"گره‌گشایی از مشکلات مردم" کارکرد مهم مساجد که باید احیا شود

یکی از کارکردهای مهم مساجد، کارکرد اجتماعی با رویکرد حل مشکلات مردم به ویژه گره‌گشایی نیازهای مردم است که این مهم کمرنگ شده و نیاز است با کمک امام جماعت و خیران و مردم محله، این کارکرد احیا شود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ مسجد از دیرباز و از صدر اسلام، کارکردهای بسیاری داشته است، اما اکنون تنها کارکرد این مکان ها، عبادت و محلی برای اقامه نماز است و سایر ظرفیت های این اماکن به فراموشی سپرده شده است. اولین مسجد که در تاریخ اسلام بنا شد، محلی برای رفع مشکلات مردم شد، مکانی که تجلی گاه وحدت بود و بسیاری از شور و مشورت ها در آن انجام می شد و تصمیم های مهم در آنجا مطرح و گرفته می شد. 

 


در ابتدای انقلاب هم مساجد سنگرهایی برای انجام مبارزات علیه ظلم و ستم شد و در دوران دفاع مقدس هم مساجد عرصه تجلی وحدت میان مردم بودند، زنان ایثارگر ما خاطرات زیادی از دوخت پیشانی بندها و سربند ها در مساجد دارند.  
اما اکنون که مساجد به ظاهر زیباتر و باشکوه تر شده اند، حضور در آن کمتر شده و مراجعه مردم به آن تنها برای اقامه نماز انجام می شود، هر چند در بسیاری از مساجد هنگام نماز صبح درب برخی از مساجد بسته است و یا حضور اندکی از مردم را به خود می بیند.

 


یک معلم بجنوردی در این باره گفت: مسجد نباید تنها محلی برای انجام فرایض دینی باشد، مسجد می تواند مکانی برای اقدامات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی باشد، کما اینکه در دوران انقلاب، مبارزات علیه نظام شاهنشاهی از مسجد انقلاب بجنورد آغاز شد.

 


نودهی اظهارداشت: مسجد به جز کارکرد معنوی، کارکردهای دیگری دارد که باید تبیین و احیا شود.

 


 
وی با تاکید بر اینکه باید نقش مسجد و کارکردهای آن احیا شود، افزود: مساجد نقش زیادی در توسعه دارند، مساجد مکانی برای انسان سازی و فرهنگ سازی است.

 


وی افزود: در سال های اخیر شیوع کرونا سبب شد تا حضور در مساجد کمرنگ شود و مردم از حضور در اجتماع هراس داشتند اما اکنون باید تلاش شود تا فعالیت های مختلف در مساجد پررنگ تر شود.

 


این فعال فرهنگی گفت: یکی از ابزارها برای فعال تر شدن مساجد، حضور روحانی و امام جماعت توانمند است، روحانی مسجد باید باسواد و با دانش کافی باشد تا بتواند جوانان و اقشار مختلف را به مسجد جذب کند.

 


وی افزود: در سال های پیش،  مساجد محلی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم بودند، وام های مختلف به متقاضیان داده می شد اما اکنون توان مالی مساجد کم شده است، در گذشته مساجد محلی برای آموزش بود بعضا کلاس های نهضت سواد آموزی و حتی برخی برنامه های آموزشی کمک درسی برای دانش آموزان در مساجد برگزار می شد اما این موارد از کارکردهای مساجد برچیده شده است.

 


وی گفت: روحانی توانمند می تواند مسجد را به محلی برای انجام برنامه های مختلف تبدیل و کارکردهای مختلف را در این مکان ها احیا کند. 

 


یک شهروند بجنوردی هم در این باره گفت: برخی از مساجد استان امام جماعت ندارد از این رو حضور مردم در این مکان ها کمرنگ است.

 


وی افزود: اولین دلیل برای حضور در مسجد اقامه نماز جماعت است اما زمانی که امام جماعت حضور نداشته باشد مردم تمایلی برای مراجعه به این مکان ندارند. 

 

هیچ مسجدی بدون امام جماعت نباشد


مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم تا به جایی برسیم که همه امور اسلام در بحث نیازهای جامعه اسلامی در مسجد برآورده شود، گفت: در استان نباید هیچ مسجدی بدون امام جماعت و هیچ روحانی بدون مسجد باشد.

 


حجت الاسلام والمسلمین محمد خانی اظهارکرد: ما به دنبال این هستیم تا نقش و کارکرد مساجد را همانند صدر اسلام و انقلاب اسلامی ایران که به خوبی نمود داشت، مساجد را به جایگاه اصلی خودشان برگردانیم و به جایی برسیم که همه امور اسلام در بحث نیازهای جامعه اسلامی در مسجد برآورده شود.

 


وی به بیان گزارشی از عملکرد مساجد استان در ایام محرم امسال پرداخت و خاطرنشان کرد: مساجد فعال استان در این ایام حدود 10 میلیارد تومان کمک نقدی داشتند که صرف امورات مسجد خواهد شد.

 


مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی با بیان اینکه یک هزار و 200 مسجد در سطح استان داریم که از میان آن ها 85 مسجد شاخص و فعال است و 632 مسجد نیز به نوعی به خدمات اجتماعی می پردازند.

 

نمونه یک مسجد موفق


اشتغالزایی مسجد مسلم بن عقیل (ع) برای ۷۰ بانوی سرپرست خانوار از نمونه اقدامات موفق در مسجد است.

 


مدیر کانون فرهنگی و هنری شهدای شهرک ولیعصر (عج) مسجد مسلم بن عقیل (ع) شیروان گفت: این مسجد با هدف گره گشایی از کار مردم، تاکنون برای ۷۰ بانوی سرپرست خانوار در زمینه های مختلف اشتغال ایجاد کرده است.

 


محمد محمدزاده قانعی اظهارکرد: با کمک های صورت گرفته مردمی و خیران طی سال های اخیر کارگاه خیاطی، بسته بندی مواد غذایی، سبزی خشک، سبزی پاک کن، سبزی آماده پخت، فروشگاه مواد غذایی و مهدکودک در این مکان ایجاد شده که تاکنون برای  70 زن سرپرست خانوار در زمینه های مختلف اشتغال ایجاد کرده است.

 


وی عنوان کرد: در بخش های مختلف این مسجد بیش از 90 درصد افرادی که زمینه ایجاد اشتغال برای آنان فراهم شده خانم و از خانواده های نیازمند شناسایی شده هستند که سعی کردیم با توجه به شرایط اقتصادی کنونی با فراهم کردن اشتغال آنان کمکی در جهت بخشی از نیازمندی های آنان صورت گرفته و مشکلات برطرف شود.

 


محمدزاده قانعی با اشاره به توزیع بسته معیشتی و غذای گرم در بین خانواده های محروم منطقه خاطرنشان کرد: در دهه نخست محرم 300 بسته معیشتی توزیع و 12 شب غذای گرم پخت و  توزیع شد و از ابتدای سال جاری تاکنون این مسجد اقدام به پخت و توزیع پنج هزار غذای گرم بین اقشار نیازمند کرده که تمام هزینه ها توسط کمک های خیرین و مردمی انجام شده است.

 


وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و اقدامات صورت گرفته توسط این مسجد اضافه کرد: برای مدتی تولید و توزیع ماسک و الکل برای اقشار مختلف مردم انجام شد و افرادی در این زمینه برای برطرف شدن و حل مشکل کمبود ماسک و الکل کمک های بسیاری داشتند و خدمات خوبی ارائه دادند که جای تقدیر و تشکر دارد.

 


مدیر کانون فرهنگی و هنری شهدای شهرک ولیعصر (عج) ساخت درمانگاه در مساحت 250 مترمربع را از دیگر اقدامات و فعالیت های عمرانی این مسجد برشمرد و افزود: با توجه به نیاز این منطقه برای چنین مکانی این درمانگاه در دو طبقه شامل درمانگاه و داروخانه پیش بینی شده که خدمات عملیات احداث آن از دو ماه اخیر شروع شده و طی بازه زمانی پنج ساله باید به اتمام رسیده و بهره برداری شود.

 

 

دستور استاندار برای حل مشکلات مساجد

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه تقویت مساجد همیشه مورد تاکید و توجه است، گفت: فرمانداران در حل مشکلات مساجد اهتمام ویژه و جدی داشته باشند.

 


محمدرضا حسین‌نژاد اظهار داشت: در محلات و مناطقی که هیات امنای مساجد آن فعال هستند توفیقات خوبی را شاهد بوده ایم لذا فرمانداران در حل مشکلات مساجد اهتمام ویژه و جدی را داشته باشند.

 



وی افزود: دشمنان در این سال‌ها نقاط قوت کشور ما از جمله موضوع عفاف و حجاب یا سایر موضوعات فرهنگی و اجتماعی را هدف قرار داده‌اند و این در حالیست که ما باید در مسیر تقویت این نقاط قوت حرکت کنیم.

 


وی با بیان اینکه مسجد در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی را ایفا کرده، تصریح کرد: راه رسیدن به سعادت، تقویت نقاط قوت کشور از جمله مساجد است.

 


حسین نژاد گفت: با توجه به جایگاه رفیع مساجد ، ضروریست تا تمام مساجد مورد تقویت قرار گیرند زیرا کشور ما همیشه به دنبال تقویت ارزش هاست.

 


استاندار خراسان شمالی به اهمیت ایفای نقش درست امام جماعت در تبیین مسائل روز جامعه اشاره کرد و گفت: امام جماعت می‌تواند به تسهیل امور کشور در موضوعات مختلف کمک و به نوعی بازویی قدرتمند برای دولت باشد.
 

 

کارکردهای اجتماعی مساجد باید احیا شود


نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد هم در این باره با بیان اینکه مساجد کارکردهای اجتماعی زیادی دارد گفت: هرچند مسجد محلی برای عبادت و بندگی است اما این مرکز دینی کارکردهای گوناگونی در حوزه اجتماعی و گره گشایی مشکلات مردم دارد که باید احیا شود.

 


حجت الاسلام رضا نوری، با اشاره به روز جهانی مسجد اظهار داشت: هرچند مسجد محلی برای عبادت و بندگی است اما این مرکز دینی کارکردهای گوناگونی در حوزه اجتماعی و گره گشایی مشکلات مردم دارد که باید احیا شود.

 


وی با بیان اینکه مساجد، مراکز دینی مهمی هستند که در اسلام برای احیای آن تاکید شده است، افزود: از صدر اسلام بسیاری از تصمیمات مهم در مسجد گرفته می شد و نقش موثری در حل مشکلات مردم داشت.

 


وی مسجد را محل تربیت انسان های وارسته توصیف کرد و افزود: براساس آمارها، افزون بر ۹۰ درصد شهدا اهل مسجد بودند و در این مرکز دینی پرورش یافته اند.

 


امام جمعه بجنورد بر اینکه باید کودکان و نوجوانان را به حضور در مساجد تشویق کنیم تاکید کرد.

 

 

به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران، هفته جهانی مسجد از سی‌ام مردادماه برابر با 21 اوت، همزمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل، آغاز  می شود.

 

 

 

کد خبر 1207717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha