سفره ای به گستره تاریخ؛ به امید برکت در برزُک کاشان

مردم شهر برزُک از توابع شهرستان کاشان در ششمین روز شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در یک مراسم سنتی متمایز، بر سر خوان برکت امام حسین(ع) می نشینند و طلب حاجت و برکت در رزق می کنند.

خبرگزاری شبستان- اصفهان/روح اله باقری؛

در ششمین روز پس از عاشورا، بانوان برزُکی، در یک آیین سنتی، سینی و مجمعه خود را پر از خشکبار محصولات باغ‌های خود از قبیل جوزقند، گردو، بادام، کشمش، نخودچی و پَر هلو می کنند و آن بر سر می گیرند و با اشتیاق خاصی به حسینیه می‌آورند تا مهمانان حسینی بر سر سفره‌ای مقدس و معنوی با قرائت قرآن و دعا و مرثیه‌خوانی، ائمه اطهار را واسطه طلب حاجت و برکت در رزق کنند.

 

این سنّت که بنا بر گفته اهالی این منطقه، قدمتی ۴۰۰ ساله دارد، تا ۳۰ سال پیش در خانه چهار صفه مصلی که مکان عمومی برای روضه‌خوانی بوده، برگزار می‌شده و پس از آن به مسجد مصلی منتقل شده است.

در ایام قدیم که این سنت در چهارصفه برگزار می شد، تعدادی از نوجوانان محل در بالای باماین مکان با فریاد «یا حسین» مردم را از شروع این مراسم سنتی آگاه می کردند. بانوان شهر که مقداری از خشکبار و محصولات باغ خود را نذر مجلس ششم امام حسین(ع) کرده بودند در عصر این روز به تفکیک نوع آجیل، در کاسه چینی ریخته و آن ها را در مجمعه مسی می‌چینند و آن را بر سر نهاده و به شکل گروهی به این مکان می آوردند.

 

اما اکنون، زنان برزک هفت کاسه و بشقاب از آجیل یا تنقلات بومی را در مجمعه های بزرگ مسی قرار می دهند و آن را می آرایند و بر روی سر می گذارند و دور تا دور سفره ۱۰ تا ۱۵ متری مشکی که در داخل مسجد محله مصلی بَرزُک پهن شده می چینند و با قرائت سوره یس آجیل و تنقلات را متبرک می‌کنند. سپس مداحان و نوحه خوان‌ها بر سر خوان امام حسین(ع) مرثیه سرایی و روضه‌خوانی می کنند و در پایان خشکبار متبرک شده با ذکر قرآن و دعا بین مردم برزک تقسیم می شود.

 

در این آیین که هدف اصلی اش خیر و برکت دادن و پررونق شدن محصول باغ‌های کشاورزان روستا است، اهالی محل را به دور هم جمع و نزدیک می‌کند و همدلی خاصی بین مردم ایجاد می کند.

 

آیین سفره برکت در آذر ماه سال ۱۳۹۱ در ششمین اجلاس شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس در فهرست میراث معنوی - ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

کد خبر 1205890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha