مساجد تبلوری دیرینه از مشارکت اجتماعی در ایران

مساجد و مدیریت این مراکز فرهنگی بر پایه جریان های مردمی بوده و تبلوری دیرینه از مشارکت اجتماعی در ایران محسوب می شوند که در ۴۰ سال گذشته توسعه یافته است.

خبرگزاری شبستان- اصفهان: نامگذاری 22 مردادماه به نام روز مشارکت اجتماعی و تشکل های مردم نهاد اقدامی اساسی در جریان سازی در این حوزه و گسترش فعالیت های مردمی برای رشد جامعه در ابعاد مختلف است.

مشارکت اجتماعی از ارکان توسعه مملکت به حساب می آید و هر آنچه این بعد اجتماعی تقویت شود آنگاه دستاوردهای زیادی مثل امیدواری و همبستگی نصیب جامعه خواهد شد.

مشارکت اجتماعی در ایران در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین دوران پس از آن توانسته بسیاری از مشکلات را رفع کند و امروز فعالان اجتماعی مطالبه گران جدی در حوزه های مختلف هستند.

 

گذری بر تاریخ انقلاب اسلامی، از فعالیت ها و جایگاه مساجد به عنوان محور حرکت های بزرگ مردمی حکایت می شود که سرانجام بسیاری از کارها را آسان کرده و فرصتی برای رشد جامعه شده است.

مردم مسجد در کنار همدیگر قرض الحسنه راه انداخته اند و برنامه های فرهنگی را مدیریت و اجرا کرده و همواره به رفع نیازها کمک کرده اند.

مساجد در جمهوری اسلامی ایران مطابق با کارکردهای همیشگی از صدر اسلام محور مشارکت اجتماعی بوده اند و مردم را برای رسیدن به اهدافی خاص گردهم جمع کرده و همین موضوع سبب حرکت های بزرگی شده است.

 

گرچه  مساجد بیشتر در حوزه فرهنگ مشارکت عمومی را متجلی کرده اند اما کارکردهای زیادی داشته اند ولی فراموش نشده و باید آن ها یادآورشد.

تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد و هیات های مذهبی در مسجد بر تقویت پایه مشارکت اجتماعی افزوده و امروز این مراکز قطب مهمی در حوزه فرهنگی شده اند.

 

احداث پنج هزار مسجد در استان اصفهان

 

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان وجود پنج هزار مسجد و هیات مذهبی در سراسر این استان فرصت های زیاد فرهنگی و مناسبتی را ایجاد کرده اند.

حجت الاسلام «مهدی فوقی« ادامه داد: در ایام و مناسبت های مذهبی شبکه به هم پیوسته ای از خدمات فرهنگی در مساجد شکل گرفته و همین موضوع سبب تحول جدی در شهر و روستاها شده است.

وی یادآورشد: هیات های مذهبی در مناسبت های مختلف حال و هوای معنوی بر شهر ایجاد کرده اند و انتقال نسل به نسل مدیریت این مراکز جز ضرورت ها است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان انتقال نسل به نسل کار اجتماعی از مساجد و هیات های مذهبی ضروری برشمرد و اظهارداشت: هیات های مذهبی در این حوزه نقش کارآمدی داشته و نباید نقش آنان فراموش شود و البته باید روحانیون و متولیان این مراکز و مساجد متناسب با نیاز جامعه بستر سازی و زمینه سازی مشارکت اجتماعی داشته باشند.

 

شبکه سازی مساجد لازمه تقویت عملکرد اجتماعی

 

یکی از حلقه های مفقود امروز در همه مراکز مردمی و تشکل های اجتماعی سرمایه گذاری کم در حوزه شبکه سازی و تقویت ارتباطات بین بخشی است.

به گفته سرپرست ستاد فهما استان اصفهان، کانون های فرهنگی و هنری مساجد بر محور سامانه بچه های مسجد و رویداد فهما تبدیل به شبکه عظیمی شده اند که شبکه سازی این مراکز بر تقویت عملکرد آنان انجامیده است.

«جلال ریزانه «گفت: حرکت خوبی در حوزه شبکه سازی کانون های فرهنگی و هنری رقم خورده که در سطح کشور بی نظیر و کمتر اتحاد و همدلی بین 26 هزار نهاد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: روزی همین کانون های مساجد فرصتی برای شبکه سازی بین مساجد کشور و همبستگی در برنامه ها خواهند شد.

 

ضرورت تقویت مشارکت اجتماعی در تمامی عرصه ها

 

امروز مشارکت اجتماعی بیشتر در حوزه های فرهنگی بوده و کمتر به سمت مطالبه گری در حوزه های تخصصی دیگر رفته ایم که باید برای آن کار بیشتر انجام شود.

جای خالی تشکیلات فرهنگی و اجتماعی مردمی برای عفاف و حجاب و امیدآفرینی در جامعه احساس می شود که اگر نیاز سنجی صورت بگیرد همین مساجد قادر به پیشتازی در این عرصه ها خواهند بود.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان از مساجد و تشکل های فرهنگی مساجد به عنوان مهمترین نهادهای مردمی یادکرد و اذعان داشت: نسل های جدید باید برای فعال سازی هرچه بیشتر نقش اجتماعی و فعالیت در مراکز مردمی به میدان بیایند.

 

مسعود مهدویان فر ادامه داد: نیازهای استان اصفهان به تشکیل سمن ها در موضوعات خاص و مورد نیاز شناسایی شده و از ظرفیت های مردمی در این حوزه ها بهره می گیریم.

وی فعالیت در حوزه ازدواج، عفاف و حجاب، امیدآفرینی و تقویت سرمایه اجتماعی را از موضوعات کاری برای سمن های تازه تاسیس و مورد نیاز جامعه برشمرد.

 

استاد جامعه شناس دانشگاه هم تقویت سمن ها در حوزه های مختلف اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و افزود: عمده فعالیت های اجتماعی در حوزه های فرهنگی و خیریه ای متمرکز شده و باید سایر نیازها دیده شود.

«اکرم حمیدیان« فعالیت در حوزه های مختلف اجتماعی و مطالبه گری را مهم خواند و یادآورشد: فعال سازی نقش مردمی و حمایت از جریان سازی های سمن ها برای رفع نیازها و پیگیری دغدغه های عمومی لازم است.

کد خبر 1205124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha