تعزیه وفات ام البنین (س) حرف امروز مادران شهدا است

مجللی با اشاره به اهمیت هنر تعزیه و شبیه خوانی، گفت: تعزیه وفات حضرت ام البنین (س) حرف امروز مادران شهدا است.

«اسماعیل مجللی» شبیه خوان و پژوهشگر تعزیه که به تازگی از نسخه ی وفات ام البنین(س) رونمایی کرده است، با اشاره به این تعزیه حرف امروز مادران شهدا است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: با توجه به اینکه ماجرا و قصه ی این مجلس مربوط به 14قرن پیش میباشد و اشعار آن مربوط به قرن نوزدهم میلادی است اما به طور کامل این مجلس حرف امروز ماست و تازگی مضمون و اشعار آن به خوبی تبیین کننده حال روز مادران شهداست.

 

این شبیه خوان و پژوهشگر تعزیه ماجرای اصلی این مجلس را شرح حال مادری می داند که فرزندان خود را در کربلا از دست داده و سوگوار فرزندان خود است و در این میان مردم شهر مدینه نیز با او همدردی میکنند و خود را در این مصیبت شریک او میدانند، که همین مضمون داستانی مربوط به یک زمان خاصی نمیتواتند باشد .

 

این پژوهشگر جوان تعزیه که در سال 1400با کتاب مجلسنامه غم توانست عنوان برگزیده کتاب سال عاشورا را از آن خود کند در ادامه افزود: نکته بسیار مهمی که در این مجلس وجود دارد همذات پنداری مخاطبان با قهرمانان این مجلس است که این مورد را در هنگام اجرای این مجلس در تفرش از طرف مخاطبان تعزیه به وضوح مشاهده کردم.

 

وی اضافه کرد: با وجودی که تعزیه در تفرش بخشی از زندگی مردم این منطقه را شامل میشود اما علاقه عجیبی به مجالس رزمی در بین این مردم وجود دارد که استقبال مردمی از مجلسی وفات ام البنین بسیار عجیب بود و همذات پنداری با قهرمانان مجلس را شاهد بودم .

 

مجللی در ادامه افزود: این مجلس برای نخستین بار در سطح کشور اجرا شد و تا کنون در هیچ منطقه ای رد و نشانی از اجرای آن دیده  و شنیده نشده است.

 

این پژوهشگر تعزیه در ادامه افزود: این مجلس علاوه بر اینکه از اشعار نغز و پر حجمی برخوردار است، کشمکشهای نمایشی بسیار زیبایی در آن دیده میشود و پله و پایه های ابتدایی سوگواری های نمایشی را به وضوح در این مجلس میتوان مشاهده نمود.

 

وی خاطر نشان کرد:  درمتن  داستان ، حضرت ام البنین علاوه بر اینکه سوگوار فرزندان خویش است در قبرستان بقیع اقدام به ساخت 4قبر میکند و به یاد فرزندان به سوگ مینشیند .

 

نویسنده کتاب شبیه نامه در ادامه با اشاره به اینکه شبیه خوانانی از استانهای مختلف تقاضای متن و نسخه این تعزیه را کرده اند، خاطر نشان کرد: به زودی متن این مجلس را در اختیار شبیه خوانان قرار خواهم داد و همه شبیه خوانان کشور را برای اجرای این مجلس دعوت میکنم.

 

این مدرس تعزیه در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از محمود فرهنگ دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان ، احمد جولایی استاد دانشگاه و همجنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش که زمینه رونمایی از این مجلس را ایجاد کرده اند، افزود: برخی افراد میگویند که نسخه های تعزیه نیاز به تغییر دارند و اگر میخواهیم هنر تعزیه استمرار داشته باشد و به زوال نرود باید مسایل روز را تبدیل به تعزیه کنیم که این موضوع حتی در فراخوانهای جشنواره های تئاتری نیز دیده میشود که بنده ضمن رد این فرضیه اعلام میکنم که اینگونه نیست و این تفکر کاملا غلط و اتفاقا موجب زوال این هنر خواهد شد.

 

مجللی ادامه داد: اگر نگاهی به متون به جای مانده از قرن نوزدهم داشته باشیم در خواهیم یافت که همان متون تبیین کننده شرح حال امروز ما ست و با اجرای این نسخه ها به مسایل امروزی نیز پرداخته ایم.

 

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه دهها مجلس تعزیه را میتوانم ذکر کنم که متن آنها مربوط به قرن نوزدهم است اما مرتبط با بحثی همچون آسیبهای اجتماعی در حال حاضر میباشند.

 

گفتنی است مجلس وفات ام البنین در دهه اول محرم در روستای بازرجان تفرش با حضور محمد فرهنگ و احمد جولایی و اقشار مختلف مردم رونمایی و اجرا شد.

 

لازم به ذکر است همه ساله به همت اهالی بازرجان در دهه اول محرم مراسم تعزیه خوانی با حضور شبیه خوانان کشور برگزار میشود و تکیه تعزیه خوانی این روستا بیش از یکصد سال است که پذیرای عاشقان حسینی در دهه اول محرم میباشد.

 

کد خبر 1205404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha