روزی به نام مسجد/ مکانی مقدس که نقطه اتصال زمین و آسمان است

۲۱ اوت مصادف با ۳۱ مرداد به نام روز جهانی «مساجد» نامگذاری شده که این مکان مقدس نقطه ای برای اتصال زمین و آسمان است.

خبرگزاری شبستان_ گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: بارها برایمان پیش آمده که از روزمره گیها و دغدغه های دنیا به ستوه آمده ایم و به دنبال سایه آسایشی گشته ایم؛ آرامشی معنوی و الهی، آرامشی روحانی که احتیاج روحمان است، در آن لحظه، اغلب به یاد همسایه صمیمی و قدیمیمان می افتیم، به یاد مسجد، خانه روشن خدا و عبادتگاه مؤمنان.

 

همان خانه باصفایی که با روی خوش، میزبانمان می شود و به قلبهایمان روشنی و آرامش میبخشد، در حدیث قدسی است که پروردگار فرمود: «همانا خانه های من در زمین مساجدند که برای اهل آسمان، همان گونه می درخشند که ستارگان برای اهل زمین! خوشا به حال بنده ای که در خانه اش وضو بگیرد و سپس مرا در خانه ام زیارت کند».

 

حتماً شنیده ای که مسجد سنگر است؛ سنگر دفاع از حریم قدسی دین، سنگری که اتحاد و همبستگی را در صف­های به هم فشرده جماعت، به نمایش می­گذارد، اما مسجد، سنگر روح ما نیز هست؛ سنگری که ما را از مشکلات و غل و زنجیرهای دنیا حفظ می­کند و در پناه خود می­کشد، این حدیث امام صادق(ع) بسیار شنیدنی است که فرمود: «هر کس به سوی مسجدی حرکت کند، بر هیچ تر و خشکی گام نمی­نهد مگر اینکه از این زمین تا زمین هفتم راه­ها بر روی او گشوده می­شود».

 

21 اوت مصادف با 31 مرداد به نام روز جهانی «مساجد» نامگذاری شده و علت این نامگذاری به ماجرایی در سال 1348 باز می گردد که مسجد «الاقصی»، قبله اول مسلمین جهان توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

 

حال به مناسبت روز جهانی مساجد، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اقدام به برگزاری ویژه برنامه‌هایی کرده‌اند؛

 

 

«یوسف نیک‌انجام» با گرامیداشت روز جهانی مساجد اظهار کرد: نامگذاری روزی به نام و برای بزرگداشت مساجد به شکل جهانی، نشان دهنده اهمیت این بناهای ارزشمند است که نزد مسلمانان جایگاه ویژه دارد.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن افزود: پیامبر مکرم اسلام(ص) در هنگام بدو ورود به مدینه بنای مسجد قبا را به عنوان پایگاه مستحکم مسلمانان گذاشتند و در اهمیت این بنای مقدس خداوند متعال در قرآن کریم ۲۸ بار به کلمه مسجد اشاره کرده و احادیث و روایات متعددی از سوی ائمه معصومین (ع) و بزرگان دین وارد شده است.

 

وی با تاکید به اینکه باید از ظرفیت مساجد برای جذب قشرهای مختلف مردم و تبلیغ مفاهیم بلند و معارف ناب اسلامی استفاه کرد گفت: بهره‌گیری کامل از ظرفیت های مساجد می تواند از بسیاری آسیب ها جلوگیری کند.

 

نیک انجام با اشاره به اینکه مساجد به عنوان بهترین بستر برای تربیت نیروی انسانی متخصص در تراز انقلاب اسلامی است تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم نیازمند نقشه راه و برنامه مدون هستیم.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری همایش بررسی نقش مساجد در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از جمله برنامه های اداره ارشاد اسلامی فومن در روز جهانی مساجد است.

 

 

*برگزاری مسابقات فرهنگی به مناسبت روز جهانی مسجد

«سودابه وحدانی» با اشاره به روز جهانی مساجد اظهار کرد: امروز جهان پذیرفته است که مساجد پایگاهی برای مقاومت محسوب می‌شوند و مراکزی برای شکل گیری مواسات و همدلی همچنین شکل گیری و گسترش فرهنگ و هنر هستند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار افزود: به مناسبت روز جهانی مسجد مسابقات فرهنگی در این مسجد برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه موضوع مسابقه شعر و دلنوشته، نقاشی و عکس‌های مسجدی است گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در فضای مجازی به شماره 09193646486 ارسال کنند.

 

وحدانی با بیان اینکه مهلت ارسال اثر تا پنجم شهریور ماه است که به سه نفر برگزیده جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود تصریح کرد: همچنین نمایشگاه محصولات دستی و کتاب هم در این مسجد برپا می‌شود.

 

گفتنی است، مردم باید مسجد را خانه خود بدانند، مسجد پناهگاه مردم و پایگاه ولایت است، ما نمی‌توانیم مانند دیگر ادیان مسجد را صرفا به مثابه نمازخانه ببینیم، در بیانات و منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز اشاره شده است که مسجد را نباید با دیگر عبادت‌گاه‌هایی نظیر کلیسا و کنیسه که حتی موحدان عالم دارند، مقایسه کرده و مساوی بدانیم.

کد خبر 1207767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha