مکتب عاشورا دانشگاه جوانمردی است

آیت الله عابدینی گفت: مکتب و کربلای اباعبدالله الحسین (ع) از ابتدا تا انتها دانشگاه جوانمرد پرور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در مراسم عزاداری کارکنان یگان ویژه نیروی انتظامی استان اظهار کرد: مکتب و کربلای اباعبدالله الحسین (ع) از ابتدا تا انتها دانشگاه جوانمرد پرور است، یعنی دانشجویان این دانشگاه جوانمرد می ‌شوند، نامرد، بی ‌وفا، بی عقیده و بی ‌تفاوت نیستند و همه ویژگی‌ های جوانمردی را دارند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: بحث جوانی با بحث جوانمردی با هم فرق دارند، جوانی دست خود انسان نیست، یعنی با پیش رفتن روز، ماه، سال و طی روزگار، کودکان بزرگ و جوان می ‌شوند اما جوانمردی اینگونه نیست، جوانمردی با گذر زمان درست نمی‌شود، مگر اینکه آدم‌ها برای آن تصمیم بگیرند، جوانمردی تحصیلی است یعنی انسان باید برای کسب این صفت به خود زحمت بدهد.

 

وی عنوان کرد: یکی از مسائلی که ریشه و مبنای جوانمردی است اعتقادات دینی است، کسی که هنوز تکلیفش را با خدا روشن نکرده نمی‌تواند اسم خود را در دانشگاه جوانمردی بنویسد و دانشجو شود بنابراین همه پیامبرانی که آمدند کارشان این بود که به مردم بگویند به جای اینکه بت ‌ها و هوای نفس را بپرستید فقط خدا را عبادت کنید، بنابراین نخستین جایی که آدمیت انسان‌ها پا می‌گیرد این است که با خدا آشنا شوند و بنده خدا شوند.

 

آیت الله عابدینی اعلام کرد: خداوند در آیه 36 سوره نحل می‌فرماید ما در هر امتی پیغمبر مبعوث کردیم، هیچ کسی بی پیغمبر نبوده، این پیغمبران برای این آمدند که مردم فقط خدا را عبادت کنند؛ این آیه طوری گفته شده که معلوم می‌شود هیچ انسانی بر روی زمین نیست که عبادت نکند، آدمی که عبادت نکند پیدا نمی ‌شود، همه در حال عبادت هستند، منتها معبودها فرق می‌کنند، یک نفر پول می‌ پرستد، خانواده و آبرویش را برای پول می‌ فروشد، یک نفر مقام و شهرت می ‌پرستد، اما برخی هم فقط دنبال خدا می‌گردند، پیغمبران هم آمده ‌اند کاری کنند ما فقط خدا را بپرستیم، این نخستین و مهم ‌ترین قدم برای رسیدن به روح جوانمردانه است.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی ما خدا را پذیرفتیم، خدا آئین دارد، خدا قانون دارد، خدا باید و نبایدهایی دارد، خدا گفته از نفاق، دروغ، حرام و ظلم به دیگران حذر کنید و رو به سوی نماز، عبادت، رحم و مروت، رفاقت، دوستی و محبت به یکدیگر بیاورید.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: کجا می‌توانیم به آرمان‌های الهی و مواردی که خداوند برای ما باید و نباید قرار داده پی ببریم، باید کتاب خدا را بدانیم، فرستاده‌های خدا را بشناسیم، به نبوت، وحی، قرآن و کتاب‌های آسمانی ایمان بیاوریم، وقتی ایمان بیاوریم این باید و نبایدها و شناخت‌ها را که در قرآن، نهج‌البلاغه، کلام پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) است در می‌یابیم.

 

وی تصریح کرد: اگر ما در مسیر بایدهای خدا فعال بودیم و نبایدهای خدا را کنار گذاشتیم و با ظلم، ذلت، زیر بار سیطره ظلم و ظالمان رفتن مبارزه کنیم آن وقت است که جوانمرد می ‌شویم، چرا که خداوند فرموده کافران حق ندارند بر مومنین مسلط شوند، وقتی خدا این را می‌ گوید امام خمینی (ره) می‌آید به آن عمل می‌کند و می‌ گوید ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم، آن موقعی که امام (ره) این جمله را فرمود آمریکا شوکتی در جهان داشت و کسی جرأت نمی‌کرد چنین حرفی بزند اما امروز می‌بینیم که آمریکا هر روز بیشتر از دیروز زیر پا قرار می‌گیرد.

 

آیت الله عابدینی اظهار کرد: آمریکا پیش از انقلاب قصد تحقیر ملت ایران را داشت، بنا داشت جوانمردی مردم ما را بشکند، این قانون شان بود، این در قرآن هم آمده که فرعون مردم خود را خوار و تحقیر می‌کرد برای اینکه مطیع شوند، اما در نظام مقدس جمهوری اسلامی، دین، قرآن و آئین ما خدا از «لقد کرمنا بنی آدم» سخن گفته و فرموده هر کس بنی ‌آدم است احترام و عزت دارد و آدم ارزشمندی است.

 

وی عنوان کرد: خدا فرمود هر چه تقوا و ایمان شما بیشتر شود قیمت و احترام شما هم بالاتر می‌ رود، خداوند در آیه 13 سوره حجرات فرموده «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»، یعنی همانا گرامی ‌ترین شما در نزد خدا با تقواترین شماست.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: حال ما می‌خواهیم احترام و ارزش مان افزایش پیدا کند، آرزو می ‌کنیم ما هم به مقامی مانند مقام حاج قاسم سلیمانی برسیم، خداوند فرمود «اِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ»، خداوند می‌فرماید مگر کرامت و بزرگی نمی‌خواهید؟ نسخه آن در قرآن نوشته شده است، هر چه با این قرآن آشنا شوید و انس شما با آن بیشتر شود هر آیه‌ای از قرآن درجات کرامت برای شماست و در هر آیه درجاتی به ارمغان می‌آید.

 

وی تصریح کرد: بنابراین جوانمردی در خداشناسی است، جوانمردی در وحی و کتاب خدا و در رسالت انبیا و اولیای الهی را شناختن است، مرحله دیگر جوانمردی این است که ما در زندگی‌مان مشخص کنیم امام ما کیست.

 

آیت الله عابدینی تأکید کرد: اگر نسبت به اطرافیان و نسبت به جامعه بی‌تفاوت بودیم معلوم می‌شود دین نداریم، بنابراین زمانی که می‌گوییم مومنین نسبت به یکدیگر ولایت دارند، یعنی نسبت به هم حامی و دلسوز هستند، برای اهداف الهی یاور هم هستند که همان اهداف فطری و وجدانی هم هست.

 

وی بیان کرد: جوانمردی زن و مرد نمی‌شناسد، ما زینب کبری (س) را جوانمرد می ‌دانیم، فاطمه زهرا (س) که پای ولایت امیرالمومنین (ع) جان خود را گذاشت نهایت جوانمردی را داشت، همچنین جوانمردی کودک و نوجوان و پیر نمی ‌شناسد، علی اصغر (ع) 6 ماهه بود، علی بن الحسن (ع) 6 ساله بود، قاسم بن الحسن (ع) 13 ساله بود، حبیب بن مظاهر هشتاد و چند سال داشت، همه می‌توانند جوانمرد باشند، بنابراین جوانمردی مختص جنسیت یا سن خاصی نیست.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: امام حسین (ع) وقتی روز دوم وارد سرزمین کربلا شده و مستقر شدند، یک سخنرانی داشتند، بخشی از سخنرانی ایشان این‌گونه است که فرمودند «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یُعمَلُ بهِ، و أنَّ الباطِلَ لا یُتَناهى عَنهُ، لِیَرغَبِ المُؤمنُ فی لِقاءِ اللّه مُحِقّا، فإنّی لا أرَی المَوتَ إلاّ سَعادَةً ، و لا الحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ إلاّ بَرَما»، اگر کسی جوانمرد نباشد حرف امام را نمی فهمد، البته بیشتر کسانی که آنجا بودند این گونه بودند و در لشکریان یزید قرار داشتند، اما یاران امام خوب می فهمیدند امام چه می گوید.

 

وی گفت: امام حسین (ع) در سخنرانی‌شان در روز دوم محرم به لشکریان یزید فرمودند آیا نمی‌بینید به حق عمل نمی‌شود؟ یعنی اگر جوانمردی ببیند به حق عمل نمی‌شود نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.

 

آیت الله عابدینی یادآور شد: امیدواریم شما جوانمردان عرصه دفاع از امنیت کشور، دین و مردم همواره پای کار ائمه اطهار (ع) و دین باشید و الگوی جوانمردی شما ابوالفضل العباس (ع) باشد.

 

کد خبر 1203858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha