باید ارتباط غیرقانونی میان مسئولان شهری با سازنده و کارفرمای  متروپل مشخص شود

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: باید ارتباط غیرقانونی میان مسئولان شهری با سازنده و کارفرمای متروپل مشخص شود که چرا چک سفید امضا داده و در مجوز ارائه شده هیچ اشاره ای به نوع سازه ها نشده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،‌ محمدحسن آصفری در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه(۲۵مرداد) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه فروریزش متروپل گفت: این حادثه اتفاق بسیار تلخی است که همه ملت ایران را به دلیل ناکارآمدی و اقدامات خارج از قانون و اصول شهرسازی بسیار آزار داد. متاسفانه در گزارش کمیسیون عمران مشخص نشد متهمان اصلی این پرونده تخلف چه کسانی هستند و باید با چه افرادی برخورد شود! در حالی که مردم منتظر هستند متخلفان معرفی شوند. همچنین باید ارتباط غیرقانونی میان مسئولان شهری با سازنده و کارفرمای این پروژه مشخص شود که چرا چک سفید امضا داده و در مجوز ارائه شده هیچ اشاره ای به نوع سازه ها نشده است.

 

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چرا در یک معبر کم عرض اجازه ساخت 13 طبقه داده می شود در حالی که مجوز اولیه صرفاً برای احداث 6 طبقه بوده است، همچنین با چه توجیحی در نقشه نظارت و مهندسی اجازه دادند از 100 ستونی که باید تعبیه می شد، 25 تا 30 ستون حذف شود، بنابراین ایجاد ساختمان 13 طبقه در معبر کم عرض مصداق بارز تخلف است. امروز اگر خانواده ای در گوشه ای از کشور بخواهد در کوچه ای 8 متری خانه ای 4 طبقه بسازد، به آنها اجازه داده نمی شود، اما سوال این است که چطور در یک معبر کم عرض اجازه ساخت 13 طبقه داده شد؟ لذا استاندار، شهردار و تمام کسانی که ناظر بودند، باید موآخذه شوند تا مشخص شود با چه مجوزی اجازه ساخت این ساختمان را داده اند و باید بدانیم چه دست هایی در کار بوده که 13 طبقه ساختمان بدون استاندارد کافی ساخته شده است.

 

وی بیان کرد: عدم رعایت مقررات و نقشه تفصیلی شهر که مصوب شورای عالی شهرسازی بوده، مسئله دیگری است که باید به آن توجه کرد، چرا که این شورا چنین اجازه ای نداده است. ضمن آنکه ساخت بنای عظیم در یک معبر کم عرض سبب می شود به محض وقوع حادثه کار امدادرسانی با مشکل روبرو شود.

 

آصفری  با طرح این سوال که چه کسی اجازه داده در پروانه ساختمانی متروپل هیچ اشاره ای به تعداد طبقات نشود؟ گفت: در حالی این اتفاق افتاده که اکنون در دهیاری ها هم چنین اجازه ای داده نمی شود، بنابراین چنین خطایی قابل توجیه نیست و این مسئله را باید به عنوان تجربه تخلف قلمداد کرد تا شهرداری ها و استانداری ها دقت بیشتری کنند، چرا که تکرار این اتفاق پذیرفتنی نیست.

 

سید مجتبی محفوظی در این رابطه گفت: آبادان با آن جسم نحیف و زخم خورده که به حیات سخت خود ادامه می داد شاهد وارد شدن زخم عمیق و کاری دیگری بر پیکر خود شد، حادثه دلخراش و جانسوز و جانکاه خیابان امیری، متروپل بر پیکر آبادان زخم زد، آبادان پیش از آن نیز شاهد حوادث دیگری همچون سینما رکس و 8 سال جنگ تحمیلی بود. متاسفانه مدیریت شهری ضعیف در آبادان را 2 سال است که آشکارا فریاد می زنیم اما فریادرسی نیست. جنگ تحمیلی در آبادان به پایان رسید اما تحمیل مدیران ضعیف و نالایق همچنان ادامه داد.

 

نماینده مردم آبادان اظهار کرد: کشیدن دیوار بیست و چند کیلومتری توسط منطقه آزاد که امروز اثری از آن نیست یا احداث سازه 50 هزار مترمربعی در خیابان باریک امیری آبادان نشان از ضعف مدیریت چند دهه در این شهر است. باقی ماندن آوار و سازه تا امروز در خیابان امیری سبب شد کسبه این منطقه و خانه های مستقر نتوانند به حیات خود ادامه دهند. کسبه از رزق و روزی افتاده اند. آقای سعید محمد وظیفه ذاتی شما است که به این موضوع بپردازید چرا که فقر و بیکاری در آبادان بیداد می کند.

 

وی خاطر نشان کرد: در گزارش قرائت شده به شواهد زیادی اشاره نشده است آقای رئیسی اگر می خواهید به فریاد مردم آبادان برسید باید از ساماندهی مدیران ضعیف شروع کنید مشکل اصلی آبادان ضعف مدیریت است.

کد خبر 1206048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha