استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی در حوزه دفاعی ما را به نوآوری در دفاع می رساند

ستاری با اشاره به ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین شرکت های دانش بنیان گفت: استفاده از ظرفیت این دو بخش می تواند ما را به نوآوری در حوزه دفاعی و اهداف مورد نظر در این حوزه برساند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سورنا ستاری در سومین جشنواره دانش و پژوهش امام علی (ع) ارتش گفت: بدون تردید پیروزی ما مدیون نوآوری های ما است و ما باید در این حوزه تلاشی فزاینده داشته باشیم. مبنای فکری ما در حوزه بهره گیری از تجهیزات با دشمن متفاوت است.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: دشمن بر اساس ضوابط و شرایط بومی خود به سمت تولید تجهیزات می رود و ما اگر همچون آنان فکر کنیم، قطعا شکست می خوریم. مبنا و نوعی تفکر ما با دشمن متفاوت است و در نهایت تلاش بدون نوآوری ما را به تکنولوژی 20 سال گذشته دشمن می رساند.

 

ستاری تصریح کرد: باید بر اساس مبنای فکر پیش برویم. در دوران دفاع مقدس ما تجهیزاتی داشتیم که در عملیات بدر نتوانستیم در حوزه پدافندی کار از پیش ببریم اما در عملیات والفجر 8 با همان امکانات و افراد با ایجاد نوآوری توانستیم بیش از 70 هواپیمای پیشرفته دشمن را سرنگون کنیم.

 

وی گفت: دولت ها نباید انتظار داشته باشند که پژوهش های آنها منجر به نوآوری شود. گرچه در این فرآیند افراد خوبی تربیت می شوند و آموزش های مطلوبی ارایه می شود اما نمی توانند خود را با نیازها و تجارت روز منطبق کنند.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: در حالی که پژوهش های بخش خصوصی می تواند کارگشا و راهبردی باشد و منجر به تولید محصول و نوآوری تجاری، سرمایه گذاری و تجاری سازی آن محسوب شود.

 

وی ادامه داد: ما از محصولات کشورهای پیشرفته ایده می گیریم اما در زمین آنها بازی نمی کنیم و در حوزه توسعه تکنولوژی که دشمن وارد آن شده است، ورود نمی کنیم زیرا این مسیر جز عقب ماندگی چیزی در پی ندارد.

 

ستاری تصریح کرد: ما در چهارچوب ساختارهای خود به سمت نوآوری و تولید محصوص حرکت می کنیم و در این راستا تلاش می کنیم تا دیگر بخش ها به ویژه بخش خصوصی را وارد کنیم.

 

وی گفت: در شرایطی هستیم که بیش از گذشته به تاثیر علم در حوزه دفاعی آگاه هستیم. نوآوری در بخش دفاعی نیز مسئله مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

 

وی گفت: موفقیت های ما به خصوص در حوزه دفاعی به دلیل نوآوری های ما است. در کشور ما در حوزه آموزش و پژوهش کم هزینه نمی شود ولی محصولی از آن مشاهده نمی کنیم زیرا امروز در دنیا تولید محصول نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی است ولی ما از این بخش غافل هستیم.

 

ستاری تصریح کرد:  نوآوری و تولید محصول بخش خصوصی سریع تر به نتیجه می رسد. ما اکنون بیش از 700 شرکت دانش بنیان در حوزه دفاعی داریم، بسیاری از شرکت ها خصوصی هستند و آماده ارایه محصولات خود برای حوزه دفاعی هستند تا محصول مورد نظر حوزه دفاعی را تولید کنند. توصیه ما این است که از بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان در این زمینه استفاده شود.

 

وی گفت: اهمیت عنصر فرد در نوآوری و تولید موجب پیشرفت و توسعه است. بخش دفاع هر چقدر سرمایه گذاری بخش خصوصی را بیشتر جذب می کند، می تواند نوآوری را در این عرصه بیشتر توسعه دهد. از این راه می توانیم فاصله خود را با تکنولوژی روز دنیا کم کنیم.

 

وی گفت: در کنار دانشگاه ها و پژوهشکده های حوزه دفاعی باید اکوسیستمی بر این مبنا تعریف می شود. ایجاد پارک فناوری و شتاب دهنده های بخش دفاع ما را به این هدف نزدیک می کند. این اکو سیستم برای جذب مشارکت بخش خصوصی و توسعه نوآوری در حوزه دفاعی یک نیاز ضروری است.

 

 

کد خبر 1205406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha