آئین رونمایی و نقد کتاب «حافظ و رود جادو» در نشست علمی مرکز حافظ شناسی برگزار شد

در سیصد‌ و چهل و نهمین نشست علمی مرکز حافظ‌شناسی کرسی پژوهشی حافظ، کتاب «حافظ و رود جادو» اثر «فرزام پروا» مورد رونمایی و نقد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، کتاب «حافظ و رود جادو» اثر «فرزام پروا» در سیصد‌ و چهل و نهمین نشست علمی مرکز حافظ‌شناسی کرسی پژوهشی حافظ که در تالار «حافظ» و با همکاری مرکز پژوهش‌ های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، مورد رونمایی و نقد قرار گرفت.

«مسعود حسین چاری»، در این نشست گفت: کتاب «حافظ و رود جادو» یک تلاش هوشیارانه‌ برای ورود به یک عرصه  ناهوشیاری و رمزآلودی و جادویی است و نویسنده در مقدمه آن به شرح کلیدواژه ها پرداخته است.

استاد روانشناسی دانشگاه شیراز افزود: برای فهم این کتاب به مقدماتی از زبان ‌شناسی نیز نیاز داریم و گاهی خود نویسنده در این کتاب دست ما را می ‌گیرد و نشانه ‌‌ای برای فهم کلید واژه‌ ها به دست ما می ‌دهد.

وی اضافه کرد: این کتاب مدعی نیست که می‌ خواهد با روانکاوی، حافظ را بفهمد بلکه می‌ خواهد از حافظ برای عمق در روانکاوی استفاده کند.

«منصور پایمرد» نیز گفت: این کتاب با مقدمه ‌ای به ‌قلم استاد «بها‌الدین خرمشاهی» آغاز شده و «فرزام پروا»، نویسنده کتاب «حافظ و رود جادو» که روان‌ پزشک و روانکاو است از منظر تخصص خود، شعر حافظ را مورد بررسی قرار داده است که در حوزه‌ حافظ ‌پژوهی، نگاه تازه ای است.

حافظ ‌پژوه و مدرس مرکز حافظ‌ شناسی ادامه داد: نویسنده کتاب از حوزه‌ های مختلف دانش و هنر مانند روانکاوی، زبان‌شناسی، ادبیات، قرآن‌پژوهی، موسیقی، نمایشنامه و... برای بیان مقصود خود استفاده کرده و فصل ششم و هفتم کتاب بسیار خواندنی است.

«جلیل اعتماد» نیز در این نشست تاکید کرد: این کتاب پیوند زبان ‌شناسی، روانکاوی و ادبیات است و واژه «رود» برای بیان «جاری ناخودآگاهی» و از گذشته آمدن، طراوت ‌داشتن، شکستن و صیقل ‌دادن، اثر پذیرفتن از کف و از محیط، فراز و نشیب داشتن و ... مورد استفاده قرار گرفته است.

پژوهشگر پسادکتری روانشناسی دانشگاه «فردوسی» مشهد افزود: کتاب با مسائلی مانند درک رخداد لذت ادبی از دیوان غزل حافظ و فهم ملزومات زبانی امکان ظهور شاعری همچون حافظ آغاز شده است و نام «شمس» در دیوان حضور غیابی دارد.

«فرزام پروا»، نویسنده کتاب «حافظ و رود جاود» نیز گفت: کتاب «حافظ و رود جادو» در درجه‌ اول روانکاوی شعر حافظ است و چیزی را به خواننده تحمیل نمی کند و در بسیاری از موارد پژوهش را با راهنمایی خود خواجه حافظ پیش بردم و از شعر حافظ فهمیدم که تفسیر شعر حافظ بایستی با ارجاع به  قرآن و خصوصا حروف مقطعه انجام شود.

کد خبر 1206172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha