حضرت زینب(س) الگویی بی همتا برای زنان آزاده جهان است

اسکندریان در محفل شعری به مناسبت ماه محرم اظهار داشت:‌ حضرت زینب(س)، این بانوی بزرگ اسلام الگویی بی همتا برای زنان آزاده و وارسته جهان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت ماه محرم، به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور و با مشارکت انجمن ادبی کاروان حوا، شورای ادبی اباسین، بزم بهار ادب و آکادمی ادبی حمزه بابا، محفل شعری به زبان‌های مختلف از جمله اردو، پشتو، هندکو، پنجابی و فارسی با هدف تبیین فلسفه قیام امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورایی در سالن کتابخانه ادیب پیشاوری خانه فرهنگ کشورمان، برگزار شد.

مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور در سخنانی، اظهار داشت: به راستی که واقعه کربلا ظهور آیه شریفه «ن والقلم مایسطرون؛ سوگند به قلم و آنچه می‌نویسد» بود.

وی افزود: شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، شعری جاودانه با مفاهیم بلند ایثار، فداکاری، عزت و شرف، ظلم ستیزی تا ابد تاریخ را سروده‌اند.

اسکندریان بیان کرد: حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا با حضور در دربار یزید و فرمایش آسمانی «ما رایت الا جمیلا» ناشر و اشاعه دهنده پیام و فلسفه قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا بوده است. این بانوی بزرگ اسلام الگویی بی همتا برای زنان آزاده و وارسته جهان است.

لزوم توصیف واقعه عاشورا با زبان شعر

وی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: پرداختن به موضوع حادثه غم انگیز عاشورا به عنوان بزرگترین تراژدی تاریخ بشریت با زبان شعر، وظیفه‌ای سنگین را بر دوش شعرای متعهد نهاده و به حرمت و قداست قلم، باید قلمزنان و شعرای راستگو و عدالت پیشه در ماندگاری و جاودانگی واقعه عاشورا نقش آفرینی کند.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در پیشاور افزود: همانا نگارش ابیات حقیقت و روایتگری حقانیت راستین رویدادهای تاریخ از سوی صاحبان قلم، عبادت و اجری بی شمار دارد.

وی گفت: بی شک شما شاعران متعهد به صداقت قلم می‌دانید، پرداختن به فلسفه و نقش عزاداری در سوگ اهل بیت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) آلودگی گناه و غباردل را می‌زداید و قلم فرسایی در راه حقیت جویی را می‌گستراند.

بشری فرخ، رئیس انجمن ادبی کاروان حوا نیز در سخنرانی خود، مطرح کرد: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور با اهتمام ویژه به مقوله فرهنگ و ادب و ایجاد شرایط و فرصت‌های ارزشمند برای ظهور و بروز شعرا و نویسندگان و علاقه‌مندان به فرهنگ دو کشور همواره با برگزاری مجالس و محافل مختلف در حفظ وحدت شیعه و سنی و ارتباط و هماهنگی با دیگر ادیان و مذاهب از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

پس از آن، شاعران با شعرخوانی حماسی و سرشار از عشق، محبت و ارادت به اهل بیت اطهار(ع)، سروده‌های خود را در وصف شجاعت، فداکاری، عزت و شرافت، دین داری، مقاومت در برابرظلم ظالمان و تسلیم در برابر مشیت الهی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و رشادت‌ها و فداکاری‌های حضرت زینب(س) و شهدای کربلا پرداختند.

شاعران مسیحی و هندو در اشعارخود، قیام امام حسین(ع) را نماد رهایی بشریت از سیطره ظلم و بی عدالتی در جهان دانسته و حضرت سید الشهدا(ع) را محور وحدت ادیان و مذاهب در تاریخ بشریت خواندند.

 شاعر مسیحی در اشعار خود با مقایسه شهادت حضرت عیسی مسیح و حضرت امام حسین(ع) با ذکر صفات عالیه امام سوم شیعیان، این امام بزرگوار را پرچمدار عدالت خواهی، ظلم ستیزی و نجات دهنده بشریت عنوان کرد.

همچنین، شعرای اهل سنت نیز در اشعار خود با بیان فضائل و مناقب حضرت سید و سالار شهیدان و ذکر مصائب حادثه کربلا، عشق و محبت به ساحت مقدس امام حسین(ع) را جزو ایمان هر مسلمان و اجر رسالت پیامبراکرم(ص) بیان کردند.  

در ادامه این محفل شعر، کتاب «رویداد عشق» که روایتگری سفرنامه تابنده فرخ، نگارنده کتاب از زیارات اماکن مقدس در کشورهای ایران اسلامی و عراق است، رونمایی شد. نویسنده در این کتاب به بیان نحوه تشرف و خاطرات خود در این سفر زیارتی و معنوی پرداخته است.

کد خبر 1207233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha