کاهش ناهنجاری های اجتماعی زیر چتر معنویت

کاهش ناهنجاری های اجتماعی و جرائم، مستلزم توجه به نیازهای روحی و روانی و قرار گرفتن زیر چتر معنویت و انگیزه های دینی می باشد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: افزایش ناهنجاری های اجتماعی مثل خودکشی، اعتیاد به مواد مخدر، استرس و اضطراب و آسیب های اجتماعی دوران جوانی و نوجوانی در جامعه زنگ خطری برای آینده کشور بوده که بی مهری ها مانع از رفع آن خواهد شد.

جامعه از جرایمی مثل قتل و نزاع و نابسمانی ها رنج می برد که ریشه بسیاری از این موارد در حوزه فرهنگی یافت می شود که افراد بدون توجه به تامین نیازهای خود از راه صحیح دچار چنین آسیب های می شوند.

 

فروپاشی نظام خانواده و کاهش امید به زندگی مسئله ای جدی بوده که روند سختی را بر ادامه جامعه وادار کرده و اگر این مسائل مغفول بماند آنگاه قادر به رفع بسیاری از معضلات دیگر مثل افزایش جمعیت زندان ها نخواهیم بود.

توسعه شهری تنها به ساختمان سازی نبوده بلکه نیازهای فرهنگی نیز باید مورد توجه و دقت قرار گیرد تا اینکه بتوانیم به همه نیازهای مردم توجه شود و شهر نشینی و زندگی روستایی توام با نشاط برای کاهش نگرانی ها باشد.

 

گرچه امیدواری های زندگی مردم هم بسیار است اما کمترین آمار در حوزه معضلات اجتماعی و جرائم‏، به اندازه خود تهدیدی بزرگ برای هر منطقه به شمار می رود و تلاش برای ایجاد حداقل انجام ناهنجاری ها لازم است.

گذر بر مبانی دینی و اعتقاد و اصول اسلامی که جامعه ما جریان توسعه خود را نیز بر این عرصه پایه گذاری کرده، نشان می دهد که چتر معنویت قادر به حفظ در برابر آسیب ها بوده و نگرانی ها را کاهش می دهد.

 

جامعه امروز صنعتی به دلیل دوری از معنویت و وابستگی به زندگی ماشینی و حواشی ناهنجاری هایی را ایجاد کرده که به ضرر همه بوده و خوب و بد را در یک آتش می سوزاند.

موضوع امر به معروف و نهی از منکر در چهارچوب اخلاق و به دور از مچ گیری مسئله جدی در رفع معضلات اجتماعی بوده و باید این مسئله تقویت شود و خوبی ها در جامعه گسترش یابد.

 

افزایش  قتل در استان اصفهان و لزوم توسعه فرهنگی

 

چراغ آژیر قرمز وقوع قتل در استان اصفهان این ماه ها به صدا درآمده و میزان آن فراگیر و روند روبه رشدی را پیدا کرده که البته تلاش نهادهای امنیتی در یافتن عوامل وقوع این جنایت ها نگذاشته حق خون ریخته شده ضایع شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در این خصوص گفت: وقوع قتل امسال در این استان در 50 درصدی در مقایسه با زمان مشابه سال قبل افزایش یافته که این وضع نگران کننده بوده و باید نسبت به این چالش رسیدگی شود.

 

سردار سرتیپ «محمدرضا میرحیدری« یادآورشد: نیمی از این قتل ها ناشی از نزاع و 20 درصد ناشی از اختلافات خانوادگی به وقع پیوسته که نیازمند اصلاح و بررسی و مطالعات پژوهشی برای رفع عوامل وقوع این جرم و آسیب است.

وی با بیان اینکه برخورد انتظامی و قضایی کارگشا نبوده، خاطرنشان ساخت: باید نگرش فرهنگی در جامعه ایجاد و با ابزارها و ظرفیت های هنری و فرهنگی این وضعیت مدیریت شود.

به اعتقاد سردار میرحیدری چنین وضعی زیبنده اصفهان با قدمت فرهنگی نبود و باید نهادهای فرهنگی برای مدیریت چنین وضعی پیشگام و رسانه ها هم همکاری کنند.

 

جامعه گرفتار ناامیدی و معضلات روانشناختی

 

اخبار منفی، منفی بافی، آسیب های اخلاقی و نابسمانی های اجتماعی تهدیدی علیه سلامت روحی بوده که با گذشت زمان آسیب و چالش هایی را به همراه داشته و جامعه را گرفتار ناامیدی و معضلات روانشناختی کرده است.

معنویت همسو با رشد مشکلات در مناطق مختلف توسعه نیافته و هرکجا معنویت اساس و پایه توسعه و مورد توجه بوده شاهد کاهش معضلات بوده ایم.

آنچه فعالان فرهنگی و قرآنی می گویند، موضوع معنویت در کاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی است و آنان معتقدند از فضای معنوی بهره ببریم.

 

یک خانم حافظ قرآن در این خصوص گفت: انس با قرآن منشا آرامش روانی برای افراد جامعه خواهد بود و بسیاری از نا امیدی ها را مدیریت می کند و جامعه امروز ما به این مقوله نیاز دارد.

«لیلا سادات صادقی« ادامه داد: خواندن آیات قرآن نقش مهمی در ارتباط با آرامش روحی داشته و اگر افراد به سمت حفظ سوره های بروند این مرور روزانه آیات موجب آرامش بیشتر و همیشگی خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: سحرخیزی در کسب آرامش به عنوان رزق معنوی تاثیر دارد که قرآن بر این موضوع تاکید کرده و بهترین سبک زندگی را ترسیم می کند.

کارشناسان دینی و مشاوران همواره بر ایجاد یک فرصت معنوی برای آرامش روحی تاکید داشته و حضور در مراکز معنوی مثل مساجد برای کسب این گنجینه را سفارش می کنند.

 

تاثیر گناه بر تخریب آرامش روانی

 

گناه به عنوان یکی از مولفه های موثر بر تخریب آرامش روانی همواره مطرح بوده و انسان گناهکار از درون خود مورد سرزنش قرار می گیرد.

انسان نباید نسبت به کوچکی گناه خود احساس خوب و بی تفاوتی داشته باشد چرا که همین موضوع سبب انجام گناهان بیشتر و ورود به ناهنجاری ها می شود.

 

امام جمعه موقت ویلاشهر با اشاره به ضروت ترک گناه و‌ پیامدهای منفی آن در زندگی گفت: گناه بر بر رفتار بر اخلاق و برزندگی و افزایش آسیب های اجتماعی تاثیر می گذارد.

حجت الاسلام «عزت الله محبی« با بیان اینکه خداوند آرامش را در بهشت قرار داده ولی مردم در دنیا دنبالش هستند، افزود: بد اخلاقی ها، توهین و تهمت‏، حق الناس و تخریب و تضیع حقوق عمومی برای آرامش دنیا کاری غلط و مایه خسارت در این دنیا و‌ آخرت می شود و فرد آرامش خود را به دلیل ظلمی که در حق خود و دیگران کرده از دست می دهد.

 

وی بر رعایت حقوق عمومی و ترک گناه تاکید کرد و اذعان داشت: آرامش واقعی برای کاهش بسیاری از امراض مثل استرس و ناامیدی نیاز بوده و لازم است تا با انس با معنویت و قرآن به آرامش را برای خود ایجاد و از مشکلات رهایی یابیم.

کد خبر 1207371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha