قتل عام مسجد ابراهیمی زندگی مسلمانان در الخلیل را برای همیشه تغییر داد

حمله هولناک ۲۵ فوریه ۱۹۴۴ به مسجد ابراهیمی در شهر قدیم الخلیل و قتل عامی که در آن انجام شد زندگی مذهبی مسلمانان این شهر را برای همیشه تغییر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آناتولی»، حمله هولناک 25 فوریه 1944 به مسجد ابراهیمی در شهر قدیم الخلیل و قتل عامی که در آن انجام شد زندگی مذهبی مسلمانان این شهر را برای همیشه تغییر داد.

«عادل ادریس» در دومین جمعه ماه مبارک رمضان در مسجد الابراهیمی شهر قدیم الخلیل در حال اقامه نماز صبح بود که برادر و پسر عمویش را از دست داد.

در آن روز ادریس امام یا پیشوای نماز بود و هنوز لحظه هولناکی را به یاد می آورد که «باروخ گلدشتاین» اسرائیلی با مسلسل به سوی نمازگزاران آتش گشود.

ادریس به خبرگزاری آناتولی گفت: ما در حال روزه‌داری بودیم، غیرنظامیان غیرمسلح در حال انجام عبادات اسلامی خود در ماه مبارک رمضان بودند که او به ما حمله کرد.

فلسطینی ها می گویند که این حمله توسط گروهی از شهرک نشینان یهودی با کمک غیرمستقیم ارتش اسرائیل طراحی شده بود که در جریان قتل عام حضور نداشتند.

مسلمانان برای مسجد ابراهیمی اهمیت زیادی قائل هستند، زیرا معتقدند این مسجد در بالای مقبره حضرت ابراهیم (ع) ساخته شده است.

به دنبال این کشتار، زندگی مذهبی مسلمانان در الخلیل و توانایی آنها برای رسیدن به مسجد به دلیل محدودیت های نظامی اسرائیل که علیه کل شهر قدیمی که در جنوب بیت المقدس واقع شده بود، تغییر کرد.

از روز قتل عام، نیروهای اسرائیلی مسلمانان را از پخش صدای اذان منع کرده اند، و در تعطیلات مذهبی یهودیان، مسلمانان هرگز اجازه ورود به مسجد برای اقامه نماز را ندارند و درهای مسجد به روی مسلمانان کاملا بسته است.

غسان رجبی، مدیر مرکز الحرام، گفت: 63 درصد از مساحت 2050 متر مربع (22066 فوت مربع) مسجد به همراه تمامی صحن های آن با تصمیم نظامی مصادره و به کنیسه یهودیان تبدیل شده است.

مسلمانانی که می خواهند در مسجد نماز بخوانند، باید از سه تا شش ایست بازرسی نظامی عبور کنند تا اجازه ورود به مسجد را داشته باشند و در آخرین ایست بازرسی در ورودی مسجد باید شناسنامه خود را به سربازان بدهند.

برای فلسطینیان در الخلیل، قتل عام نقطه حساسی بود که زندگی آنها را عمیقا از نظر اجتماعی، اقتصادی و مذهبی تحت تاثیر قرار داد.

ادریس گفت که محدودیت های نظامی تهاجمی او و خانواده اش را مجبور کرد پس از 40 سال شهر قدیمی را ترک کنند.

او گفت: «ترک کردن آسان نبود، اما سیاست‌های آنها علیه ما ، مجبورمان کرد که به دنبال خانه دیگری برای زندگی باشیم.

در همین حال، مردم الخلیل می گویند که از رفتار شهرک نشینان افراطی در آنجا رنج می برند و در معرض تهاجمات و توهین های مداوم علیه اعتقادات مذهبی خود و پیامبر اسلام به ویژه در اعیاد مذهبی یهودیان قرار دارند.

شایان ذکر است که 22 آگوست به عنوان روز جهانی بزرگداشت قربانیان اعمال خشونت آمیز مبتنی بر مذهب یا اعتقاد نامگذاری شده است.

به گفته سازمان ملل 22 آگوست روزی است برای درک اهمیت ارائه حمایت و کمک مناسب به قربانیان اقدامات خشونت آمیز که بر اساس مذهب یا اعتقادات علیه افراد و خانواده ها انجام می شود.

کد خبر 1208259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha