۱۶۶ مدرسه کانکسی و سنگی فاقد استحکام در کردستان وجود دارد

ناظمی جلال با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۶ مدرسه کانکسی و سنگی فاقد استحکام در سطح کردستان وجود دارد؛ تصریح کرد: تعداد ۹۶ مدرسه از این مدارس دارای بیش از ۱۰ نفر دانش‌آموز و ۷۰ مورد آن نیز دارای دانش‌آموز کمتر از ۱۰ است‌.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، هاشم ناظمی جلال پنج شنبه شب ۲۷ مرداد ماه در نشست شورای معاونین اداره کل و مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق تابعه استان که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در استان فرهنگی کردستان برگزار شد را به فال نیک گرفت و گفت: از بانی این برنامه پر خیر و برکت، خانم شیوا قاسمی‌پور نماینده مردم شریف شهرستان‌های مریوان و سروآباد به جهت تمهید مقدمات و زمینه سازی برای برگزاری این نشست تشکر می‌کنم.

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان به تشریح وضعیت آموزش و پرورش استان کردستان در نشانگر و شاخص‌های عملکردی پرداخت و اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری در سطح استان، 23 هزار و 711 نیروی انسانی به  327 هزار دانش‌آموز در 4 هزار و 210 آموزشگاه و 15 هزار و 598 کلاس، درس خدمات آموزشی و پرورشی ارائه می‌دهند.

 



ناظمی جلال در ادامه به نقاط قوت و دستاوردهای آموزش و پرورش استان در شاخص‌های مختلف اشاره کرد و افزود: کردستان دارای مردمانی نجیبی است که در حل مشکلات آموزش و پرورش به بهترین شیوه مسدولان عرصه تعلیم و تربیت را همراهی می‌کنند.

 

 

 

وی وجود دانش‌آموزان نخبه و با استعداد را دومین نقطه قوت استان عنوان کرد و گفت: دانش‌آموزان این استان از نظر تحصیلات مستعد هستند و چند سال متوالی رتبه‌های برتر در مسابقات و المپیادهای نانو را کسب کرده است.

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به کسب رتبه‌های برتر کنکور سراسری و المپیادهای علمی توسط دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش کردستان در این زمینه سرآمد و جزو استان‌های برتر کشور است.

 

 

ناظمی جلال با بیان اینکه فرهنگیان دلسوز و تلاشگر زیادی در استان فرهنگی ما مشغول خدمت هستند، گفت: بیشتر این فرهنگیان دارای تحصیلات عالیه و به بهترین شیوه در خدمت دانش‌آموزان این استان هستند.

 

 

وی به برخی از چالش‌های آموزش و پرورش استان کردستان نیز اشاره و کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات پیش رو عنوان کرد و گفت: با توجه به خروجی نیرو و بازنشستگی تعدادی از فرهنگیان و نابرابری آن با نیروهای ورودی، در این خصوص استان با چالش‌هایی مواجه است.

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان کمبود فضاهای آموزشی را یکی دیگر از چالش‌های استان عنوان کرد و اظهار داشت: حدود 30 درصد مدارس استان  نیاز به مقاوم سازی و بازسازی دارد.

 

 

ناظمی جلال با بیان اینکه در حال حاضر 166 مدرسه کانکسی و سنگی فاقد استحکام در سطح استان وجود دارد؛ تصریح کرد: تعداد 96 مدرسه از این مدارس دارای بیش از 10 نفر دانش‌آموز و 70 مورد آن نیز دارای دانش‌آموز کمتر از 10 است‌.

 

 

وی افزود: بر اساس برنامه اولویت‌دار وزارت آموزش و پرورش تلاش بر این است که امسال و سال آینده تمامی مدارس سنگی و کانکسی برداشته شود و قطعا در این زمینه آموزش و پرورش استان نیاز به یک بودجه جهشی دارد.

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه 253 هزار و 433 دانش آموز شهری و 74 هزار و 816 دانش آموز روستای در مدارس استان در حال تحصیل می باشند؛ گفت: 283 هزار و 284 نفر از دانش آموزان استان در مدارس دولتی و 43 هزار نفر نیز در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.

 



وی در ادامه گزارشی از روند فعالیت دانشگاه فرهنگیان استان نیز ارائه کرد و با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان کردستان در بسیاری از شاخص‌ها، جزو دانشگاه‌های برتر کشور است؛ گفت: در حال حاضر تعداد دو هزار و 100 دانشجو شامل، هزار و 280 دانشجوی پسر و 730 دانشجوی دختر در 9 رشته کارشناسی پسران و 7 رشته کارشناسی دختران مشغول به تحصیل هستند.

 

 

ناظمی جلال در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پیگیری موضوع رتبه بندی معلمان، گفت: خوشبختانه تعداد 18 هزار و 390 نفر از فرهنگیان تلاشگر استان کردستان مشمول قانون رتبه بندی شدند.

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در ادامه به موضوع فضاهای ورزشی در آموزش و پرورش استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه سرانه ورزشی هر دانش‌آموز در استان 20 سانتی متر و پایین تر از میانگین کشوری است؛ گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم با اجرای طرح شهید سلیمانی تعداد 35 فضای ورزشی درون مدرسه‌ای شامل 35 چمن مصنوعی و 7 سالن ورزشی به مجموعه فضاهای ورزشی مدارس استان اضافه خواهد شد  و در این حوزه نیاز به حمایت مالی داریم.

 



وی نبود تجهیزات کافی آموزشی، کارگاهی و هنرستانی را یکی دیگر از چالش‌های آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: در بخش هنرستان‌ها اکثر تجهیزات قدیمی است.

 

ناظمی جلال از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خواست که موضوع جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود تا به بهترین شیوه بتوانیم شاهد خدمت رسانی به دانش‌آموزان این استان باشیم.

 

 

وی وجود قانون بومی گزینی را یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش استان کردستان عنوان کرد و گفت: براساس آمار  در سال 1400 استان کردستان از نظر تعداد پذیرفته شدگان کنکور، رتبه 22 و پایین تر از میانگین کشوری است اما استان البرز رتبه 4 کشور اما در رتبه بندی استان‌ها بر اساس  میانگین نمرات مکتسبه توسط دانش‌آموزان، استان کردستان در رتبه 14 و استان البرز در رتبه 16 کشوری قرار دارد.

 

 

گفتنی است؛ در این نشست اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای بعد از استماع گزارش مسئولان آموزش و پرورش استان و نماینده شورای معاونین و مدیران و روسا، به بررسی مسائل و چالش‌ها پرداخته و برنامه‌های کمیسیون در راستای مسایل آموزش و پرورش تشریح  شد.

کد خبر 1206875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha