موسسه ای قرآنی فراتر از مرزها

موسسه قرآنی دارالتحفیظ «الهادی (ع) که با هدف تربیت حافظان قرآن کریم راه اندازی شده اکنون و در کمتر از ۱۰ سال از فعالیتش پا را فراتر نهاده و به جز استان های کشور، قرآن پژوهانی از چند کشور نیز تحت آموزش دارد.

خبرگزاری شبستانجهرم: 

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها در سخنان خود بر حفظ قرآن کریم تاکید کرده اند و آن را مقدمه ای برای تدبر در آیات نورانی این کتاب آسمانی برشمرده اند.

 

تاکید رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) سبب شده تا گروه های مختلفی از اقشار جامعه به ویژه جوانان در صدد تحقق منویات ایشان برآیند و بر خواسته مقتدای خود مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون نفری حافظان قرآن کریم جامه عمل بپوشانند.

 

موسسات قرآنی، مساجد، کانون های فرهنگی و هنری، پایگاه های مقاومت بسیج، خانه های قرآنی، مدارس،  دارالقرآن ها و... در سال های اخیر عزم خود را جزم کرده و در راستای تربیت حافظان قرآن کریم به انحا مختلف گام برداشته اند.

 

همچنین طرح ها و برنامه های متنوعی در این سال‌ها به منظور ترویج و توسعه حفظ قرآن در جامعه از سوی موسسات قرآنی و دیگر سازمان های مرتبط تدوین شده و نتایج درخوری نیز به همراه داشته است.

 

اگرچه هنوز تا رسیدن به ۱۰میلیون حافظ قرآن فاصله بسیار است اما همت جوانان این مرز و بوم و گام های استوارشان نشان از آن دارد که برای آنها نشدن مفهومی ندارد و واژه ما می توانیم را بارها و بارها در عمل به اثبات رسانده اند.

 

از جمله موسسات قرآنی که در راستای ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم بنا نهاده شده و تا کنون نتایج و برکات خوبی نیز از فعالیت های خود به دست آورده موسسه قرآنی دارالتحفیظ «الهادی (ع)» جهرم است که البته اکنون گستره فعالیتش از شهرستان فراتر رفته و به صورت کشوری و در سال های اخیر به صورت بین المللی به ترویج کلام الله مجید پرداخته است.

 

اینجا سن و سال مفهومی ندارد

از زیبایی های این موسسه قرآنی مشارکت گروه های مختلف جامعه برای حفظ قرآن است به نحوی که از پزشک و پرستار تا  کودک و نوجوان گرد هم آمده و در کلاس های حفظ قرآن شرکت می کنند.

 

شاید برایتان جالب باشد که موسسان این مرکز قرآنی هم حافظ قرآن هستند و اصلا ایده راه اندازی دارالتحفیظ «الهادی (ع)» نیز از همان دوران حافظ شدنشان عملی می شود.

 

رئیس هیات مدیره دارالتحفیظ «الهادی (ع)» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، در مورد چگونگی راه اندازی این موسسه قرآنی گفت: سال ۹۲ یه اتفاق چند نفر از طلاب جهرمی در شهرستان استهبان دوره حفظ شبانه روزی شرکت کرده و موفق به حفظ کل قرآن شدیم.

 

«حسن عزیزی نیا» افزود: از همان سال و پس از اتمام دوره حفظ قرآن تصمیم به راه اندازی مرکزی برای ترویج حفظ قرآن کردیم و با موافقت مدیر حوزه علمیه جهرم، مکان فعالیت مان نیز در این مجموعه قرار گرفت؛ البته پس از چند ماه فعالیت به محلی دیگر نقل مکان کرده و فعالیت مان را گسترده تر کردیم.

 

۱۵ حافظ قرآن در گام اول

وی بیان کرد: سال اول فعالیت ۵۰ نفر ثبت نام و در کلاس ها شرکت کردند که از آن تعداد حدود ۱۵ نفر موفق به حفظ کل قرآن شدند.

 

عزیزی نیا اظهار کرد: همان سال نیز برای اولین بار در کشور طرح حفظ قرآن به صورت نیمه شبانه روزی همزمان با مشهد در مرکز قرآنی ما نیز کلید خورد.

 

 ۳۰۰۰ نفر متفاضی حفظ قرآن

وی عنوان کرد: در این مدت فرایند صدور مجوز موسسه قرآنی نیز پیگیری شد و در سال ۹۵ موفق به اخذ مجوز موسسه قرآنی دارالتحفیظ «الهادی (ع)» از سوی سازمان دارالقرآن کریم کشور شدیم؛ از آن سال تا کنون بیش از سه هزار نفر با شرکت در کلاس های این موسسه حافظ یک جزء تا ۳۰ جزء قرآن کریم شدند.

 

عزیزی نیا به نحوه پذیرش در این موسسه قرآنی اشاره کرد و گفت: در موسسه قرآنی «الهادی (ع)» از سنین ۱۱ سال به بالا ثبت نام حفظ تخصصی قرآن داریم و شیوه جذب مان سالانه یک مرتبه است که در اردیبهشت ماه فراخوان داده می شود و پس از مصاحبه و گزینش، افراد از تیرماه وارد دوره آموزشی شده و پس از چهار ماه گذراندن این دوره و در صورت موفقیت وارد دوره اصلی حفظ می شوند.

 

 وی ادامه داد: قرآن آموزان با انتخاب طرح های یک ساله، ۲ و سه ساله به فراخور توان خود و همچنین طرح حفظ پنج ساله ویژه دانش آموزان با توجه به مصاحبه ورودی وارد فاز اصلی حفظ قرآن می شوند.

 

جرقه ای برای توسعه موسسه

عزیزی نیا به چگونگی راه اندازی شعبه های دارالتحفیظ «الهادی (ع)» اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از حافظان قرآن که پس از ازدواج ساکن شهر مهر شده بود خواستار تداوم همکاری با موسسه و راه‌اندازی شعبه در این شهر شد که این امر جرقه ای برای توسعه فعالیت های موسسه بود.

 

وی ادامه داد: همچنین یک خانم در شیراز نیز منزلی را جهت برگزاری کلاس های قرآن وقف کرد و در اختیار مجموعه ما گذاشت و این مهم عاملی برای راه اندازی شعبه موسسه در شیراز شد؛ البته اکنون در شیراز ۲شعبه و در صدرا نیز یک شعبه فعالیت دارد.

 

فراتر از مرزها

رئیس هیات مدیره دارالتحفیظ «الهادی (ع)» اضافه کرد: همچنین درحال حاضر شعبه های موسسه در شهرستان های آباده طشک، بوشهر، یاسوج، بندرعباس و شعبه های مجازی در تهران، قم، مشهد و اصفهان فعالیت دارند؛ همچنین قرآن پژوهانی از کشورهای ترکیه، آمریکا، آلمان، الجزایر و پاکستان نیز به صورت مجازی زیر نظر موسسه قرآنی «الهادی (ع)» در حال حفظ قرآن هستند که به صورت صوتی و تصویری با اساتید در تماس بوده و استاد روزانه به آنها برنامه می دهد و محفوظات شان را بررسی می کند.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه از هر قشر و گروه سنی در این موسسه قرآنی مشغول به حفظ کلام الله مجید هستند، اظهار کرد: دانش آموز، دانشجو، طلبه، پزشک، پرستار، پاسدار، معلم، استاد دانشگاه و... در موسسه مشغول به حفظ قرآن هستند؛ در حال حاضر نزدیک به هزار و 500 قرآن پژوه در این موسسه مشغول حفظ قرآن بوده و ۲۶۰نفر نیز موفق به حفظ کل قرآن شدند.

 

مکالمه قرآنی

عزیزی نیا از ابتکارات این موسسه قرآنی را طرح ملی «احسن الحدیث» عنوان کرد و گفت: این طرح به مکالمه قرآنی مشهور است به صورت مجازی برگزار می شود که از ۲۳ استان کشور قرآن پژوه داریم و نزدیک به ۳۰۰نفر مشغول آموزش هستند.

 

وی ادامه داد: ایده این طرح از زندگی «فضه» خادم حضرت زهرا (س) گرفته شده؛ و در روایات نیز آمده وی ۲۰ سال با آیات قرآن تکلم کرد؛ ما به ذهنمان رسید که می توان صحبت های روزمره خود را با آیات قرآن انجام داد و در این طرح قرآن آموزان آموزش می‌بینند که صحبت کردن ها و استدلال هایشان بر اساس آیات قرآن باشد.

 

کار فرهنگی در کنار حفظ قرآن

عزیزی نیا همچنین به دیگر برنامه های موسسه قرآنی دارالتحفیظ «الهادی (ع)» اشاره کرد و گفت: در کنار حفظ قرآن برنامه های جانبی دیگری در موسسه داریم؛ از جمله آن شورای جذب بوده که متشکل از افرادی است که دغدغه و تخصص در حیطه جذب قرآن پژوه دارند و با استفاده از متدهای مختلف افراد را تشویق و ترغیب به سمت حفظ قرآن می کنند.

 

وی بخش مدیریت منابع انسانی را از دیگر بخش های این موسسه قرآنی برشمرد که وظیفه آن شناسایی قرآن پژوهان در توانمند و متخصص در عرصه های مختلف است که پس از آموزش در بخش های مختلف موسسه به کارگیری می شوند.

 

معاونت فرهنگی نیز بخش دیگری از این موسسه قرآنی بود که عزیزی نیا به آن اشاره کرد و گفت: این معاونت نیز شامل بخش هایی همچون کافه کتاب و کانون ازدواج بوده و امورات دیگری همچون اجرای برنامه های فرهنگی و برگزاری آیین های جشن و شهادت ائمه (ع) نیز توسط این معاونت انجام می شود.

 

وی همچنین به بخش مشاوره در موسسه قرآنی «الهادی (ع)» اشاره کرد که از وظایف آن مشاوره دادن و ایجاد انگیزه برای حفظ قرآن است؛ به جز این امورات دیگری همچون مشاوره تحصیلی و خانواده در این بخش توسط مشاورانی که از اساتید دانشگاه بوده و در این مجموعه موفق به حفظ قرآن شده اند، انجام می شود.

 

این حافظ کل قرآن کریم دیگر قسمت های مجموعه قرآنی «الهادی (ع)» را بخش آموزش عنوان کرد و اظهارداشت: این بخش متشکل از آموزش حفظ و تثبیت قرآن ویژه حافظان کل است.

 

سرکشی و رسیدگی به مشکلات قرآن پژوهان

وی از جمله برنامه های شاخص این موسسه قرآنی را طرح «میثاق» دانست که با هدف ارتباط با قرآن پژوهان و خانواده آنان راه اندازی شده و در راستای اجرای این طرح مسؤولان موسسه با حضور در منزل قرآن پژوهان از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شده و درصدد رفع آن اقدام می کنند.

 

رئیس هیات مدیره موسسه قرآنی دارالتحفیظ «الهادی (ع) با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۹۰کلاس آموزش حفظ قرآن در تمام شعبه های این موسسه دایر است، عنوان کرد: بیش از ۲۰۰استاد در این مجموعه به صورت خودجوش مشغول به فعالیت بوده و در کنار آن برنامه های دیگری همچون برگزاری دوره های تربیت مربی و کارگاه روش های حفظ قرآن نیز در طول سال انجام می شود.

 

قرآن پژوهان در موسسه «الهادی (ع)» شامل گروه های مختلف سنی و شغلی هستند که به فراخور توان خود در یکی از دوره های حفظ این موسسه مشغول به حفظ قرآن کریم هستند.

 

همه؛ گرد قرآن جمعند

«مرضیه کارگر جهرمی» که دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری است از سال ۹۳ به این موسسه آمده و مشغول حفظ قرآنشده است.

 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: لطف و عنایت حضرت دوست سبب شد با موسسه قرآنی «الهادی (ع)» آشنا شده و طی ۲ و نیم سال موفق به حفظ آیات نورانی قرآن شوم.

این حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: بنده از کوچکی آرزو داشتم حافظ کل قرآن شوم؛ اگر چه به صورت مقطعی قرآن هم حفظ می کردم اما به لطف خدا و همراهی اساتید دارالتحفیظ «الهادی (ع)» این آرزوی دیرینه محقق شد.

 

وی نقش خانواده رادر تشویق فرزندان به سمت آیات نورانی قرآن کریم بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: به نظر بنده مهمترین نقش را در مرحله اول خانواده ها دارند بدین وسیله که از همان دوران بچگی بستر آشنایی و مأنوس شدن فرزندان با کلام نورانی وحی را فراهم کنند.

 

به گفته کارگر جهرمی، وقتی خداوند می فرماید مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم و یا دیگر آیاتی که سراسر لطف و مهربانی او را نشان می دهد پس چه کسی بهتر از خالق می توان یافت که سفره دل را بی دغدغه و بی هیچ نگرانی از مسأله رازداری و محرمانگی برای وی پهن کرد، لذا اگر معرفت پیدا کنیم تمام اصول مشاوره و روانشناسی را می توانیم در همین آیات بیابیم و به کار ببندیم.

 

وی با اشاره به بهره مندی از آیات نورانی قرآن کریم در زندگی روزمره و ارتباط با دوستان و همکاران خود، گفت: با توجه به توفیقی که به سبب شرکت در مسابقات حفظ موضوعی قرآن و مطالعه آیات کاربردی در زمینه های مختلف داشتم سعی می کنم در حد امکان در بحث های گروهی، جلسات آموزش و تدریس با دانشجویان پرستاری از آنها استفاده کنم.

 

تلاش و پشتکار در کنار همت و اراده محکم و استوار رمز موفقیت در سایر امور است که در موسسه قرآنی «الهادی (ع)» نسبت به آن اهتمام می شود.

 

حمایت از چنین موسساتی که بدون چشم داشت و به صورت خودجوش در راستای تحقق فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گام برداشته اند امری است که نباید از نگاه متولیان به دور بماند.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 1205700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha