سیاست افزایش نرخ سود در دنیا با هدف كنترل تورم اجرایی می شود

امینی با اشاره به اینکه سیاست افزایش نرخ سود در دنیا با هدف كنترل تورم اجرایی می شود و معمولاً هم جواب می دهد، گفت:اما در ایران این سیاست جواب نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد قائد امینی، كارشناس پولی و بانكی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» با اشاره به اینکه سیاست افزایش نرخ سود در دنیا با هدف كنترل تورم اجرایی می شود و معمولاً هم جواب می دهد، گفت:اما در ایران این سیاست جواب نمی دهد.

 

كارشناس پولی و بانكی با اشاره به اینکه بانك مركزی در همه دنیا مسئول منفعت ملی و حفظ ارزش پول ملی است و بنابراین باید سیاست هایی را اتحاذ و اجرا كند كه به منفع جمع و كل مردم باشد، افزود: خیلی زشت است كه بانك مركزی سیاست های خودش را فقط با بازار بورس و یا نهاد دیگری هماهنگ كند.

 

قائد امینی درمورد مكانیزم اثر نرخ بهره بر تورم اظهاركرد: افزایش نرخ بهره یك اثر مستقیم بر تقاضا دارد و یك اثر غیرمستقیم. اثر مستقیم آن این است كه بخشی از تقاضا را كاهش می دهد چون با افزایش نرخ بهره، دریافت تسهیلات بانكی خیلی به صرفه نیست.

 

كارشناس پولی و بانكی كنترل بازارهای موازی و دلالی ها را یك ضرورت خواند و تصریح كرد: اگرچه طبق آمارها و مطالعات انجام شده، بخشی از تسهیلات تكلیفی موجب مشكلاتی در نظام بانكی شده اما نمی توان تسهیلات تكلیفی را هم تنها عامل ناترازی بانكی دانست.

کد خبر 1203989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha