امام سجاد(ع) با زبان دعا و مناجات به هدایتگری سیاسی جامعه پرداخت

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت امام زین العابدین(ع) بعد از قیام عاشورا با زبان دعا و مناجات و به شکل غیرمستقیم به هدایتگری سیاسی جامعه پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت مظلومانه امام سجاد(ع) ابراز داشت: حقیقتاً زمانه زندگی و به خصوص دوران امامت ایشان یک دوران خاص و ویژه بوده چه آن که بعد از عاشورا، اختناق شدیدی بر جامعه اسلامی حاکم شد و در این فضا امام سجاد(ع) کوشید که با زبان دعا و مناجات و از طریق ادعیه و کارهای فرهنگی به هدایت سیاسی جامعه و بصیرت افزایی بپردازند.

 

وی افزود: امام زین العابدین(ع) در دوران زندگی خویش، سختی ها و رنج های بسیاری را متحمل شد که اوج آن در مصایب عاشورا و دوران اسارت ایشان و اهل بیت(ع) است و این در حالی است که ایشان وقتی به همراه کاروان اهل بیت(ع) به مدینه بازگشت، در طول 35 سال عمر شریفشان بعد از عاشورا، همواره از مصائب کربلا و سیدالشهدا(ع) یاد می کرد و به بهانه ها و مناسبت های مختلف می گریستند.

 


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: با وجود همه این سختی ها و فشارها و محدودیت ها، ایشان از رسالت امامت و هدایت جامعه غافل نشدند چه آن که از برکات زندگی ایشان بعد از شهادت سیدالشهدا(ع) همین است که تا حد توان جلوی انحرافات و شیب سقوط جامعه آن زمان را گرفتند و نگذاشتند که شجره شوم بنی امیه، اسلام و مکتب را از بین ببرد.

 


وی اضافه کرد: بعد از عاشورا برخی از افراد دنبال این بودند که ماجرای کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایشان را تحریف کنند اما خطبه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در کوفه و شام مانع از تحقق این هدف شوم شد، ضمن آن که گریه های ایشان بر مصائب کربلا باعث زنده نگه داشتن یاد و خاطره و هدف و مرام عاشورائیان شد.

 

 

کد خبر 1208238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha