تلاش برای حذف بسترهای فسادزا از نظام اقتصادی کشور/ پیام مکتب حاج قاسم، اجرای عدالت است

آیت الله رییسی با تأکید بر تلاش های دولت در راستای رفع فساد و رونق اقتصادی، به برخی اقدامات مهم در دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: این دولت به جای حاشیه، بر متن تمرکز کرده و متن؛ گره گشایی از زندگی مردم و... است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، آیت الله رییسی، شامگاه پنجشنبه(20 مرداد) در جمع اقشار مختلف مردم در مصلی امام علی علیه السلام با اشاره به تقارن این سفر با ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا؛ گفت: در جمع مردم متدین، عاشورایی، مخلص و شهیدپرور استان کرمان نسبت به همه شهدا به ویژه سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی اَدای احترام دارم.

 

 

رییس جمهوری با بیان اینکه وجود مقدس امام سجادعلیه السلام برای بقای عاشورا چند اقدام انجام دادند؛ افزود: اول؛ زیارت اربعین که نمادی است تا عاشورا گم نشود و همواره در زندگی ما بماند.

 

 

وی پیوند دادن عاشورا با دل ها را از دیگر اقدامات امام سجاد علیه السلام در راستای بقای عاشورا عنوان کرد و مجالس عزاداری را نماد این پیوند خواند و اظهار کرد: بهترین اعمال نزد خداوند، نماز است و بهترین رکن نماز، سجده و بهترین سجده ها با اتصال به تربت ابی عبدالله است لذا سومین اقدام امام سجادعلیه السلام پیوند بهترین بندگی ها با عاشورا است.

 

 

آیت الله رییسی در ادامه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نسبت به شهید سلیمانی تعبیر مکتب را به کار بردند؛ تصریح کرد: مکتب برای این است نباید راه و هدف حاج قاسم گُم بشود و یا فقط به عنوان یک شخص و فرمانده{نظامی} دیپلیمات یا شخصیت برجسته نظامی مورد تکریم و احترام باشد بلکه او یک مکتب را همراه دارد که در تداوم مکتب رهبری و امام است و این مکتب ها در تداوم مکتب ثارلله و تبیین کننده خط سرخ شهادت، ایثار، ایستادگی در راه خدا و مقاومت در راه هدف است.

 

 

وی ادامه داد: همچنان که خدا تضمین کرده ثارالله و خون علی اصغر و... تا زمین و زمان هست منشأ آثار و برکات باشد؛ تردید نداریم خون 6 هزار و 500 شهید کرمان و خون مطهر حاج قاسم هموراه در ایران اسلامی و جهان اسلام منشأ آثار و برکات خواهد بود.

 

 

رییس جمهوری با استفاده از فرازی از زیارت اربعین«و بذل مهجته فیک ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة» خاطرنشان کرد: خون مطهر شهدا از عالم جهل زدایی می کند همچنان که خون ابی عبدالله جهل زدایی کرد و امروز خون مطهر حاج قاسم چهره جاهلیت مدرن را بر بشریت برملا و نقاب را از چهره نفاق کنار می زند و آنقدر برکت دارد که مجاهدان بسیاری را در مسیر حق به پایمردی و مقاومت دعوت می کند؛ یاد او گرامی باد و به روح او و همه شهدای عالیقدر استان درود می فرستم.

 

 

وی سپس کرمان را مهد دلیران و کرمیان و فقیهان و حکیمان و شعرا و هنرمندان و ریاضی دانان نامی و چهره های برجسته ای دانست که از استان برخاستند و افتخار کشور هستند و ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی، در جای جای این استان تلاش شده اما علیرغم همه این تلاش ها باز هم در برخی نقاط استان شاهد محرومیت هایی هستیم که باید به برکت مشارکت مردم و گروه های جهادی و مجاهدان به ویژه دختران و پسران مجاهد و حمایت دولت و پیگیری ها، زدوده شود.

 

 

رییس جمهوری با بیان اینکه فقر و محرومیت در استان کرمان با وجود ظرفیت های موجود در این استان می تواند وجود نداشته باشد؛ افزود: در این سفرها که حُسن ختام آن در کرمان است مجموعه مصوبات و اقداماتی در جهت به سامان رساندن پروژه های نیمه تمام که ما و شما را رنج می دهد و نیز در حوزه های سلامت و درمان و آموزشی و جاده های مواصلاتی باید انجام شود و این از مسائل مهمی است که در برنامه کاری دولت هست.

 

 

 

وی با بیان اینکه 31 سفر استانی در دور اول در دستور کار دولت بود اما برخی ملامت کردند زیرا معنای حضور در میان مردم را درست درک نکردند و لذت در میان مردم و با مردم سخن گفتن و از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شدن را درک نکردند؛ افزود: برخی زخم زبان زدند اما ما میدان را ترک نکردیم زیرا در میان مردم بودن را برای خود نعمت الهی می دانیم و آن را با هیچ چیز عوض نمی کنیم.

 

 

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت باید مردمی و از مردم، با مردم و در میان مردم باشد؛ اظهار کرد: ما خودمان را گرفتار حاشیه ها نکردیم؛ برخی سعی کردند دولت را به حاشیه ها بکشانند اما بنده به دولتمردان تأکید کردم به هیچوجه گرفتار این حاشیه ها نشوند و به متن بچسبند؛ متن، گره گشایی از زندگی مردم است؛ کاهش بیکاری، افزایش اشتغال، به راه انداختن واحدهای تولیدی غیر فعال و تعطیل و متن، رونق دادن به کشاورزی است.

 

 

وی ادامه داد: برخی در طول تاریخ انقلاب برای بعضی از دولت مردان، حاشیه ها درست کردند و دولتمردان هم غفلت کرده و دچار حاشیه ها شدند؛ ما به برکت خون شهدا و رهنمودهای مقام معظم رهبری و خون شهیدان سعی داریم به هیچ عنوان دولت را گرفتار حاشیه ها نکنیم.

 

 

آیت الله رییسی با اشاره به اینکه در هر استانی تصمیماتی برای به سامان رساندن پروژه ها و اقدامات سریع مورد نیاز آن استان گام هایی برداشته شده و مجدانه پیگیری می شود تا به نتیجه برسد؛ افزود: دور اول سفرها در کرمان تمام و بعد از مدت کوتاهی دور دوم برای پیگیری مصوبات دور اول سفرها، برداشتن گام های برتر، رفع مشکلات در استان ها و... آغاز می شود زیرا این دوره باید دوره تغییر و تحول به نفع مردم باشد.

 

 

وی با اعلام اینکه دولت مردمی تغییر و تحول را به نام مردم و در جهت رفع مشکلات مردم دنبال خواهد کرد؛ افزود: تمام تلاش ما کنترل رشد نقدینگی و مهار تورم و پرداخت بدهی هایی است که قبل از این  دولت ایجاد شده است.

 

 

رییس جمهوری راجع به مورد اخیر توضیح داد: متوسط در هر ماه 12 هزار میلیارد تومان بدهی های قبل از این دولت را پرداخت می کنیم؛ هزینه ای که دیگران کردند را ما پرداخت و وجوه استقراض شده از بانک مرکزی{در دولت قبل} را تسویه می کنیم که در همین راستا 480 هزار میلیارد کسری بودجه را پشت سر گذاشتیم.

 

 

وی تعامل با همسایگان و افزایش چندبرابری تبادلات تجاری در دولت سیزدهم را مورد توجه قرار داد و گفت: معتقدیم همچنان این ظرفیت برای افزایش تبادلات تجاری با همسایگان وجود دارد ضمن اینکه مصمم هستیم در جهت رفع بیکاری، گام هایی برداریم که آمارها نشان می دهد وعده های ما در این زمینه محقق شده است.

 

 

آیت الله رییسی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط دولت سیزدهم در حوزه ایجاد مسکن از یک هزار و 250 مسکن در حال ساخت خبر داد که اولین بخش آن در چند ماه آینده بهره برداری خواهد شد و ادامه داد: در حوزه مسکن هم کشور ظرفیت دارد و هم قانون، وعده دولت و هم نیاز کشور است اما هر سال 250 تا 350 هزار مسکن ایجاد شده و ما حدود 750 هزار مسکن در هر سال عقب ماندگی داریم.

 

 

وی خاطرنشان کرد: مهمترین عقب ماندگی در حوزه عدالت اجتماعی است و ما به حکم وظیفه قانونی، الهی و انقلابی و حسب منویات مقام معظم رهبری مصمم هستیم اجرای عدالت را با قوت دنبال کنیم.

 

 

رییس جمهوری با بیان اینکه مسائل و مشکلات اقتصادی برای دولت محوریت دارد و کاری است که دولت با جدیت دنبال آن است؛ اظهار کرد: اصلاحلات اقتصادی که گفتیم به یک اقدام بسنده نمی شود و باید سرمایه گذاری در کشور انجام شود.

 

 

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری را هم در بخش داخلی و هم خارجی آغاز کردیم و برای افزایش تولید گام های بسیاری برداشته شده و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ داخلی 17 میلیارد دلار است که برخی از این شرکت های بزرگ مثل مس و گهرزمین در استان کرمان هستند.

 

 

آیت الله رییسی با افزودن اینکه زمینه 19 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی فراهم شده که رقم قابل توجهی برای کشور است؛ ادامه داد: دوم در بخش بانک ها اقدام کردیم که در همه مواقع نگران نقدینگی هستیم و نقدینگی به طرف تولید مدیریت می شود ضمن اینکه کارهای بزرگی هم در پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها با شرکت بخش خصوصی و مشارکت بانک ها در حال انجام است.

 

 

 

وی در ادامه با ضرس قاطع اعلام کرد: آینده را برای این کشور و شما ملت بسیار روشن و درخشان می بینیم و آینده بسیار روشنی در انتظار ملت بزرگ ایران است.

 

 

 

رییس جمهوری در خصوص مبارزه با فساد هم بیان کرد: در قوه قضائیه که بودم و به استان کرمان سفر کردم سخن از برخورد با مفسدین در استان بود و مردم استقبال کردند؛ در دستگاه اجرایی دنبال اصلاح بسترهای فسادزا هستم و در این اصلاحات اقتصادی، بسترهایی که در آن رانت خواری، فساد و زد و بند ایجاد می کند، اصلاح می شود.

 

 

وی ادامه داد: در نظام پولی و بانکی و مالیاتی و صادرات و واردات و همه نظام های اقتصادی کشور، مصمم به اصلاح بسترهای فسادزا هستیم تا زمینه فساد را از بین ببریم.

 

 

آیت الله رییسی گفت: ما با شهدای انقلاب اسلامی و حاج قاسم و امام پیمان داریم که ارزش های انقلاب اسلامی به هیچوجه کم رنگ نشود و شهیدان در هر کوی و برزن برای ما سخن و پیام و فریاد دارند که باید گوش شنوا، اینها را برای حفظ ارزش ها و تأکید بر فرهنگ پربار انقلاب و توجه به خوبی ها و نهی از زشتی ها جهت تداوم راه نورانی شهیدان بشنود.

 

 

وی ابراز امیدواری بر اینکه مکتب حاج قاسم در کشور و جهان اسلام هیچوقت کم رنگ نشود؛ از مکتب حاج قاسم به عنوان مکتبی نجات بخش که پیام مقاومت و ایستادگی دارد و مکتب رشادت و شهامت و شجاعت و اجرای عدالت است؛ تأکید و بیان کرد: پیام مکتب حاج قاسم پیام اجرای عدالت است.

 

 

رییس جمهوری در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه طبیعتاً در این سفر نمی توانیم هه مسائل را پوشش بدهیم اما اولویت ها مورد توجه است؛ از مردم کرمان قدردانی و بیان کرد: مثل همیشه دشمن را ناکام خواهید گذاشت و امروز تمام تلاش ما در جهت ایجاد امید در دل مردم است لذا هر کس با قلم و بیان و حرکات خود مردم را ناامید کند چه بخواهد یا نخواهد و بداند یا نداند در جهت راهبرد دشمن و بالعکس هر کس مردم و جوانان را امیدوار کند در جهت راهبرد نظام حرکت کرده است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: نسخه ای که امروز در کشور باید توجه شود ایجاد امید در جامعه است.

 

کد خبر 1204617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha