مافیای ماده ۱۰۰ تمام شهرداری های کشور منبع درآمد شهرداری ها شده اند

نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه مافیای ماده ۱۰۰ تمام شهرداری های کشور منبع درآمد شهرداری ها شده اند،گفت: در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی بیمه نیستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، علی بابایی کارنامی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه(۲۵مرداد)  مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه فروریزش متروپل، گفت: باید بانیان حادثه به طور دقیق مشخص شوند و یکبار برای همیشه از مجلس و دولت می خواهیم سریعاً با مسببین این حادثه برخورد کند تا درس عبرتی برای دیگران شود. حق و حقوق کارگران حادثه دیده باید در نظر گرفته شود،نباید کارگران ساختمانی را فراموش کنیم. در حال حاضر حدود 800 هزار نفر از کارگران ساختمانی بیمه نیستند، در این حادثه نیز حدود 20 نفر از کارگران که فوت شدند، فاقد بیمه بودند. خانواده هایشان از ما و دولت توقع دارند.

نماینده مردم ساری در مجلس  با بیان اینکه مافیای ماده 100 تمام شهرداری های کشور منبع درآمد شهرداری ها شده اند که به این موضوع در این مسیر اشاره نشده، افزود: باید برخورد با خاطیان در دستور کار قرار گیرد. این حادثه اولین و آخرین حادثه نبوده و باید آن را به عنوان تجربه ای برای جلوگیری از اتفاقات بعدی در نظر گرفت.

وی ادامه داد: مدیریت ساخت مسکن باید مورد توجه قرار گیرد،براساس تبصره 1 ماده 17 قانون مدیریت بحران کشور باید 30 درصد اعتبارات این تبصره در ابتدای هر سال در اختیار سازمان حوادث غیرمترقبه قرار گیرد، این در حالی است که با وجود گذشت 4 ماه حتی یک ریال تخصیص نیافته است.

همچنین حسن محمدیاری  پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه فروریزش متروپل در تذکری گفت:  مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که مجلس محل مذاکرات حکیمانه باشد و من با اشاره به این تذکر عرض می کنم که هیات رئیسه باید نگهبان شأن و جایگاه مجلس باشد.متاسفانه در دولت و بدنه قوه مجریه، همکاری و هم افزایی لازم را نمی بینیم و برخی دوستان مسائل مطرح شده داخل مجلس را برنمی تابند. به عنوان مثال همین بحث مطرح شده درخصوص متروپل و ساخت و سازها چقدر خروجی برای پروژه های اجرایی و عمرانی دارد و انتظار می رود ریاست محترم مجلس موضوع را دنبال کرده و گزارش آن را ارائه کنند.

نماینده مردم طوالش و رضوانشهر در مجلس با بیان اینکه مشکل امروز شهرداری ها حتی شهرهای کوچک ، درآمد پایدار است، گفت: نتوانستیم این مسئله را حل کنیم و به همین دلیل مجبور به شهرفروشی و فروش اماکن شده اند و همین مسئله موجب بروز برخی انحرافات شده تا بتوانند کاستی های خود را جبران کنند، به نحوی که بخش عمده ای از شهرداری ها در حل مسائل روزمره و پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجهند و بسیاری از شهرداری ها و دهیاری ها در حوزه انتخابیه بنده همین معضلات را دارند. همچنین افزایش تعرفه نظام مهندسی و ساخت و سازها نیز باعث برخی مسائل شده است.

وی با بیان اینکه متروپل نمونه کوچکی از مشکلات امروز حوزه شهرسازی است، گفت: به وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور تذکر می دهم که آقای سازوکاری برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث اندیشیده اید؟

همچنین علیرضا سلیمی درباره این گزارش گفت: اشاره کلی گزارش به افراد متخلف باید شفاف باشد و مشخص شود این افراد چه کسانی هستند که در اوج کرونا، پروانه دوم را برای پروژه صادر کرده اند و 22 هزار متر به 50 هزار متر تبدیل شد و تعداد واحدهای پروژه افزایش یافت و چه کسی این مجوزها را صادر کرده و آمده که با وجود مخالفت برخی سازمان ها، این اتفاق رخ داده است. لازم است ذکر شود برخی سازمان ها یعنی کدام سازمان ها! و اینگونه ادبیات مغایر شفافیتی است که ما دنبال می کنیم.

نماینده مردم محلات در مجلس اظهار کرد: ما در سعادت آباد، پلاسکو، برج چالوس و نمونه های دیگر، مشکلات عمرانی ناشی از ساخت و سازهای غیرمجاز داشتیم و حالا شاهد معضل متروپل هستیم. ما بعد از حادثه پلاسکو در مجلس، شهرداری ها را مکلف کردیم تا توانایی های خود را در این زمینه افزایش دهد یا تجهیزات لازم را برای مقابله با معضلات تامین کند و باید مشخص شود چه کسی در این زمینه کوتاهی کرده است.

سلیمی با اشاره به بندی از گزارش درخصوص مداخله افراد حقیقی و حقوقی تصریح کرد: باید به شفافیت آورده شود که چه کسی مداخله کرده است و آیا واقعاً رشوه ای پرداخت شود تا پروژه ادامه یابد؟ و کسی که رشوه داده چه کسی است؟ و اینها را باید بگویند تا اینکه قوه قضائیه بتواند برخورد کند. همچنین در ماده 19 آورده شده که تخلفات اداره انتظامی برای برخی اشخاص محرز است، اما نگفته اند که برخی اشخاص، چه کسانی هستند که قوه قضائیه بتوانند آن را پیگیری کند. همچنین در پاراگراف آخر گزارش نیز آمده است که پیشنهادات را برای جلوگیری از تکرار حوادث مطرح کنید و اینگونه تذکرات برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه است.

 

کد خبر 1206117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha