مدیران قضایی مکلفند میزان نظارت‌های میدانی خود را تقویت کنند

رییس کل دادگستری خراسان شمالی تاکید کرد: مدیران قضایی مکلفند میزان نظارت های میدانی خود را تقویت کنند و با سرکشی های موردی، سرزده و مستمر در تمامی مقاطع دادرسی، پرونده های قضایی را به دقت ملاحظه کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین "رضا براتی‌زاده" رئیس کل دادگستری خراسان شمالی امروز در پنجمین نشست شورای مدیران قضایی استان در سال جاری، با اشاره به مهمترین نکات و بایسته های ابلاغ شده‌ از سوی ریاست قوه قضائیه در راستای بهبود شاخص های عملکردی، از تقویت سازوکارهای نظارتی به عنوان اولین و اصلی ترین مؤلفه تأثیرگذار در این خصوص یاد و تصریح کرد: روند نظارت ها چه به صورت سیستماتیک و چه بطور  فیزیکی و مشخصا از طریق بازدیدهای سرزده میدانی می تواند نقش سازنده و راهگشا در کارکردهای هر مجموعه سازمانی  داشته باشد و به همین اعتبار باید اذعان داشت خروجی عملکرد دادگستری کل استان در حوزه های قضایی بسته به میزان و کم و کیف نظارت ها و مراقبت هایی است که مدیران قضایی حسب مورد  طی سلسله مراتب مدیریتی اعمال می کنند.

 

 

وی پیشگیری از وقوع جرم را دیگر اولویت مهم دستگاه قضایی برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیران قضایی باید در این خصوص اهتمام جدی تری داشته باشند تا پیشگیری از وقوع جرم در تمامی حوزه ها از جمله در بین نهاد خانواده به عنوان یک اصل مسلم پذیرفته و بکار گرفته شود بطوریکه حتی در بین مردم به عنوان یک فرهنگ عمومی معرفی و نهادینه شود.

 

 


مقام عالی قضایی استان با اشاره به ضرورت توجه به موضوع  اتقان آراء از سوی مدیران قضایی و قضات رسیدگی کننده تأکید کرد: آراء صادره باید مستند، مدلل و متکی به مبانی قانونی باشد و از پایه های استدلالی قوی و مستحکم و متقن بهره گیرد تا در ملاحظات بعدی از آن یقین حاصل شود.

 

 


وی اظهارکرد: در این خصوص مدیران قضایی مکلفند میزان نظارت های میدانی خود را تقویت کرده و با سرکشی های موردی، سرزده و مستمر در تمامی مقاطع دادرسی پرونده های قضایی از جمله کیفرخواست ها، قرارها و دادنامه های صادره را بدقت ملاحظه نمایند  و در صورت مشاهده ایرادات و نواقص احتمالی مراتب را متذکر شده تا حتی الإمکان از صدور آراء ضعیف و مخدوش اجتناب شود.

 

 


حجت الاسلام براتی زاده همچنین از مدیران قضایی خواست در جلسه آتی شورای مدیران قضایی استان، گزارش تفصیلی از نحوه اجرای مقررات سند تحول قضایی ارائه کنند.

 

 


رئیس کل دادگستری استان بحث کاهش موجودی پرونده ها به ویژه در شعب نامتعارف را خاطرنشان و بیان کرد: اینکه از بین ۲۰۷ شعبه در  کلیه مقاطع دادرسی ۶۵ شعبه نامتعارف وجود داشته باشد غیرقابل قبول است و باید هر سریعتر این وضعیت ساماندهی شود.

 

 


اهتمام ویژه در تعیین تکلیف وضعیت پرونده های معوق قضایی و بهبود نرخ رسیدگی ها،مستند سازی مبانی و دلایل تجدید اوقات دادرسی از سوی قضات از دیگر نکات و بایسته های مؤکد رئیس کل دادگستری استان در این جلسه بود.

 

 

 

کد خبر 1207195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha