​ فلسفه قیام عاشورا با وقایع امروزی تبیین شود/ لزوم امیدآفرینی در برنامه‌های محرم و صفر

حجت الاسلام علی اکبر بابایی امام جمعه لوشان معتقد است فلسفه قیام عاشورا باید با وقایع امروزی تبیین شود و می‌توان با برنامه‌های محرم و صفر ضمن خنثی سازی برنامه دشمن، امیدآفرینی را در دل مردم زنده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حرکت کاروان اسرای کربلا بعد از آن جنایت وحشتناک تاریخ بشریت و ظلم بی‌سابقه‌ای که علیه اهل بیت پیامبر اکرم(ص) انجام شد به واقع امر حرکتی بیدار کننده و در امتداد نهضت حسینی بود بنابراین نباید یادمان برود که واقعا کربلا در کربلا می‌مامند اگر حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) نبودند.حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) به امر پروردگار متعال با صبر، بصیرت، هوشیاری مثال زدنی بردباری و استقامت خود خطبه‌هایی علی گونه را ایراد فرموده و بدین ترتیب ماهیت پلید یزیدیان را برای مردم برملا ساختند.

 

روزی امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی این سلاله پاک حضرت زهرا(س) فرمود: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است، این سخنان امام نیز مانند تمام فرمایشات، رهنمودها، تذکرات و سفارشاتی که داشتند دارای ابعاد بسیار وسیعی است و همه شاهد بودیم و هستیم که آن سخنان آسمانی و از روی بصیرت چگونه امروزه در صدر قرار گرفته تا با تمسک بر آن، جبهه مسلح دشمن علیه اسلام و انقلاب شکسته شود.

 

در عصر کنونی که جهان در سیطره لول‌های جدیدی از فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته است و به سادگی ظلم به جای حق نشسته و ظالم مظلوم معرفی می‌شود و برعکس وظیفه علماء و بزرگان ما این است که در خطبه‌های نماز جمعه و منبرهای دهه محرم حتماً فلسفه قیام عاشورا، عوامل آن اتفاق و ریشه‌های آن را مشخص کرده و با تحرکات خبیثانه این روزهای دشمن علیه انقلاب اسلامی تبیین کنند. از آنجا که وظیفه ذاتی کسانی که اهل منبر و خطابه هستند و از طریق سخنرانی با مردم در ارتباطند تبیین فلسفه قیام عاشورا با وقایع امروزی است و با توجه به دغدغه‌های اکید مقام معظم رهبری برای جهاد تبیین و استفاده از فرصت عظیم محرم گفت‌وگویی را در همین راستا با حجت الاسلام والمسلیمن «علی اکبر بابایی» امام جمعه لوشان انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

 

- تحرکات دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) تبیین حقیقت‌های اسلامی است به ویژه آن حقیقت‌هایی که رو به فراموشی رفته است، قطعا ایام ماه محرم و اقامه عزای آقا اباعبدالله الحسین (ع) زمینه مناسبی است برای اینکه بسیاری از ارزش‌هایی که در انقلاب حضرت امام خمینی(ره ) و مردم ولایتمدار و شهید پرور ملت ایران اسلامی انجام گرفته است را زنده نگه داریم.

متاسفانه امروز ارزش‌های انقلاب اسلامی با ترفندهای مختلف دشمنان اسلام مورد هدف قرار گرفته به طوری که دشمن دائما در حال شبه افکنی و مخدوش‌ سازی ارزش‌های انقلاب است و محرم، منبرهای ماه محرم، روحانیون و این قرار گرفتن در دل مردم بهترین فرصت برای ماست تا به فرمان و سخن حکیمانه مقام معظم رهبری در باب جهاد تبیین و مقابله با جنگ روایت‌ها عمل کرده ارزش‌های انقلاب را در میان اجتماع مردم بازنشر کنیم.

 

- نقش منبرها به خصوص در ماه اقامه عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و در این جهاد تبیین چگونه است؟

منبرها در همه اعصار نقشی تعیین کننده در تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ما داشته‌اند و این نقش در تاریخ هم ثبت شده و قابل انکار نیست از سویی نباید یادمان برود که امام خمینی(ره) در مسیر شکل گیری انقلاب اسلامی نیز با همین منبرها توانست مردم را بیدار کند و آنان را برای تعیین تکلیفشان هوشیار و در برابر وظیفه شان برای اسلام مهیا کند.

ماه محرم بهترین فرصت است برای اینکه بتوانیم ارزش‌های انقلاب اسلامی را به عنوان یک وظیفه دینی و ملی حفظ کنیم و دائما آن را مورد یادآوری قرار دهیم.

 

- چگونه می‌توانیم به رسالت خود در عصر ظهور عمل کنیم؟

در اینجا قبل از هر چیز باید عرض کنم که موضوع جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری در مقابل شبهه افکنی‌ها و هزینه‌های بسیار هنگفتی که دشمنان برای مخدوش کردن چهره انقلاب انجام می‌دهند، تشریح فرمودند، نشان می‌دهد معظم له نکته مهم امروز را جهاد تبیین توسط همه دست‌اندرکاران نظام مخصوصا افرادی که در مسائل فرهنگی جامعه مسئولیت بر عهده دارند دانسته‌اند. 

بنابراین اگر ما بخواهیم انقلاب اسلامی ما متصل به انقلاب جهانی حضرت حجت(عج) شود و ارزش‌ها همواره زنده باقی بمانند باید در جهاد تبیین به رسالت روشنگری خود عمل کنیم.

 

- چقدر در حوزه جهاد تبیین تلاش شده است؟ رویکردها در این حوزه باید چگونه باشد؟ 

قطعا برای اینکه به آن مقصد و مقصود خود در حوزه همراه سازی جامعه با آرمان‌های انقلاب، مقابله موثر با برنامه دشمن و جهاد تبیین نایل شویم به جدیت بیشتری در کارها نیاز داریم به همین علت در وهله نخست باید در این زمینه احساس مسئولیت بیشتری داشته باشیم.

لازم به ذکر است، حدود سه سال به علت شیوع ویروس کرونا شاهد محدود شدن اجتماعات و مراسم‌ها بودیم و منبرهای ما تقریبا آن پویایی خود را نداشتند، اما الحمدالله امسال به نسبت دو سال قبل وضعیت مطلوب‌تر است و توانستیم از منبرها برای پیشبرد اهداف والای انقلاب اسلامی بهره ببریم.

 

- رسالت روحانیون در این وضعیت حال حاضر چیست؟ برای مقابله با ناامید ساختن مردم و ناچیز جلوه دادن ارزش‌های انقلاب چه باید کرد؟

در این روزها روحانیون به عنوان علمداران هدایت جامعه باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند زیرا هر چه قدر که از عمر پربرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد مردم باید روشن شوند و هوشیار به مسائل باشند زیرا این روشنگری برای مردم واقعا لازم و ضروری است.

باید توجه داشته باشیم که کوچک شمردن و ناچیز جلوه دادن دستاورها و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران روی دیگر فعالیت‌های مخرب دشمن علیه کشورمان و انقلاب است اما ما در مقابل می‌توانیم با تمرکز برنامه‌های ماه محرم و صفر به سمت و سوی جهاد تبیین و امیدآفرینی با این حربه دشمن به خوبی مقابله کنیم.

 

- به عقیده شما آیا تاکنون توانسته‌ایم از فرصت عظیم محرم برای جهاد تبیین استفاده کنیم؟ وضعیت فعلی ما در این حوزه قانع کننده است؟

همه آنچه را که دشمنان با هزینه‌های بسیار گزافی در حال انجام دارند و برای انحطاط ارزش‌های انقلاب برنامه‌ریزی می‌کنند به جدیت بیشتر ما برای دفاع از ارزش‌ها نیازمند است و قطعا این تلاش‌ها و اقدامات ما تاکنون قانع کننده نبوده است.

بدون شک امروزه باید جهادگونه در عرصه جهاد تبیین وارد شویم و ما روحانیون، علما و تریبون داران باید مانند همان جدیتی که در شکل گیری انقلاب اسلامی سال ۵۷ شکل گرفت در میدان عمل حضور داشته باشیم زیرا دنیای متلاطم امروز هر زمانش آماج حمله ها و فتنه‌هایی بزرگ است و دائما برای فریب مردم و افکار عمومی نقشه پیاده می‌شود.

در اینجا مخصوصا جوانان و نسل جدید انقلاب اسلامی از همه طرح به معنی واقعه کلمه در معرض خطر و تهاجم قرار گرفته‌اند از طرفی متاسفانه تلاش‌های ما در حوزه جهاد تبیین برابر نیازهای جامعه ما نیست و قطعا باید تلاشمان را مضاعف تر کنیم.

 

کد خبر 1204794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha