اجرای قانون با جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز

بهترین گفت: با اجرای قانون و طرح تفصیلی از بسیاری از تخلفات ساخت و ساز، تراکم سازی در کوچه و خیابان های کم عرض گرفته شد که متأسفانه اجرای این طرح باعث گلایه عده ای ذینفع شده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ طرح تفصیلی طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی و طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت مساحت دقیق زمین برای هر یک از آن ها، وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری، اولویت های مربوط به مناطق بهسازی، نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت تمامی عوامل مختلف شهری در آن تعیین می شود و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی، تهیه و تنظیم می شود.

 

در طرح تفصیلی، خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزییات قابل اجرا تعیین می شود. با استفاده از این طرح ها و برنامه های مشخص، جزییات قابل اجرا تعیین می شود. با استفاده از این طرح ها می توان برنامه های مشخص بخش عمومی را تعیین کرد و این برنامه ها را کم کم و برحسب اولویت، در برنامه ریزی اجرایی سالیانه شهرداری منعکس کرد اما با توجه به اهمیت این موضوع متأسفانه تصویب و اجرای طرح تفصیلی بیرچند سال‌هاست مغفول مانده است.

 

شهردار بیرجند در خصوص بلاتکلیفی طرح تفصیلی بیرجند به خبرنگار شبستان از بیرجند با بیان اینکه شهرداری فقط مجری اجرای طرح تفصیلی است، می گوید: متأسفانه آدرس به مردم اشتباه داده می شود و همین امر باعث گلایه مردم از شهرداری می شود.

 

«مهدی بهترین» تأکید کرد: آماده سازی، به روز رسانی و پیگیری انجام این طرح به عهده اداره کل راه و شهرسازی بوده و شهرداری باید مصوبات ابلاغی طرح را اجرا کند و این طرح حدود 8 سال است که مصوب شده و در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار دارد، گرچه شهرداری هم پیگیری های لازم را انجام می دهد اما باید مدیران اداره کل راه و شهرسازی برای دفاع از این طرح ورود کرده و پس از تصویب، آن را برای اجرا به شهرداری ابلاغ کنند.

 

به گفته وی با اجرای طرح تفصیلی جلوی بسیاری از تخلفات ساخت و سازها گرفته شده است و اجرای این طرح در جهت حفظ حقوق شهروندان در دستور کار قرار دارد که متأسفانه تعدادی از افراد ذینفع که جلوی تخلفات آن ها گرفته شده به بهانه های مختلف قصد تخریب دارند و مشکل را پزشک بودن شهردار مطرح می کنند در حالیکه مشکل اصلی عقاید و برنامه های پزشک است.

 

وی در خصوص عدم مجوز ساخت و ساز و مهاجرت پیمانکاران از استان می گوید: اجرای طرح تفصیلی و جلوگیری از تخلفات با هدف حفظ سرانه های جمعیتی در دستور کار قرار گرفته و بر اساس این طرح نمی توان در کوچه 8 متری بنایی با طبقات بالا احداث کرد چرا که با احداث یک طبقه ساختمان در هر منطقه و محله حدود دو هزار نفر به جمعیت اضافه شده و این افراد نیاز به پارک، مدرسه و... دارند، پیمانکار ساخت و ساز را انجام داده و ملک را فروخته است و این بین خسارت و ضرر برای مردم و شهرداری می ماند.

 

شهردار بیرجند با بیان اینکه 70 درصد شکایات ارسالی به علت ساخت و ساز خلاف و اعلام آن توسط مجاوران ساختمان در حال احداث می باشد، می گوید: از زمان جلوگیری از تراکم سازی تعداد شکایات مردمی 30 درصد کاهش داشته است.

 

به گفته دکتر بهترین، بر اساس طرح تفصیلی در کوچه و خیابان‌های عریض مانند پاسداران مجوز احداث املاک تا 6 طبقه هم داده می شود و ساخت و ساز بالا در اراضی کم عرض تخلف است.

 

وی گریزی به قیمت املاک می زند و با بیان اینکه تعدادی افراد سودجو که جلوی تخلفات آنها گرفته شده علت گرانی را شهرداری عنوان می کنند، می گوید: علت گرانی املاک شهرداری نیست امسال 57.4 درصد دستمزد کارگر، 300 درصد قیمت مصالح ساختمان، 120 درصد تعرفه های نظام مهندسی افزایش داشته و در هیأت چهار نفره که در استانداری برگزار شد تنها مخالف افزایش قیمت های اعلام شده شهرداری بود این در حالی است که تعرفه عوارض شهرداری در این جلسه با توجه به مشکل اقتصادی مردم تنها 25 درصد افزایش داشت.

 

وی تأکید می کند: افرادی که علت گرانی املاک و... را شهرداری اعلام می کنند نعل وارونه می زنند؛ آمار شهرداری در مناطق 1 و 2 نشان از صدور پروانه ساختمان دارد و پیمانکاری از استان مهاجرت نکرده است چرا که به اسم آنها پروانه صادر شده است.

 

بهترین در خصوص اجرای طرح کمربند سبز به پیگیری های صورت گرفته از منابع طبیعی اشاره کرده و می گوید: مشکل اصلی برای اجرای این طرح با وجود خشکسالی های چند ساله نبود آب پایدار است؛ باید منابع آب پایدار برای حل مشکل تعریف شود که یکی از این موارد استفاده از پساب فاضلاب می باشد که برای انتقال آن از سایت پساب به داخل شهر حدود 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از توان شهرداری خارج بوده و تحقق این مهم جزو درخواست ها در سفر رئیس جمهور مطرح می شود و امید است با حل مشکل اعتباری طرح کمربند سبز اجرایی شود.

 

شهردار بیرجند یکی از مشکلات شهرداری را نبود معاونت فرهنگی اعلام کرده و با بیان اینکه بودجه فرهنگی شهرداری در سال گذشته 250 میلیون بوده در حالی که این رقم امسال به یک میلیارد و 250 میلیون تومان رسیده است، می گوید: با توجه به این مهم که شهر موجود زنده است و کار شهرداری فقط پروزه های عمرانی، ساخت و ساز، آسفالت و... نیست، این اعتبار افزایش یافته است.

 

دکتر بهترین یادآور شد: 15 درصد وظایف شهرداری عمرانی بوده و 85 درصد مابقی به احداث آرامستان، میدان میوه و تره بار، حمل و نقل عمومی اقدامات فرهنگی و... برمی گردد.

 

وی گریزی به ماشین آلات آتش نشانی و قدمت بالای آن (35 سال) زده و می گوید: در زمان حادثه سرعت عمل حرف اول را می زند و با وجود قدمت ماشین آلات دیر رسیدن مأموران به جان و مال مردم لطمه می زند.

 

وی از افزایش 3 تا 4 برابری بودجه آتش نشانی خبر می دهد و می گوید: امسال برای خرید ماشین آلات آتش نشانی بالغ بر سه میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است و هدف نوسازی ناوگان آتش نشانی به عنوان نیاز زیرساختی شهر است.

 

بهترین می افزاید: انجام کارهای روبنایی مانند احداث پارک، پل و... در دید مردم است اما نیازهای زیرساختی و زیربنایی شهر مانند احداث آرامستان، حل مشکل حمل و نقل درون شهری و... مانند پروژه های دیگر قابل رویت نیست.

 

وی با بیان اینکه از حدود 15 سال گذشته اتوبوس جدیدی وارد شهر نشده است، می افزاید: امسال با افزایش قابل توجه اعتبارات سازمان حمل و نقل بالغ بر 6 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس شهری اختصاص داده شده است.

 

شهردار بیرجند یادآور می شود: در سنوات گذشته به شهرداری برای حمل و نقل عمومی، حمایت در زمینه لوازم جانبی اتوبوس ها مانند لاستیک، روغن و.... کمک نشده است و بار حمل و نقل عمومی یک تنه به عهده شهرداری بوده است.

 

دکتر بهترین از پیگیری های انجام شده برای افزایش سهمیه دریافت اتوبوس اشاره کرده و می گوید: در ابتدا سهمیه اختصاص پنج دستگاه اتوبوس بود که با پیگیری های انجام شده این تعداد به 15 دستگاه افزایش یافت و برای خرید این 15 دستگاه اتوبوس به 60 میلیارد تومان نیاز است که 20 درصد توسط شهرداری و مابقی را دولت بابت بدهی های سنوات گذشته پرداخت می کند.

 

به گفته وی با این وجود 10 میلیارد تومان سهم شهرداری و 50 میلیارد تومان سهم دولت است که با پیگیری های انجام شده 50 میلیارد تومان به اندازه ساخت فرهنگسرا پول وارد شهر شده و به این ترتیب به شهر و شهروندان کمک شده است.

 

وی تعداد اتوبوس های حمل و نقل شهری را 85 دستگاه عنوان کرده و می گوید: بیش از 60 درصد اتوبوس ها از بخش خصوصی تأمین شده است.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1208096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha