ضرورت داد و ستد فرهنگی کانون پرورش فکری با مساجد و فرهنگسراها

حداد عادل با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار فرهنگ اسلامی باید به فرهنگ ایرانی هم توجه کند، گفت: انتظار می رود نسل آینده اعتقاد به اسلام و علاقه به ایران داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، غلامعلی حداد عادل امروز سه شنبه 25 مرداد در جلسه تودیع و معارفه رییس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: کانون یکی از نهادهای فرهنگی و تربیتی با سابقه کشور است که نزدیک به 60 سال سابقه دارد. بسیاری از موسفیدان دوران کودکی و نوجوانی خود را با خواندن کتاب های کانون سپری کردند. این نهاد با این قدرت شبیه درخت تنومند و ریشه داری است که شاخ و برگ هایش در سراسر کشور گسترده است.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن تبریک به دکتر علامتی رییس جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: از زحمات آقای علی اکبرزاده تشکر می کنم، آنچنان که از زحمات همه مدیران کانون خصوصا آنهایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت کردند و خشت بر سر خشت گذاشتند، سپاسگزاری می کنم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه توجه به ادبیات کودک و نوجوان از مظاهر دوران جدید است، عنوان کرد: در ایران چیزی به نام ادبیات کودک از اواسط دهه 30 معنا و هویت پیدا کرد. موقعی که دانش آموز دبستان بودم، هیچ ناشر معتبری در کار کتاب های کودک سرمایه گذاری نمی کرد. کتاب های ما از حیث صورت ظاهری و محتوا نازل و مختصر بود. بهترین آنها داستان موش و گربه از عبید زاکانی بود که معنای آن را نمی فهمیدیم.

 

حداد عادل تصریح کرد: یکی از کسانی که در عرصه اسلامی قدم به حوزه ادبیات گذاشت، شهید مطهری بود. ایشان با نوشتن داستان راستان به هم لباس های خود پیام دادند که فکر و اعتقاد کودک اهمیت دارد. این سوال پیش می آید که رابطه آموزش و پرورش با کانون چیست. همان طور که در هر مدرسه ای یک برنامه و یک فوق برنامه داریم در کل کشور هم آموزش و پرورش مسئول اجرای آموزش رسمی کشور است و موسسات جانبی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فوق برنامه را اجرا می کنند.

وی با اشاره به هویت هر مدرسه ای در فوق برنامه اش است، بیان کرد: یک نهادی مانند کانون پرورش فکری در کنار آموزش و پرورش تعبیه شده است که به طور رسمی کلاس و امتحان برگزار نمی کنند اما فوق برنامه کلیت آموزش و پرورش کشور است. نهاد کتابخانه های عمومی نیز درست به اندازه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یار و مددکار آموزش و پرورش بودند. کانون را باید مکمل آموزش و پرورش دانست.

 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده می کنم و توجه آقای علامتی و همکاران اش را به کلید واژه پرورش فکری جلب می کنم. این کلید واژه مهمی است. این کانون صرفا برای سرگرمی نیست، برای رشد علمی نسل آینده است. باید کلید واژه پرورش فکری محور همه برنامه ریزی ها و فعالیت ها باشد. پرورش فکری بیانگر راهبردی است که باید در کانون حاکم باشد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: همه می نالند از اینکه آموزش و پرورش بیش از حد به این محفوظات تکیه کرده است البته این حرف درستی هم هست، از طرفی محفوظات بد نیست. بد است که به جای فکر و حرکت کردن حفظ کردن غلبه داشته باشد. این تست زدن گرایش به حفظیات را بیشتر کرده است. کانون باید دعوت کننده به تفکر و تعقل باشد.

 

حداد عادل بیان کرد: مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید از خود بپرسند رابطه پرورش فکری چیست. شما مدیران باید برای رشد فکری کودکان و نوجوانان مجهز باشید و محفوظات را فراهم کنید. دانش، فرهنگ و پرورش قوای عقلانی و استدلال منطقی بیشترین نیاز ماست.

این نویسنده با بیان اینکه حفظ کردن کار پیچیده ای است، عنوان کرد: ما غصه زیاد می خوریم اما فکر قبل از خطا چقدر می کنیم؟ باید به بچه ها یاد دهیم چطور حفظ کنند. فلسفه ای که دارد جزو دروس بچه ها می شود، می خواهد تفکر را به بچه ها یاد دهد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید امکانات تفکر را برای بچه ها فراهم کند.

 

حداد عادل اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار فرهنگ اسلامی باید به فرهنگ ایرانی هم توجه کنند، مخصوصا به زبان فارسی که هویت ملی ماست و آسیب پذیر است. انتظار می رود که نسل آینده به اسلام اعتقاد و به ایران علاقه داشته باشند. احساس می کنم فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عرصه عمومی تعلیم و تربیت کشور کم فروغ شده است و در عرضه کتاب های ممتاز چه از لحاظ هنری چه از محتوایی اول بود.

 

وی خاطرنشان کرد: از آقای دکتر علامتی می خواهم تلاش کند که کانون به جایگاه اصلی خود برگردد. از وزیر آموزش و پرورش هم خواهش می کنم به کانون توجه کند تا مشکلات آن رفع شود و یک پشتیبانی همه جانبه از کانون داشته باشد. امیدوارم آقای علامتی با مدیریت تمام وقت ورودشان را صرف کانون کنند. اگر می خواهند نیروهای جدید به مجموعه بیاورند حتما باید از افراد کارآمد و لایق دعوت کنند، کسانی که معنای پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بدانند.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی از کارهای شایسته کانون پرورش فکری را چاپ کتاب دانست و افزود: چاپ کتاب انواع و اقسام لوازم می خواهد. انواع تفکرها را در زمینه کتاب در بالاترین سطح نیاز داریم. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ناشری در سطح ملی است که باید آثارش در حد بین المللی نیز بدرخشد و باید ببینیم چه مواد و مصالحی برای کتاب نیاز داریم.

 

حداد عادل با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید با دستگاه های مشابه همخوانی و هماهنگی داشته باشند، گفت: امروزه بسیاری از نهادها مانند مساجد کارهای فرهنگی می کنند، فرهنگ سراها نیز هستند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید با همه اینها داد و ستد فرهنگی داشته باشند و کارهای زیرساختی کند تا نهادهای دیگر هم از آن استفاده کنند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید کار ستادی را تقویت کند و برای مهدهای کودک و مدارس الهام بخش باشد.

 

وی تصریح کرد: روز به روز فضای مجازی گسترده می شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید در این حوزه نیز سرمایه گذاری کند. آقای دکتر علامتی باید نکاتی که در این جمع مطرح می شود را مغتنم بشمارند. امروز فرصت خوبی پیش آمده و جمعی از مدیران کانون، هنرمندان، شاعران و نویسندگان در این جلسه گردهم آمدند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امانتی است که دست ایشان سپرده می شود.

 

گفتنی است، در این مراسم کلیپی در راستای معرفی فعالیت های کانون و مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پخش شد و حکم مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آقای دکتر حامد علامتی اعطا شد.

 

کد خبر 1206193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha