کانون های مساجد بستر مناسبی برای تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی است

حسنی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان بهترین بستر برای تربیت نیروی انسانی متخصص در تراز انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: برای رسیدن به این مهم نیازمند نقشه راه و برنامه مدون هستیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان به 30 مرداد روز جهانی مسجد اشاره و اظهار کرد: به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و با تصویب سازمان کنفرانس اسلامی،۳۰ مرداد که مصادف با به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها می باشد، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

 

امراله حسنی به آیه «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ» اشاره کرد و گفت: مساجد خدا را تنها کسانی آباد می‌کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏‌اند پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند.

 

وی با بیان اینکه عمران و آبادانی مساجد را می توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد، گفت: از منظر نخست می توان به آبادانی ظاهری، ساخت و مرمت مساجد اشاره کرد و از منظر دوم می توان با احیاء و ارتقاء کارکردهای مسجد به آبادانی معنوی مسجد کمک کرد.

 

حسنی ادامه داد: مساجد در صدر اسلام مرکز عبادی، سیاسی، محل تصمیم گیری و آموزش های نظامی بود باگذشت زمان و در زمان پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر اعمال عبادی، تجمع انقلابیون و توزیع اعلامیه های امام راحل در مساجد انجام می شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی، مساجد به محلی برای اعزام رزمندگان و پشتیبانی از جبهه های جنگ تبدیل شدند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به تغییر کارکردهای مسجد در دو دهه اخیر بالاخص از زمان شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: با اعلام مقام معظم رهبری در خصوص همدلی و مواسات، مساجد به قرارگاهی برای جمع آوری کمک های مردمی و دستگیری از نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا تبدیل شد و اوج همدلی و مواسات را در مساجد دیدیم.

 

این مسئول با تاکید بر این نکته که پس از شکل گیری نظام اسلامی در حال تشکیل دولت اسلامی هستیم(دولتی که تمام احکام آن برمبنای اسلام باشد) تصریح کرد: با تشکیل نظام اسلامی به دنبال تشکیل دولت اسلامی، زمینه برای ظهور تمدن اسلامی فراهم می شود.

 

وی با یادآوری اینکه یکی از کارکردهای مساجد بسترسازی برای رسیدن به تمدن اسلامی با تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی است، گفت: زمانی می توان به دولت اسلامی رسید که قوانین اسلامی توسط نیروهای انسانی تربیت شده در کشور به اجرا درآید.

 

حسنی اضافه کرد: تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد از سیاست های بنده به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در تلاش هستم زمینه را برای اهداف میان مدت و بلندمدت در این مراکز ترسیم کنم.

 

به گفته این مسئول، در این راستا به مدت چهار سال، کانون های فرهنگی و هنری مساجد فعال شناسایی و توانمندی های آنان در حوزه های مختلف رسانه، فرهنگی، سرود، تئاتر و ... ارتقاء داده خواهد شد تا بتوانیم از طریق این کانون های معین و تخصصی زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه های مذکور را فراهم سازیم.

 

وی اضافه کرد: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری که بارها مورد تاکید قرار داده اند، رشد و پرورش افرادی همچون شهید آوینی ها است که بتوانند متون ارزشی را به نگارش درآورند، بعد از مرحوم نادر طالبی خلاء در بدنه رسانه احساس می شود و تنها می توانیم با تربیت نیروهای انسانی متخصص و متعهد به انقلاب، این خلاء ها را جبران کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد حلقه میانی بین مردم و حاکمیت هستند، گفت: با تربیت نیروی انسانی توانمند در مساجد می توانیم کنشگرانی را تربیت کنیم که ما را در ایجاد دولت اسلامی کمک کنند.

 

وی ادامه داد: به نیروهای متخصص در حوزه اقتصادی نیزنیازمند هستیم ولی با توجه به سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تربیت نیروی انسانی در حوزه های فرهنگی و هنری برعهده ما است.

 

حسنی در خصوص جهاد تبیین و نقش کانون های فرهنگی و هنری مساجد در این زمینه نیز گفت: ارتباط کانون های مساجد با مردم و بدنه حاکمیت بستری را فراهم کرده است تا با تخصصی کردن کانون ها در حوزه رسانه بتوانیم عملکرد حاکمیت را به گوش مردم برسانیم.

 

وی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان بهترین بستر برای تربیت نیروی انسانی متخصص در تراز انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: برای رسیدن به این مهم نیازمند نقشه راه و برنامه مدون هستیم.

کد خبر 1207592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha