جلوی بسیاری از منکرات را با شناخت معروف  می توان گرفت

حجت الاسلام راشدی با تاکید بر منویات رهبر انقلاب در جهاد تبیین گفت: اساس قیام عاشورا ترویج معروف است با جهاد تبیین معروف ها را خوب بشناسیم و تحقق دهیم، تا جلوی بسیاری از منکرات گرفته شود.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: قیام عاشورا واقعه ای زنده در تمام ادوار تاریخ است که همیشه ماندگار می ماند تا همواره پیام روشنگری و هدایت گری امام حسین (ع) را  به گوش تمام مردم آزاده و فطرت پاک انسانها برساند تا همگان بدانند که غیرت، آزادگی، دینداری، محبت، پاکی و صداقت ، امر به معروف ونهی از منکر و هزاران صفت پاک انسانی در تمام ادوار تاریخ زنده می ماند و هرکس از مکتب عاشورا پیروی کند نامش تا همیشه همچون شهدا زنده می ماند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام محمد مهدی راشدی امام جمعه صومعه سرا استان گیلان به شرح زیر ارایه می شود.

 

مهمترین ویژگی امام حسین (ع) را توضیح بفرمایید؟

ویژگی هدایت گری امام حسین (ع) مهمترین خصوصیت ابا عبدالله (ع) است. برای امام حسین (ع) فرقی نداشت که چه کسانی تحت هدایتگری ایشان قرار بگیرند. سرسخت ترین دشمنان که عبیدالله، عمر سعد، شمر و سایر افرادی که در جهت مقابله با آن حضرت بودند نیز مورد هدایت گری امام حسین (ع) قرار داشتند و به دنبال ارشاد و هدایت آنها بودند.امام حسین (ع) به دنبال آن بودند که از مردم انسان های هدایت شده بسازند یعنی کار امام حسین (ع) انسان سازی، تربیت، رشد و دستگیری از افراد بود و به دنبال مچ گیری از افراد نبودند.

                 

امام حسین (ع) در نامه خود به مردم بصره می گویند که اگر سخنان مرا گوش فرا دهید شما را به راه درست هدایت می کنم. در روز عاشورا که اوج ظلم و جنایت قوم کوفه نسبت به ابا عبدالله (ع) و خاندان پاک نبوت بود نیز امام (ع) به دنبال هدایت گری بودند و چندین بار در روز عاشورا سخنرانی های متعددی کردند و حتی برخی افراد را به صورت فردی هدایت کردند.

 

هدایت گری امام حسین (ع) تا کجا ادامه دارد؟

ابا عبدالله (ع) حتی در زمانی که در گودال قتلگاه بودند و حتی در لحظه جدا کردن سر از تن مبارک ایشان همچنان هدایت گری خود را بر زمین نگذاشتند و تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند افراد را از بیراهه نجات دهند؛ به همین جهت وقتی چندین نفر وارد گودال شدند تا بتوانند کار امام را تمام کنند، نتوانستند و از گودال خارج شدند و دست از بریدن سر امام حسین (ع) برداشتند. مهمترین ویژگی امام حسین (ع) مانند پدران بزرگوارشان بود و آن هدایت گری جامعه بود.

 

با توجه به ویژگی هدایت گری امام حسین (ع) چه انتظاری از مسئولان می رود؟

 آنچه از مسئولان و دولتمردان جامعه اسلامی انتظار می رود، این است که نسبت به عموم مردم به عنوان شهروندان و برادران دینی باید با نگاهی برابر که همه حکومت اسلامی را پناه خود بدانند، رفتار شود و آنکه فقیر، غنی، مخالف و موافق، منتقد و غیره همه را باید با یک چشم نگاه کرد و زمینه دستگیری آنها را فراهم کرد تا افراد را نجات و هدایت کرد.

 

مهمترین هدف امام حسین (ع) در قیام عاشورا چه بود؟

امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین هدف قیام امام حسین (ع) و فریضه دینی است، باید منکر و  معروف را بشناسیم و این ویژگی امام حسین (ع) در رفتار و برخوردها ایجاد کنیم و بدانیم که امام حسین (ع) در برخورد با منکر چگونه رفتار می کردند.

 

اساس قیام عاشوار بر چه چیزی استوار است؟

اساس قیام عاشورا ترویج معروف است و اگر معروف ها را خوب بشناسیم و تحقق دهیم، می توان جلوی بسیاری از منکرات را بگیرد، همان گونه که امام صادق (ع) فرمودند اگر مردم در جامعه زیبایی های کلام ما را بفهمند و بشناسند و با سیره و سبک زندگی ما آشنا شوند، حتما به سوی ما روی می آورند. ایجاد جاذبه برای معروف این است که جنبه های مثبت حکومت برای نظام مقدس اسلامی را برای مردم تبیین کنیم و همان تاکید رهبر انقلاب در مورد جهاد تبیین را مورد توجه قرار دهیم. 

 

با توجه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مسئولان در قبال نظام اسلامی و دستاوردهای آن را توضح بفرمایید؟

واقعیت این است که بسیاری از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی برای مردم تبیین نشده است. با بیان این دستاوردها بسیاری از منکرات از جامعه فاصله می گیرد. کار فرهنگی سلام فرمانده بسیاری از خانواده ها را درگیر کرد و وارد صحنه شدند. مسئولان اگر در تکالیف خود به خوبی عمل کنند و در رابطه با وعده ها و شعارهای خود خوب عمل کنند و آنچه را که می گویند و آنچه که هستند با هم یکسان باشد و در جهت رفع فقر و مشکلات اقتصادی همت کنند، به نظر می رسد دیگر به جنبه منکرات پرداخته نمی شود و نیازی به مقابله با آن نباشد.

 

حتما در جامعه اسلامی افراد یاغی و سرکش نیز حضور دارند که باید با آنها برخورد کرد و کسانی که رفتارهای ضد مدنی در جامعه دارند مانند پرخاشگری ها و آسیب های اجتماعی همگی در حد ضرورت باید با عوامل و ریشه ها برخورد کرد و یا با کسانی که محرک اصلی این آسیب ها هستند، برخورد شود و مردم نیز در این شرایط دخالتی در این آسیب ها نداشته باشند

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1204303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha