مساجد ظرفیتی بزرگ جهت خدمت رسانی به محرومان هستند

مسجد به عنوان پایگاه فعالیت های دینی ظرفیتی بزرگ جهت خدمت رسانی به محرومان هستند.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ مساجد در مناطق مختلف شهر، مامن و پناهگاه خداجویان است، این مکان امن الهی از صدر اسلام تاکنون  محور آگاهی بخشی، بصیرت افزایی و فعالیت های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و عبادی بوده است.

 

مسجد در فرهنگ اسلامی و انقلابی ما جایگاه ویژه ای دارد و پناهگاه همه آحاد است، مسجد، معراج بندگان آزاد و وارسته‌ ای است که جز وصال دوست هیچ نمی‌ خواهند و غم و شادی خود را به رضای دوست گره زده‌ اند، از این مکان انسان به مرتبه والاتر اعتلا یافته و جسم و جان خویش را به رایحه سعادت و رستگاری معطر می ‌کند.

 

مسجد نه فقط محفل عبادت و مجلس انس و عاشقی، که پایگاه فرهنگ و انسان‌ سازی است، بارقه‌های نخستین انقلاب اسلامی از مسجد قوام یافت و تاریخ ‌ساز شد، از همین مسجد است که می‌ توان در جهان پرآشوب امروز و تزلزل ‌های روحی و فکری و آشفتگی‌ های فرهنگی، ندای رهایی‌ بخش، کلام انسان‌ ساز، نوید تعالی ‌بخش و قول امیدآفرین اسلام را به تمامی دل‌ های رنجور و خسته از مادی ‌گرایی طنین‌ انداز کرد.

 

مسجدی در دل محله ای محروم و حاشیه ای در شهر خرم آباد، محله گل سفید خرم آباد،  امروز مامن و ماء وای دغدغه مندان جامعه شده است، کسانی که در دفتر فعالیت اجتماعی، کار در دل مسجد و جهاد را نگاشته اند.

 

این افراد در قالب گروه های جهادی احساس وظیفه کرده و خود بدون سازمان دهی اداری، برای یاری رسانی به محرومان برحسب دغدغه مندی اجتماعی گردهم آمده اند و با حضور ایثارگرانه خود جلوه های از فعالیت فرهنگی، جهادی و انقلابی را به نمایش گذاشته اند.

 

نسرین ملکشاهی، بانوی جهادگری است که در این مسجد مشغول به فعالیت فرهنگی است، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت: حضورم در این مسجد و کنار تیم جهادی، فقط توفیق الهی و نظر لطف ائمه معصومین(ع) بوده است.

 

وی با بیان اینکه افراد زیادی ناشناس بدون علاقه به شناخته شدن در این فعالیت جهادی دلسوزانه کار می کنند، افزود: از تلاش های انقلابی و جهادی هر کدام از افراد گروه روحیه می گیرم و خدا روشکر می کنم که توفیق آشنایی به این جهادگران گمنام را نصیبم کرده است.

 

ملکشاهی، ادامه داد: روزهای اول برای بازرسی منطقه به همراه امام جماعت مسجد راهی منطقه شدم و پس از شناسایی منطقه به عنوان مسئول واحد خواهران کارهای فرهنگی را شروع کردیم.

 

وی با بیان اینکه کار شناسایی افراد محله، آسیب های موجود، راه های دعوت اهالی به مساجد و کلاس های آموزشی، راه های یاری رساندن به محرومان و... توسط تیم های جهادی بررسی شد و پس از مدت کوتاهی شاهد حضور پرشور مردم منطقه در مسجد بودیم.

 

این بانوی جهادگر افزود: توسط مربیان کارشناس و توانمند در حوزه های مختلف برای برادران و خواهران منطقه کلاس های آموزشی برگزار شد.

 

ملکشاهی، ادامه داد: در حوزه خواهران، دوره های آموزشی چون خیاطی، گلدوزی، چرم دوزی با رویکرد ایجاد اشتغال و همچنین دوره های آموزشی قرآن، احکام، اخلاق برای سنین مختلف در مسجد برگزار شد.

 

وی تصریح کرد: تربیت فرزند، همسرداری، مشاوره، سبک زندگی اسلامی از دیگر رویکردهای دوره های آموزشی برای بانوان محله بود که با همکاری طلاب جوان برگزار می شود.

 

ملکشاهی، با اشاره به رویکرد اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی برای بانوان محله، افزود: با تهیه چرخ خیاطی زمینه آموزش بانوان منطقه با هدف ایجاد شغل برای آنان فراهم شده است.

 

وی اذعان داشت: در روزهای نخست کار کردن شاید سخت و دشوار به نظر می رسید، اما امروز در سایه فعالیت ارزشمند تیم جهادی شور و نشاط در مسجد به وجود آمده است.

وی افزود: در سایه رونق فعالیت های مسجد مشکلات مردم بررسی شده است و لیستی از نیازمندهای مردم و مشکلات آنها تهیه شده است که می تواند در اختیار مسئولان و خیران قرار گیرد و زمینه رفع این مشکلات فراهم شود.

 

ملکشاهی، بیان کرد: با مشارکت نهاد های اجرایی و خیران تاکنون در برخی منازل مشکلاتی چون ساخت حمام مرتفع شده است.

وی خاطرنشان کرد: با مشارکت خیران و مردم توانمند و همچنین یاری مسئولان در تقویت برنامه های فرهنگی، اقتصادی و اشتغالزایی می توان سایه محرومیت از این منطقه دور کرد.

 

این بانوی جهادگر، در ادامه گفت: هر روز که برای برگزاری کلاس راهی مسجد می شوم به رغم دوری مسافت از منزل تا محله و گرمای طاقت فرسای تابستان، وقتی با چهره های نوجوانان که برای حضور در کلاس پشت  دیوار مسجد نشسته اند به وجد می آیم و با روحیه ای شاد تر راهی کلاس می شوم.

 

وی افزود: گاهی بچه های کلاس با پایان کلاس برایم درد دل کرده و هر بار درد آنان را چون خواهر کوچکترم احساس می کنم، رفع دغدغه های این کودکان و نوجوانان و ترسیم فردایی روشن برای آنان نیازمند مشارکت خیران و مسئولان است.

 

این فعال فرهنگی، اظهار کرد: برنامه های فرهنگی با هدف تقویت روحیه و ایجاد انگیزه در بین مردم محله برگزار می شود.

 

وی، ادامه دادمه داد: مشکلات مالی برای برگزاری کلاس ها یکی از دغدغه های بزرگ ماست به طوری که این هزینه به سختی و با کمک برخی خیرین و منابع محدود تامین می شود.

 

ملکشاهی افزود: برنامه های مسجد در تابستان و ایام فراغت جوانان و نوجوانان با جدیت بیشتر و به صورت ویژه تری دنبال می شود که از جمله این برنامه ها اردوهای زیارتی، برنامه های ورزشی، برنامه های تربیتی آموزشی مانند کلاس های احکام، عقاید، اخلاق و دوره های مهدویت است.

 

« مهدی نوری» مسئول گروه جهادی هم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، فعالیت های این گروه در هفت بخش تعریف شده است.

 

وی فضای مجازی و فرهنگی، اقتصادی و اشتغالزایی، عمران و زیربنایی، بهداشت و سلامت، خدماتی و رفاهی، جذب مشارکت مردمی همچنین جمع آوری زکات را کارگروه های فعال این گروه جهادی عنوان کرد.

 

نوری ادامه داد: توزیع بسته های معیشتی در چند مرحله داشتیم و ازابتدای شیوع بیماری کرونا با مشارکت خیرین توزیع بسته های معیشتی وغذای گرم در مناطق محروم توسط این گروه جهادی انجام شده است.

 

گل سفید منطقه‌اي محروم  در بافت قديمي شهر خرم‌آباد است که در حال حاضر حاشيه جنوب غربي اين شهر قرار گرفته است.

کد خبر 1207556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha