حمایت از تولیدات دانش بنیان در دولت سیزدهم شتاب گرفت/پرداخت پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات به دانش بنیان ها

بارها رسانه ها از رویکرد اصلی دولت سیزدهم در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تامین منابع مالی مورد نیاز برای آنان گفتند دولتی ها درمازندران نیز این رویکرد دولت را اذعان دارند واز اختصاص پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تحقق این مهم خبر دادند.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است که از آن تحت عنوان شعار سال ۱۴۰۱ یاد می شود. معظم له این منویات را در راستای ارتقای تولید بیشتر بر پایه دانش داخلی و در جهت تلاش بیشتر از سوی سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، فعالان و در کل همه مردم برای پیشروی اقتصاد کشور مطرح نمودند.خداوند متعال را شاکریم با روی کارآمدن دولت مردمی آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» حمایت از تولیدات دانش بنیان و توسعه و رونق فضاهای کار فناورانه و خلاق در دولت سیزدهم از شتاب بسیار خوبی برخوردار شده است.خوشبختانه در دولت سیزدهم برنامه‌های جدیدی برای توسعه فناوری و نوآوری توسط  دولتی ها در حال پیاده سازی است که روند رشد کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان و خلاق را سرعت می‌بخشد.

 

*راه اندازی دهکده کشاورزی در مازندران

از ابتدای آغاز بکار دولت سیزدهم در استان مازندران تعدادی دهکده کشاورزی راه اندازی شده و  اکنون در آستانه هفته دولت زمینه برای راه‌اندازی دو دهکده در پهناب جویبار و گاودشت بابل به عنوان نقاط پیشنهادی برای راه اندازی دهکده کشاورزی به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری پیشنهاد شده است.

 

راه اندازی دهکده کشاورزی در مازندران  یک امر اجتناب ناپذیر است چرا که بخش عمده ای از فعالیت های دهکده کشاورزی به حوزه صنایع تبدیلی محصولات، فرآوری محصولات کشاورزی و ماشین آلات اختصاص داده می شود که با راه اندازی آن فرصت استفاده از فناوری های نوین در بخش کشاورزی فراهم خواهد شد.

 

هفت مرکز رشد در مازندران فعالیت دارد و بزودی ۲ مرکز رشد جدید در شهرهای نوشهر و بابلسر  افتتاح می شود.

 

از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های آنان برای رفع مشکلات کشور و ایجاد بستری امن برای رسیدن به توسعه پایدار است و با راه اندازی این مراکز مشکلات ناشی از کمبود و نبود فضا برای فعالیت شرکت‌های فناور در شهرستان‌های استان برطرف می‌شود.

 

از هفت مرکز رشد موجود در مازندران در حال حاضر چهار مرکز در شهرستان های ساری ، بهشهر ، بابلسر ، نوشهر فعال است که به عنوان مکانی برای انجام کارهای شرکت‌های دانش بنیان شهرستان های همجوار نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

با حمایت های دولت سیزدهم در حوزه فناوری سه مرکز شتاب دهنده نیز در این استان راه اندازی شد و برای اجرای طرح فناورانه در ساری نیز ۲.۵ هکتار زمین در نظر گرفته شده است.

 

*احداث کارخانه نوآوری 

دولتی ها در حوزه پارک علم و فناوری مازندران تلاش دارند کارخانه نوآوری هم در مازندران ایجاد شود که این مهم در صورت تهیه زمین و یا ساختمان مناسب احداث خواهد شد.

 

رییس پارک علم و فناوری مازندران از افتتاح و بهره برداری یک مرکز رشد فناوری کشاورزی در روزهای آینده خبر داد و با بیان اینکه مازندران قطب تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود، افزود: نفوذ فناوری در بخش کشاورزی جوابگوی نیاز جامعه کشاورزی نیست و راه اندازی مرکز رشد فناوری کشاورزی مقدمه ای برای راه اندازی بیشتر دهکده فناوری کشاورزی در استان است.

 

*راه اندازی خانه خلاق در روستاها

راه اندازی ۲ خانه خلاق روستایی در قائم شهر و بابلسر در راستای حمایت از دانش بنیان ها از دیگر خدمات دولت سیزدهم است.

 

 

* پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان مازندران در نظر گرفته شد

همانگونه که رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب از رویکرد اصلی دولت سیزدهم در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تامین منابع مالی مورد نیاز برای آنان گفته اند مسئولین استان مازندران نیز این رویکرد دولت را اذعان دارند و از اختصاص پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات برای این شرکت‌ها در استان خبر دادند.

 

شرکت های دانش بنیان برای ادامه حرکت و تولید محصول نیازمند حمایت مادی و معنوی هستند در استان از ۵۶ شرکت دانش بنیان معرفی شده به بانک‌های عامل تاکنون سه شرکت موفق به دریافت تسهیلات اخصاص یافته شده اند.

 

از راه اندازی قرارگاه تولید دانش بنیان به دستور استاندارمازندران با هدف رسیدن به توسعه پایدار و ایجاد اشتغال در استان به عنوان گام دیگری در حمایت از این شرکت ها می توان یاد کرد البته که دستیابی به افق چشم انداز در این بخش نیازمند همت مضاعف و عزم همگانی مسوولان دستگاه های اجرایی ذیربط است.

 

نبود کارخانه نوآوری در مازندران را می توان به عنوان یک ضعف بزرگ یاد کرد امید است با هدایت های دولت سیزدهم این کارخانه در آینده ای نزدیک در ساری راهاندازی شود.

 

به اذعان کارشناسان اهل فن در بحث پارک علم و فناوری به شیوه سنتی فعلی نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر بویژه در بخش ایجاد اشتغال پایدار و توسعه و افزایش بهره‌وری دست یابیم و در این راستا نیز دولت سیزدهم با هدف رفع مشکلات فرارو و سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت‌های لازم، تاکنون اقدامات بسیار مثبتی را انجام داده است که موید این مطلب مهم و اساسی تامین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان است.

 

 

*راه اندازی مرکز رشد در تمامی شهرستان‌ها

از ۲۲ شهرستان مازندران هم اکنون ۶ شهرستان دارای مرکز رشد هستند، به اذعان دولتی ها در استان افزایش شهرهای برخوردار از مراکز رشد مورد تاکید جدی استاندار مازندران است. تاجائیکه استاندار مازندران از فرمانداران شهرستان‌های استان خواست با استفاده از تمام امکانات لازم، مقدمات راه اندازی مراکز رشد در دیگر شهرها را فراهم کنند تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

 

108شرکت دانش بنیان با توجه به ظرفیت های فراوان مازندران بویژه در بخش کشاورزی و گردشگری می توانند با ارائه طرح های توجهی زمینه حضور سرمایه گذاران را در بخش های مختلف این استان فراهم کنند.

 

*هدفگذاری دولت برای حمایت از کسب و کارهای استارتاپی و دانش بنیان

به مناسبت هفته دولت درخصوص مبحث قرارگاه حمایت از دانش بنیان‌ها، اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال برای اولین بار در استان قرارگاه تولید، اشتغال آفرین و دانش بنیان در استان مازندران با ریاست استاندار و دبیری رئیس دانشگاه مازندران در راستای اهداف شعار سال ایجاد شد.

 

در راستای تشخیص و تعیین اولویت‌های مورد نیاز استان در قرارگاه حمایت از دانش بنیان‌ها، هشت کارگروه باهدف تحقق شعار سال اعم از کارگروه‌های؛  ارتقای اقتصاد گردشگری، ارتقای بهره‌وری کشاورزی و صنایع وابسته، ارتقای بهره‌وری فناورانه و نوآورانه واحدهای تولیدی صنعتی، کارگروه حل مسائل محیط زیست و انرژی، مباحث مربوط به بازیابی انرژی، اشتغال و ارتقای بهره‌وری خدمات و نیروی کار، ارتقای سلامت و تجهیزات پزشکی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و رسانه و گفتمان‌سازی تعریف شد.

 

مثلث جامعه، دولت و دانشگاه در این کارگروه‌ها دیده شده و این مهم‌ترین بخش در قرارگاه است، شناسایی و احصای موانع موجود در زمینه تولید دانش‌بنیان، پیشنهاد اصلاح برخی از مصوبات، شناسایی و احصای زمینه‌های تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و ارائه راهکارهای لازم نیز از جمله موارد مورد بحث در این قرارگاه است.

 

ظرفیت‌سازی، تسهیل گیری و بهبود زیرساخت‌های زیست بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی با محوریت پارک‌های علم و فناوری است، به‌عنوان نمونه ما در مازندران ظرفیت خوبی در زمینه آزمایشگاه داریم اما خلا وجود سامانه جامع حس می‌شود، فراخوان اعلام توانمندی‌های آزمایشگاهی دانشگاه‌ها نیز در این راستا صورت گرفت.

 

برگزاری کارگاه‌های آموزشی،  کمک به رفع نیازهای محیطی، برگزاری رویدادهای استارتاپی همچون رویداد کسب و کار و بازی، برگزاری دوره‌های شتاب‌دهی، ارتباط زیرساخت‌های اشتغالزایی  با مشوق‌های لازم، حمایت از توسعه و ترویج اقدامات فناورانه، حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان، ارتقاق تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی مازندران به سمت دانش‌بنیان شدن و شبکه سازی میان شرکت‌های دانش بنیان و اقداماتی دیگر در حوزه تحقق شعار سال در دستور کار است.

 

*ثبت نام 9میلیارد تومانی دانش بنیان ها در سامانه توان آفرین

حمایت از شرکت های دانش بنیان ها، استارت آپ ها و فعالیت حوزه آی سی تی در سطح استان انجام می شود. تسهیلاتی در حوزه تبصره 18 بند الف و ب به این شرکت ها ارائه می شود. برای ایجاد اشتغال و رونق کسب و کارها در بند ب وام وجوه اداره شده به فعالان حوزه دانش بنیان با ثبت نام در سامانه توان آفرین پرداخت می شود.

 

برای حمایت از دانش بنیان ها و کسب و کارهای نوپا به شرکت های دانش بنیان تسهیلاتی به ارزش حدود سه میلیارد تومان با نرخ بهره 5درصد در جهت حمایت از سیستم اکوسیستمی نوآفرینی کشور با بازپرداخت 48ماهه  و تنفس 12ماهه ارائه می شود.

 

در حوزه آموزش دیجیتالی 4میلیارد تومان تسهیلات 5درصدی و 9درصدی ارائه می شود.

 

برای حمایت از ایجاد توسعه شتاب دهنده های تخصصی و سازمانی 2.5میلیارد تومان تسهیلات با نرخ بهره 9درصد پرداخت می شود.

 

در حوزه فعالیت های واحد های صنفی که جواز کسب دارند بخش حقیق هستند با هر ایجاد شغل 40میلیون تومان تا سقف 250میلیون تومان تسهیلات دریافت می کنند.

 

تسهیلات بند الف نیز از طریق سامانه توان آفرین به صورت غیر حضوری ارائه می شود. ثبت نام متقاضی بند الف بلافاصله توسط دبیرخانه کشور به اداره کل ارتباطات ارجاع می شود و تصمیم بر اینکه شرکت ها می توانند در خصوص ایجاد اشتغال وام دریافت کنند گرفته شده و توسط بانک عامل (ملی) پرداخت صورت می گیرد.

 

نرخ تسهیلات در این مورد را ۵۰ میلیارد تومان و نرخ بهره ۱۰ درصد و باز پرداخت ۳۶ ماهه است و به ازای هر اشتغال ۲۰۰ میلیون تومان می باشد.

 

در دولت سیزدهم حمایت از توسعه بسترهای آنلاین در کسب و کارهای فناوری اطلاعات هم انجام می شود.

 

مجموعا ذیل بند الف و ب از ابتدای دولت تاکنون بالغ بر ۹ میلیارد تومان ثبت نام انجام شده‌ است.

کد خبر 1208373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha