حمایت ۶ میلیارد تومانی شهرداری از سازمان‌های مردم نهاد

شاهمرادی با بیان اینکه شهرداری تاکنون بیش از ۶ میلیارد تومان حمایت و مشارکت از سازمان‌های مردم نهاد داشته است، گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ میلیارد تومان مشارکت نقدی در حمایت از سمن‌ها در حوزه‌های مختلف خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، «مجتبی شاهمرادی» در نشست خبری «روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» با بیان اینکه این نهاد تاکنون بالغ بر ۶ میلیارد تومان مشارکت و حمایت مالی از سازمان‌های مردم نهاد داشته است خاطر نشان کرد: مردم سپاری، تعامل و مشارکت و تسهیل گری  مردم برای اداره امور خودشان از اصول اساسی کار مردمی در شهرداری اصفهان است.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان بر ضرورت توانمندسازی فعالان مردمی تاکید کرد: از هر مجموعه ای که برای رفع مشکلات شهر کمک کند، حمایت می کنیم چراکه سمن‌ها و تشکل‌های مردمی بهتر از مجموعه‌های دولتی نیازهای شهر و محله را تشخیص می‌دهند و برای حل آن ایده نیز دارند.

 

وی با بیان اینکه شهرداری تاکنون بیش از ۶ میلیارد تومان حمایت و مشارکت در مجموعه‌ها و سازمان‌های مردمی داشته است، خاطرنشان کرد: اگر در اصلاح بودجه پیش‌بینی شده بتوانیم افزایش نیز داشته باشیم فکر می‌کنم در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ میلیارد تومان مشارکت نقدی در حمایت از سمن‌ها در حوزه‌های مختلف خواهیم داشت.

 

این مسئول ابراز داشت: اگر برآوردی از تأمین زیرساخت‌ها و امکانات در حمایت از سمن‌ها داشته باشیم در مجموع ارزش مشارکت شهرداری به بیش از ۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه اعلام فراخوان مسئله محور در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: اصفهان همچون سایر کلان‌شهرها با مسائل و آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو است که در این راستا به‌زودی اولین فراخوان مسئله محور منتشر خواهد شد و بر این اساس موضوعی اجتماعی بر روی میز گذاشته می‌شود تا تشکل‌ها برای رفع آن راه‌حل ارائه کنند.

 

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در نگاه مردم‌سپاری، اداره فرهنگسرا و زیر ساخت‌های شهر به مردم واگذار می‌شود و در حال حاضر نیز ۱۱۰ مجموعه مدیریت شهری در اختیار مردم قرار دارد.

 

وی اظهار کرد: اواخر سال گذشته فراخوانی برای ۳۰ مجموعه، کتابخانه، سالن مطالعه و فرهنگسرا منتشر شد که بیش از ۲۰۰ مجموعه و اشخاص توانمند در این فراخوان شرکت کردند و در فرایند قانونی اداره این مجموعه‌ها واگذار شد.

 

وی با اشاره به طرح کارت منزلت، تصریح کرد: در این دوره مدیریت شهری، تشکل‌ها را بر اساس مخاطب‌های آنها یاری می‌کنیم، به طور مثال حمایت از تشکل‌هایی که در حوزه گروه‌های آسیب‌پذیر فعالیت می‌کنند، در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس چندی پیش کارت منزلت با مصوبه شورای اسلامی شهر و به درخواست مجموعه‌های مردم نهاد ارتقا یافت.

 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در کارت منزلت ارتقا یافته، هفت گروه زنان سرپرست خانوار، معلولان، بیماران خاص، بازنشستگان بالای ۶۰ سال، سالمندان بالای ۶۵ سال، جانبازان بالای ۲۵ درصد و مادران دارای سه فرزند برای دریافت خدمت تعریف و مشمول دریافت کارت منزلت شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌های مدیریت شهر معطوف به توانمندسازی تشکل‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی است، زیرا در برخی حوزه‌ها یا ورودی نداشتند و یا حضور جدی برای توانمند شدن آنها وجود نداشت، لذا مدیریت شهر این نقش را در راستای توانمندسازی ایفا می‌کند.

 

شاهمرادی با بیان اینکه معاونت فرهنگی شهرداری تلاش کرده است تا شبکه‌ای از فعالان و تشکل‌های مردمی ایجاد کند و به شعار «شهر زندگی» نزدیک شویم، اظهار کرد: بر اساس قانون یارانه‌ای که شهرداری به حوزه‌های مختلف ارائه می‌کند باید هدفمند و بر اساس عدالت توزیع شود.

این مسئول با بیان اینکه حمایت‌ها از تشکل‌های مردمی پس از پرداخت در سامانه شفافیت اعلام می‌شود و شهروندان می‌توانند جزئیات آن را مشاهده کنند، خاطرنشان کرد: طبق قانون هیچ کمکی به دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی نداریم و کمک‌ها، فقط به مجموعه‌های مردمی بر اساس طرح، برنامه و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده می‌شود.

 

وی با تاکید بر فعال شدن مردم در شهر، گفت: شهر را نمی‌توان بدون همراهی مردم اداره کرد، تا زمانی که احساس مسئولیت به شهر در مردم ایجاد نشود، نمی‌توان گام‌های بعدی را برداشت.

 

شاهمرادی تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی شهرداری، قرار است در راستای محله‌محوری هر سال دو محله کم برخوردار مناطق انتخاب و در جهت ارتقای کیفیت این محله‌ها فعالیت کرد، بر این اساس در کنار خدمات عمرانی و شهری که به کالبد محله‌ها باز می‌گردد، بسته فرهنگی و اجتماعی نیز برای محله‌ها خواهیم داشت و برای هر محله شبکه‌سازی مختلف و رویدادهای مختلف شکل می‌گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: تاکید داریم بر مبنای شناسنامه فرهنگی اجتماعی محله‌ها که به‌روز رسانی می‌شود و معضلات و نقاط قوت محله‌ها در آن مشخص است، در محله‌های کم برخوردار فعالیت کنیم، البته این یک الزام نیست.

 

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: با وجود اینکه شاخص دقیقی برای شناخت محله‌های کم‌برخوردار وجود ندارد، اما نزدیک به ۴۰ درصد برنامه‌های مشارکتی در مناطق کم‌برخوردار انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه رویکرد عرصه محوری نیز از دیگر اولویت‌های مدیریت شهر برای اجرای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی است، گفت: بر این اساس در نظر داریم برنامه‌ها را به دل محله‌ها، پارک‌ها و میدان‌گاه ببریم تا شهروندان از آن بهره‌مند شوند.

 

شاهمرادی افزود: شبکه سازی تشکل‌های مردم نهاد بسیار اهمیت دارد، زیرا اصلی‌ترین اتفاق در آن تجمیع خواسته‌های این تشکل‌ها است و می‌تواند برای مردم‌سپاری اقدامات فرهنگی و اجتماعی گام رو به جلو باشد، اما این پراکندگی‌ها شتاب کار را کم کرده است

کد خبر 1205187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha