یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو رد مال بابک زنجانی/ تاکنون ۵۰۰ میلیارد دلار به وزارت نفت پرداخت شده است

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه بابک زنجانی در حال حاضر در زندان به سر می برد، گفت: تاکنون ۵۰۰ میلیون دلار از طلب بابک زنجانی به وزارت نفت واگذار شده و این فرد در کل به یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو رد مال به شرکت نفت محکوم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در هفتمین نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به روز 18 مرداد روز تجلیل از شهدای مدافع حرم و جایگاه شهید سلیمانی و شهید همدانی در نبرد با داعش در سوریه و عراق گفت: هدف و انگیزه مدافعان حرم همانا ادامه دادن مکتب خون بار حسینی و صیانت از ارزش های والا و معنوی انقلاب اسلامی و مبارزه قاطع و بی امان با دست پروردگان جنایتکاران بین المللی و مقابله قاطع با طرح های پیچیده علیه ملت های منطقه برای ایجاد تفرقه در میان ملت های اسلامی است، این مبارزه برای از بین بردن تفرقه است. امروز جمهوری اسلامی در برابر سیاست های جغرافیایی منطقه ایستاده و نقش مدافعان حرم در مقابله با رژیم صهیونیستی آشکار و مبرهن است، از این رو مبارزه مدافعان حرم با رژیم صهیونیستی و آمریکای جهان خوار جایگاه ویژه ای دارد.

 

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به گرامیداشت بازگشت آزادگان به میهن اسلامی در مرداد ماه یادآور شد: تبیین جایگاه ایستادگی آزادگان سرافراز و گرامیداشت مرحوم علی اکبر ابوترابی فرد را در این روز ایستادگی ارج می نهیم. امروز راه ایستادگی از فلسطین تا غزه، از دمشق تا بغداد و بیروت نتیجه بخش و فتح و پیروزی نزدیک است و باید به آثار مقاومت دقت کنیم.

 

وی با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد و تلاش آمریکا در براندازی دولت رسمی و قانونی ایران خاطرنشان کرد: در این روز شاهد به رسمیت نشناختن حقوق ملت ایران و دولت رسمی ایران و همچنین دخالت رسمی دولت آمریکا در امور داخلی ملت ایران و لگدمال کردن حقوق اولیه مردم ایران هستیم. آمریکا پس از این اقدام، اقدامات خصمانه دیگری را که بارزترین آن پشتیبانی از رژیم صهیونیستی و رژیم بعث عراق در دفاع مقدس و دفاع از حقوق بشر است که در پی آن به رسمیت نشناختن حقوق فلسطینیان بار دیگر نشان داد که حقوق بشر برای آمریکا موضوعی پوچ است اما جمهوری اسلامی با دشمن تا دندان مسلح با تمسک به مقاومت و ایستادگی دشمن را مجبور به عقب نشینی کرد.

 

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده میلاد حاتمی در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت: نسبت به فرد مورد نظر در این پرونده 22 متهم مطرح است که پرونده آنها در مرحله دادسرا و بررسی قرار گرفته است. با صدور کیفرخواست این پرونده به شعبه 15 ارجاع داده شده و فرد مورد نظر به اتهام فساد فی الارض و اخلال در نظام ارزی و پولی کشور در بازداشت به سر می برد. متهمان دیگر این پرونده 18 نفر هستند که با قرار وثیقه در دادسرا فعلا آزاد و پرونده آنها در حال رسیدگی است.

 

ستایشی در مورد بازداشت تبعه سوئیسی گفت: این پرونده در دادسرای تخصصی تهران در حال رسیدگی است و اتهام این فرد جاسوسی در تاریخ 28/1/1401 است که قرار بازداشت موقت صادر و این فرد در بازداشت به سر می برد. در حال حاضر اسناد کشف شده در حال بررسی است و تحقیقات به صورت محرمانه ادامه دارد البته اتهامات دیگری در مورد این فرد وارد است.

 

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده مصطفی تاجزاده گفت: اتهام این فرد تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی است.

 

وی در مورد سامانه جامع تکالیف قانونی دستگاه ها در سند تحول و وضعیت ترک فعل سازمان ها که زمان اجرایی این قانون تا پایان تیر ماه اعلام شده بود، گفت: در مورد سند تحول توضیحاتی داده شده که برنامه های آن به کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم شده که برنامه میان مدت تا پایان تیر ماه فرصت داشته است.

 

وی ادامه داد: در مورد این سوال تکالیف کلیدی و ویژه در ارتباط با بسیاری از دستگاه ها و حوزه های مهم کشور شناسایی و مطابق با اولویت ها تقسیم بندی شده و در حال بارگزاری در سامانه مربوطه است.

 

ستایشی ادامه داد: در مرحله دوم درگاه سامانه یکپارچه نظارت الکترونیک سازمان بازرسی طراحی و در زمان مقرر در هفته قوه قضاییه رونمایی شد که این درگاه در دو بخش درون سازمانی و بیرون سازمانی پیش بینی شده که در راستای درون سازمانی اطلاعات مربوطه درون سازمانی بارگزاری و در موضوع بیرون سازمانی در راستای انتقال و ارسال اطلاعات به صورت شفاف و ضابطه مند به شهروندان اقدامات لازم در حال انجام است و با اخذ تاییدیه های لازم به محض پایان مرحله نهایی و مجوزهای لازم برای انتشار بارگزاری می شود و اطلاع رسانی مقتضی صورت می گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش سازمان بازرسی بالغ بر 1100 تکلیف قانونی سازمانی در پایگاه داده ها و بانک اطلاعاتی سازمان بازرسی وجود دارد و فرآیند بررسی در حال اقدام است و تکالیف در رابطه با دستگاه ها شناسایی و رصد شده و آمار خوبی از این موضوع به دست ما رسیده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده بابک زنجانی و اجرای حکم آن گفت: اجرای حکم پرونده بابک زنجانی صورت گرفته و البته تکلیف اجرای حکم به دست دادسرای عمومی و انقلاب تهران است و تاکنون نسبت به شناسایی اموال بابک زنجانی در داخل کشور و ارزیابی این اموال در خارج از کشور و اقدامات جدی برای انتقال و قاطع این اموال صورت گرفته و از متولیان در این موضوع که با دقت و سرعت اقدامات لازم را انجام داده اند، تشکر می کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 500 میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده و کل رد مال بابک زنجانی یک میلیارد و 966 میلیون یورو است و الباقی طلب وزارت نفت با همکاری ضابطین و نظارت دادسرای تهران اقدامات خوبی انجام شده است و سرنخ های خوبی از اموال بابک زنجانی به دست آمده و در حال حاضر نیز این فرد در زندان به سر می برد.

 

بر اساس گذشت اولیای دوم در چهار ماه 1401، 245 نفر مشمول عفو شدند

 

ستایشی در مورد بازداشت سرشبکه فساد به نام شهروز سخنوری (الکس) که پیش از دو سال به همراه مادر و فردی که رابط این فرد بود دستگیر شد، تصریح کرد: راه اندازی شبکه سازمان یافته فساد از اتهامات وی است، این فرد به اعدام محکوم شده و متهمان دیگر این پرونده به اتهام موجبات فراهم کردن فساد و همکاری با فرد مورد نظر به هشت سال حبس محکوم شدند و این حکم در حال اجرا است البته متهم دیگری نیز در این پرونده وجود دارد که حکم این فرد اجرا نشده و در آینده نزدیک اجرا می شود.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد قتل یک وکیل در شاهرود گفت: این فرد بر اساس اصابت گلوله مجروح می شود و در جریان انتقال به بیمارستان حاضر به تکلم بوده و نکاتی را راجع به مضمون ارایه می کند و نامی را عنوان کرده و بر اساس دستور قضایی و اقدام به موقع ضابطین فرد مورد نظر دستگیر و پس از دستگیری این فرد با صدور قرار کیفری بازداشت و پرونده در مرحله مقدماتی است. نکات دیگری در این پرونده عنوان شده که از ناحیه ضابطین و با همکاری دادسرای تهران در حال بررسی است.

 

وی در مورد آمار عفو اعدامی ها گفت: تلاش قوه قضاییه بر این موضوع استوار است که با کمک ظرفیت مردمی و مرکز توسعه شورای حل اختلاف اقدامات خوبی در این موضوع صورت گرفته و در سال 1400، 679 نفر از قصاص ساقط شده که بر اساس گذشت شاکی خصوصی و اولیای دم مورد رضایت قرار گرفتند و در چهار ماهه اول 1401 بر اساس گذشت اولیای دم 245 نفر مورد گذشت واقع شدند.

 

ستایشی در مورد شکایت سید حسن خمینی از دهباشی گفت: این پرونده در ناحیه 31 دادسرای عمومی انقلاب تهران در حال رسیدگی است. در مرحله اول قرار صادر و به آن اعتراض می شود و پرونده به دادگاه کیفری ارجاع می شود و در این مرحله قرار جلب به دادرسی صادر شده و در نهایت فرد به شش ماه حبس محکوم می شود که با اعتراض محکوم الیه پرونده به شعبه اول دادگاه تجدید نظر تهران ارسال و در حال بررسی است.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده قتل 10 نفر در شهر رفسنجان به دست یک افغانی گفت: اینکه چقدر از این تبعه در کشور هستند، مسئول و متولی دیگری دارد که آمار آن را باید اعلام کند. بانک اطلاعاتی افاغنه در وزارت کشور و اداره اتباعی آن است که در حال ارتقا به سازمان اتباع است. اطلاعات دقیق را از مرجع متولی باید بگیریم، قوه قضاییه در حوزه اتباع خارجی نشست های تخصصی خوبی برگزار می کند اما در مورد قتلی که در رفسنجان رخ داده، متاسف و نگران هستیم. در این پرونده یک تبعه افغانی به نام صمد سلیمانی در 16 مرداد سال جاری اقدام به قتل شش نفر از اتباع منطقه خود و چهار نفر ایرانی در رفسنجان کرده که با پی گیری اقدامات انتظامی و قضایی این فرد که قصد فرار داشته، دستگیر می شود که قبل از دستگیری اقدام به خودکشی با سلاح سرد کرده بود و از ناحیه شکم آسیب جدی دیده است و به لحاظ وضعیت نابسامان در بیمارستان بستری و حال وخیمی دارند که اقدامات درمانی در حال انجام است و پس از تحقیقات لازم رای قاطع صادر و فرد به جزای اعمال خود می رسد.

 

ستایشی در مورد پرونده هواپیمای اوکراینی و رسیدگی به این موضوع گفت: این پرونده به دادگاه رفته و در دادگاه ویژه سازمان قضایی نیروهای مسلح به آن رسیدگی می شود. با توجه به نقص تحقیقات پرونده به دادسرا ارسال شده که این موضوع به دلیل اعتراض به نظر کارشناسی بوده است و دادسرا در راستای رفع نقص اقداماتی انجام و ظرف روزهای آینده پرونده دوباره به دادگاه ارسال می شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به کارشناسی غنی صورت گرفته در این پرونده، پرونده طبق حق شکایت شکات مورد اعتراض قرار گرفته و کار ابلاغ در حال انجام است و ظرف روزهای آینده این پرونده به دادگاه بازگشت و مورد بررسی قرار می گیرد.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد کشف باند قاچاق سلاح و مهمات با 140 قبضه سلاح در خوزستان که 138 قبضه آن کمری بوده، اظهار کرد: در این موضوع سه نفر با قاچاقچیان خارجی در ارتباط گیری محموله ای را به داخل کشور منتقل کرده اند که دو نفر از این افراد دستگیر و یک نفر دیگر تا ساعات بعدی دستگیر می شود. پرونده به شعبه بازپرسی اجرا و در شوش و دزفول در حال رسیدگی است.

 

ستایشی در مورد وضعیت نابسامان حمید نوری تصریح کرد: حمید نوری در سخت ترین شرایط نگهداری و هنوز حکم دادگاه به زبان فارسی به حمید نوری داده نشده و فرصت تجدید نظرخواهی رو به پایان است و انتظار داریم دولت و سیستم قضایی سوئد نسبت به حقوق اولیه حمید نوری بهانه جویی نکند و امیدواریم دادگاه تجدید نظر این فرد مانند دادگاه بدوی نبوده و حقوق حمید نوری احیا شود.

 

ستایشی با بیان اینکه نسبت به صدور حکم ناعادلانه دادگاه سوئد علیه حمید نوری اعتراض شدید خود را اعلام می کنیم، خاطرنشان کرد: متاسفیم و وضعیت نابسامان وی را در زندان سوئد می بینیم که قابل پذیرش نیست و در سخت ترین نگهداری و در غربت خانواده اش می خواهند تماس بگیرند ولی از این موضوع منع شده و از وضعیت وی نگران هستند.

 

مجید نوری فرزند حمید نوری در نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا با خبرنگاران حضور داشت و در این زمینه با بیان اینکه با پلیس سوئد صحبت کرده ام، اظهار کرد: پلیس سوئد می گفت مورد جالب در این پرونده این است که این نوع برخورد با پدرش شما منحصر به فرد است و بیش از هزار روز است پدرم در انفرادی زندان های سوئد است و برخی افراد سوئدی دایم به ما می گویند به خاطر نوع برخورد با پدر شما متاسفیم، هنوز پدرم حکم خود را به زبان فارسی نخوانده و دادگاه سوئد با وکیل جدیدی که معرفی کرده ایم، موافقت نکرده است.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد تخلفات حوزه شهری و ترک فعل مدیران شهری گفت: در حوزه ساخت و ساز و قطع درختان متولی شهرداری است. هر جایی که در ایفای تکالیف موانعی باشد، می توان به ظرفیت های دستگاه قضایی تکیه کرد البته بحث پیشگیری از جرم در حوزه تخلفات شهری به خصوص تهران به عنوان ام القرای کشورهای اسلامی حائز اهمیت است و تاکنون 37 فقره تخلف در شعب مختلف تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

وی در مورد معرفی عاملان اختلال در اینترنت کشوری یادآور شد: این موضوع در حال بررسی است و استعلامات لازم را اخذ و تاکنون گزارشی در این زمینه به ما نرسیده است.

 

وی در مورد قتل محیط بان کرمانشاهی تصریح کرد: در 14 مرداد 99 فردی به نام یوسف فلاحی داروندی توسط یکی از محیط بانان به نام برومند نجفی به قتل رسید. برای این پرونده پس از فرآیند رسیدگی به اتهام قتل عمد حکم قصاص صادر شد. این رای در دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: اتهام ویژه ای در جهت تحقق صلح و سازش در پرونده محیط بان برومند نجفی صورت گرفت اما برخی به جای گام برداشتن در جهت صلح و سازش و تقویت آن مسایلی را مطرح کردند که قصاص دارد و این فرد از مجازات رهایی پیدا نمی کند در حالی که در نسخ قانونی بحث اصلاح ذات البین قریب به نتیجه رسیدن بود. پدر مقتول در زمان انتقال محکوم از دادگاه به زندان استفاده کرد و با سلاح جنگی این فرد را با شلیک سه گلوله مورد هدف قرار داد، اقدامات موثر انجام، سلاح و اتومبیل وی کشف و فرد همراه دستگیر شد، ضارب و دو فرد دیگر که به او کمک کردند، متواری شدند. دستگیری قاتل با فوریت در دستور کار قرار دارد و حکم شرعی و قانونی در رابطه با این اقدام انجام می شود.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد مزایده های قانونی قوه قضاییه و عدم الکترونیکی شدن این مزایده ها در پاسخ به سوال یک خبرنگاری اظهار کرد: تا پایان سال 1401 تمام مزایده های قوه قضاییه به صورت الکترونیکی انجام می شود و این موضوع را وعده قطعی و حتمی می دهیم. 

 

وی در مورد آخرین وضعیت اعلام نتایج آزمون وکالت گفت: موضوع برداشتن سقف عددی از آزمون های سردفتری و وکالت معیار پذیرش داوطلبان در آزمون های ذکر شده است و کسب حداقل 70 درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزین بالاترین امتیاز است.

 

وی گفت: قید واژه امتیاز در نص قانون از صراحت ماده مورد بحث کم می کند و ممکن است نیاز به تفسیر مجلس وجود داشته باشد.

 

ستایشی اظهار کرد: حوزه معاون اول قوه قضاییه طبق بررسی های انجام شده پی گیر موضوع است. جمع بندی بر اساس نمره خام بوده اما به دلیل اینکه نمایندگانی موضوعاتی را مطرح کرده اند، ظرف چند روز آینده استفساریه اخذ می شود.

 

 

 

کد خبر 1206164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha