خراسان از دیرباز مهد تاریخ و تمدن ادبیات پارسی بوده است

تحفه گر گفت:سرزمین تاریخی خراسان از دیرباز مهد تاریخ و تمدن، ادبیات پارسی و با موقعیت راهبردی سرزمینی بوده است و پس از آراسته شدن به وجود بابرکت عالم آل محمد(ص)، حضرت رضا(ع) به مولفه‌ های روح معنویت، ولایتمداری و مهدویت هویت خود را شناخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «افشین تحفه گر» در جمع خبرنگاران افزود: این شورا با نگاه ویژه به نقش و جایگاه خراسان بزرگ در بسترسازی و شکل دهی ابعاد هویت ایران اسلامی، آغازگر حرکتهای امیدآفرین در این استان بوده است و بر این راه، استمرار خواهد داشت.

 

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی ادامه داد:این راهبرد در دستور کار شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی و ۲۸ شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌های استان قرار گرفته و به تمهیدات و مصوبات ویژه‌ای نیز انجامیده است.

 

وی ادامه داد: برنامه‌ های ویژه و طرح‌های ملی بزرگداشت خط و زبان پارسی، اعطای نشان فردوسی، روز ملی عطار، خیام، بیهقی و جامی، در راستای یک مولفه و طرح‌های عفاف و حجاب، سواد رسانه‌ای، جهاد تبیین و تبیین برنامه های ارزی و اعتباری دولت سیزدهم، بخشی از اهتمام این شوراست که امیدواریم اجرایی شدن آنها به پررنگ سازی شاخص امید در هویت جامعه بینجامد.

 

تحفه گر به مفهوم هویت و بحث انگیزی آن در ادبیات علوم انسانی است اشاره و اظهار کرد: از سویی به سادگی می توان این مفهوم را تلقی از خود یا خودآگاهی فردی و جمعی تعریف کرد اما در سند ملی مولفه‌های هویت ایرانیان، هفت مولفه روح معنویت، اسلام و ولایتمداری، سرزمین ایران، تاریخ و تمدن ایران، زبان و خط فارسی، مهدویت و رسالت تاریخی ایرانیان، به عنوان ابعاد هویت ایرانی، شناسایی شده است.

 

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی افزود: سرزمین تاریخی خراسان از دیرباز مهد تاریخ و تمدن، ادبیات پارسی و با موقعیت راهبردی سرزمینی بوده است و پس از آراسته شدن به وجود بابرکت عالم آل محمد(ص)، حضرت رضا(ع) به مولفه‌های روح معنویت و اسلام ماخوذ از آیین اهل بیت، ولایتمداری و مهدویت نیز هویت خود را شناخت.

 

وی ادامه داد: از این منظر می‌توان خراسان رضوی را نه تنها به عنوان خوشه برجسته هویت ایرانیان ممتاز دانست بلکه می‌توان آن را در بسیاری از ابعاد هویت، بنیان گذار مفاهیم بنیادی دانست.

کد خبر 1205101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha