت اخبار تولیدی بسیار زیاد است و این امر استرس زیادی به خبرنگار وارد می کند یعنی در اوج گرما و بدون صندلی و میز باید دقت اخبار تولیدی بسیار بالا باشد تا حاشیه سازی ایجاد نشود.

 

مجید میهن دوست یکی از ورزشی نویسان استان نیز معتقد است که خبرنگار ورزشی شاید سخت ترین بخش خبرنویسی باشد.

 

وی گفت: در گلستان بیشتر تمرکز بر روی والیبال و بسکتبال است و علاقه مندان به این رشته ها با حساسیت بالایی این موارد را رصد می کنند

 

میهن دوست افزود: سالن های ورزشی گلستان حین برگزاری این مسابقات مملو از تماشاگر است و همهمه و هیجان بر کل مجموعه ورزشی حاکم می شود.

 

 وی ادامه داد: در پایان مسابقات ورزشی معمولا کادر فنی و بازیکنان بازنده به سختی پاسخگوی رسانه های هستندو در برخی موارد رفتار مناسبی ندارند و این خبرنگار ورزشی است که باید با لحاظ همه شرایط  باید به وظیفه اطلاع رسانی خود بپردازد.

 

میهن دوست گفت: این مشکل محدود به گرگان نیست بلکه در جای جای ایران و حتی خبرنگاران ورزشی تلویزیون هم با این مشکل مواجه هستند.

 

وی ادامه داد: معمولا در شهرستان ها هر سرمربی یا بازیکن معروف عده ای طرفدار یا لیدر در سکوها داردکه به طور ویژه از آنها حمایت می کنند و اگر خبرنگار مطلب یا گزارش انتقادی از روند هدایت یا نقش یک بازیکن در مسابقه بگیرد  جوی نامناسبی برای خبرنگار ایجاد می شود.

 

نگارنده گزارش که خود سابقه ورزشی نویسی در کارنامه دارد معتقد است: خبرنگاری در حوزه ورزش جسارت ویژه ای می طلبد  زیرا برخلاف سایر اخبار  با دو قشر طرفدار و رقیب مواجه هستیم .   یعنی انتشار هر خبر به مزاج خیلی ها خوش نمی آید. طرفداران تیم های ورزشی معمولا در برابر اخباری که خوششان نیای موضع گیری می کنند

 

معمولا بخشی از مردم  توقع دارند که مشکلات  تیم ورزشی شان توسط خبرنگاران برطرف شود حال آنکه برای اینکه خبرنگاران بتوانند از یک تیم حمایت کنند باید اطلاعات دقیقی از شرایط تیم داشته باشند ولی معمولا مدیران سعی به کتمان اطلاعات می کنند.

 

با گسترش شبکه های اجتماعی  اخبار و نتایج مسابقات زودتر از رسانه های رسمی توسط شبکه های محلی  منتشر می شود و بیشترین  وظیفه خبرنگاران ورزشی   تحلیل مسابقات و ریشه یابی علل شکست و یا برد  در مسابقات است. برای آنکه تحلیلی درست از یک مسابقه ورزشی داشته باشیم باید اطلاعات خبرنگار ورزشی به روز باشد یعنی تسلط و احاطه کافی خبرنگار بر یک رشته ورزشی پیش شرط  موفقیت خبرنگار محسوب می شود.

 

پرویز فرخی سرمربی سابق تیم ملی والیبال ساحلی هم معتقد است که خبرنگاران ورزشی نقش ارزشمندی در توسعه ورزش دارند

 

وی گفت: متاسفانه خبرنگاران ورزشی به جایگاه واقعی خود در استان دست نیافته اند. 

 

فرخی افزود: با افزایش برخی کانال ها و شبکه های اجتماعی برخی مربیان و مدیران  تیم های ورزشی از  نقش خبرنگاران  نشریات و خبرگزاری ها در توسعه ورزش  غافل شده اند . وی گفت : در کشورهای سرشناس ورزشی یکی از مهمترین عناصر رشد ورزش انتقادات و راهکارهای مطروحه از سوی خبرنگاران ورزشی است .خبرنگاران به حدی از اعتلا در ورزش می رسند که با آنالیز نکته نظرات زمینه  قهرمانی تیم ها را فراهم می کنند

 

وی گفت: بازیکنان بزرگ عالم ورزش معمولا چند مشاوره رسانه ای دارند این بدان معنا است که حتی ستارگان بزرگ ورزشی نیز برای توفیق و موفقت نیاز به حمایت از خبرنگاران دارند.

 

استان گلستان از گذشته های دور تاکنون در رشته های خاصی همچون والیبال بسکتبال  سوارکاری  حرف های زیادی در سطح نخست کشور داشت یکی از پارامتر های اثر گذار در این موفقیت های  خبرنگاران ورزشی بوده اند.

 

 

کد خبر 1203747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha