امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت انقلابی و سیاسی برای همه مسلمانان

حجت الاسلام بابائیان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر برای استحکام پایه های دین است گفت: امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت انقلابی و سیاسی برای همه مسلمانان است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: یکی از مهمترین اهداف قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است و این فریضه در دین اسلام به عنوان یک واجب شرعی در شکل گیری جامعه اسلامی و اصلاح امور بسیار مهم عنوان شده است تا جایی که امام حسین (ع) علت قیام خود را امر به معروف و احیای دین اسلام معرفی می کنند بر این اساس مسئولان و افراد جامعه در سطوح مختلف وظیفه دارند به طور ویژه در ایام سوگواری اباعبدالله (ع) نسبت به نهادینه کردن معروف و پرهیز از منکر تمام تلاش خود را به کار ببرند در هیمن رابطه گفتگویی با  حجت الاسلام باباییان امام جمعه امیرکلا استان مازندران به شرح زیر ارایه می شود.

 

مهمترین هدف قیام عاشورا که باید مورد توجه مسئولان امروز در جامعه قرار بگیرد را توضیح بفرمایید؟

 یکی از اقداماتی که ما به خصوص مسئولان در ایام ماه محرم هر ساله باید بر آن توجه کنند، منشور اساس اسلام است؛ همین که امام حسین (ع) فرمودند اگر ببینیم فردی مانند یزید حکومت را در دست گرفته است باید برای اسلام بگرییم که این فرد رهبر مسلمین شود و این دغدغه بزرگی برای امام حسین (ع) بود. نماز و امر به معروف و نهی از منکر از دغدغه ها و اهداف قیام امام حسین (ع) بود که باید امروز مورد توجه مسئولان ما قرار بگیرد.

 

احیاء مکتب عاشورا در جامعه امروز چگونه انجام می شود? وظیفه مسئولان و مردم در سطوح مختلف جامعه چیست؟

مردم و مسئولان تنها نباید در ایام محرم به عزاداری اکتفا کنند، این امر نشان می دهد ما هنوز حسینی نشدیم. امام حسین (ع) فقط با عزاداری احیا نمی شود بلکه آنچه موظف به آن هستیم، آرمان های امام حسین (ع) است.امام حسین (ع) دغدغه اسلام و قرآن داشتند که بایدها و نبایدهای دینی را در حلال و حرام مورد توجه قرار می دادند. ابا عبدالله (ع) در قیام خود دغدغه ظلم به مردم را داشتند و اینکه مسئولی بخواهد بی توجه به این نکات باشد، قطعا از آرمان امام حسین (ع) به دور است و از پیام مکتب عاشورا فاصله دارد.

 

عمده برنامه های ماه محرم باید این گونه باشد که ببینیم پیام ابا عبدالله (ع) در قیام مکتب عاشورا چه بوده است و آن پیام ها را مورد دقت قرار دهیم که قطعا اگر این پیام ها مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از مشکلات در جامعه حل می شود.اگر حکام یزیدی اجازه می دادند امام حسین (ع) به راحتی می توانستند جامعه را به راحتی اداره کنند و عدالت را اجرا کنند کما اینکه همین حکام ظالم اجازه برقراری عدالت در زمان حضرت علی (ع) را نیز ندادند.

 

تکلیف مسئولان در قبال اهداف عاشورا توضیح بفرمایید؟

مسئولان اهداف مکتب عاشورا را جزو اهداف ذاتی خود قرار دهند جای تاسف دارد هر سال محرم را پشت سر می گذاریم و چیزی از اهداف عاشورا را پیشه زندگی، کار و اجتماع قرار نمی دهیم، اینکه هر سال ماه محرم بگذرد و چیزی از آرمان های امام حسین (ع) در جامعه نهادینه نشود.

 

امر به معروف و نهی از منکر از عوامل مهم قیام امام حسین (ع) بود که از مسایل مهم اجتماع امروز محسوب می شود که این فریضه دینی وظیفه تمام مسئولان و آحاد جامعه و روحانیت است. قرآن می فرماید بهترین امت کسانی هستند که امر به معروف و نهی از منکر انجام می دهند.

 

اگر وارثان اصلی و بهترین امت از دیدگاه قرآن را بر زمین حاکم کنیم (مستضعفین)، آنها اولین کارشان اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر است. امام حسین (ع) دنباله روی قرآن هستند و مسئولان نیز باید به این شکل عمل کنند.

 

ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه چه اثراتی برجای دارد؟ نگاه امام حسین(ع) به فریضه امر به معروف ونهی از منکر چگونه بود؟

 

ترک امر به معروف و نهی از منکر بر اساس روایات موجب نزول بلا و کاهش نعمت است و موجب تسلط اشرار بر مومنان می شود و موجبات دشمنی خدا را فراهم می کند که یکی از این مسایل حجاب است و البته تنها حجاب منکر نیست و بسیاری از مظاهر منکر محسوب می شوند که باید مورد توجه قرار گیرند. امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان بخشی از جهاد انجام دادند که بسیار مهم است. جهاد ابا عبدالله (ع) نهی از منکر و امر به معروف بود که به معنای واقعی باید در جامعه امروز مورد توجه قرار گیرد.

 

امر به معروف و نهی از منکر برای استحکام پایه های دین است و تحقق جامعه اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر و تضمین حیات طیبه جامعه با امر به معروف و قوام حکومت اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر است و یک واجب اسلامی است و مسئولیت انقلابی و سیاسی برای همه مسلمانان است و نمی توان بی توجه از آن عبور کرد.

 

امر به معروف و نهی از منکر چه تاثیری بر شکل گیری تمدن اسلامی دارد؟

امر به معروف و نهی از منکر دو واجب نظام ساز و راهبردی برای رسیدن به قله تمدن نوین اسلامی است. اگر امر به معروف را از جامعه برداریم، جامعه اسلامی ای وجود ندارد و خداوند این دو وظیفه مهم را بر عهده تمام بشریت قرار داده است و بنا بر اهمیت این دو فریضه است و تنها با مسایل امنیتی و نظارتی را نمی توان مسایل جامعه اسلامی را حل کرد. وظیفه تمام آحاد مسلمین است که با روش لسانی و زبانی منکرات را تذکر دهند و سپس از آن عبور کنند و قطعا خاطیان پس از مدتی خسته می شوند و دیگر آن را تکرار نمی کنند.

 

اما اقدام عملی در این فریضه وظیفه نیروهای امنیتی است و مردم نباید در آن دخالت کنند تا منجر به مشکلات دیگر نشود و باید بدانیم که اولین آمر امر به معروف و نهی از منکر خداوند متعال است. خداوند بارها در قرآن از فساد و فحشا و منکر نهی می کند و بندگان خدا و خصوصا مسئولان نیز باید از این رفتار تبعیت کنند. امروز بزرگترین معروف حفظ نظام اسلامی و ولایت است. اکنون نیز بزرگترین و مهمترین معروف حفظ نظام اسلامی و ولایت است و بزرگترین منکر بی توجهی به نظام اسلامی است که واقعا مسئولان باید به آن توجه کنند.

 

 

کد خبر 1204068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha