زیرساختهای حمل و نقلی در بخش ناوگان ریلی و جاده ای باید ارتقاء یابد

امتی گفت: برای تحقق برنامه دولت و عبور ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از مسیر ایران باید چالشهای پیش روی رفع شود که بدین منظور علاوه بر رفع ناهماهنگی و تحریم های داخلی، زیرساختهای حمل و نقلی در بخش ناوگان ریلی و جاده ای نیز ارتقاء یابد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمود امتی» در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: برای تحقق برنامه دولت و عبور ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از مسیر ایران که بخش عمده آن مربوط به کشور روسیه است، باید چالشهای پیش روی رفع شود که بدین منظور علاوه بر رفع ناهماهنگی و تحریم های داخلی، زیرساختهای حمل و نقلی در بخش ناوگان ریلی و جاده‌ای نیز باید ارتقا یابد.

 

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر ناهماهنگی های مرزی، قوانین دست و پاگیر و متناقض و عدم اجرای مدیریت واحد در گذرگاه‌های مرزی به نوعی صنعت ترانزیت کشور را با تحریم داخلی مواجه کرده است.

 

امتی دامه داد: بخش دیگر مشکلات ما به دلیل عدم وجود تعاملات مناسب دیپلماتیک با سایر کشورها و تحریم های ظالمانه علیه صنعت حمل و نقل و ترانزیت، بنادر و کشتیرانی کشورمان است، تحریم‌ها موجب شده هزینه حمل بار از بنادر و ناوگان کشتیرانی و حمل و نقلی ایران برای صاحبان کالا گران و زمان بر شود.

 

وی خاطر نشان کرد: یکی از موثرترین عوامل در توسعه ترانزیت وجود دیپلماسی فعال خارجی است، علت نیز مشخص است، در بحث ترانزیت، کالا از کشور فرستنده به یک کشور خارجی دیگر به عنوان گیرنده ارسال می شود، لذا وجود تعاملات دیپلماتیک در عرصه ترانزیت حرف اول را می زند.

 

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی افزود: البته در دو دهه گذشته مدیران دولتی دیدگاه درستی در خصوص ترانزیت نداشتند و حتی با این مقوله به مخالفت می پرداختند، اما اکنون مسئولان عالی رتبه کشور به اهمیت بحث ترانزیت از ایران پی برده و در دولت سیزدهم نیز تعاملات دیپلماتیک خوبی با همسایگان آغاز شده است که بسیار امید بخش است.

 

امتی گفت: در حال حاضر دیگر مشکل مهم ما ساختار مدیریت مرزهاست، با گذشت ۲۰ سال از فعالیت ترانزیتی در استان، همچنان موفق به ایجاد یک مدیریت واحد در گذرگاه های مرزی نشده ایم، صنعت ترانزیت با ۲۵ سازمان دولتی ارتباط مستقیم دارد و متاسفانه این نهادهای دولتی در قالب شورای هماهنگی مرزی با یکدیگر همراهی و همخوانی ندارند.

 

وی گفت: پارسال ۹ میلیون تن کالا از طریق ایران به کشورهای مختلف ترانزیت شد و امسال دولت برای ۲۰ میلیون تن ترانزیت برنامه ریزی کرده است که ۱۶ میلیون تن از این میزان از طریق جاده و چهار میلیون تن بوسیله شبکه ریلی انجام خواهد شد.

کد خبر 1205841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha