نیاز کتب مدارس و مطبوعات با تولید کاغذ ملی در سال آینده حل می‌شود

اسماعیلی درباره تولید کاغذ ملی گفت: عزم ما برای تولید کاغذ ملی جدی است و سال آینده حتما نیازهای کتب مدارس و مطبوعات با کاغذ ملی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، هشتمین جشنواره و نمایشگاه‌ «ایران‌نوشت» باحضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و سید احمد عبودتیان دست‌یار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت امروز(سه‌شنبه یکم شهریورماه) در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. محمد یقینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و دبیر نمایشگاه در ابتدا با تاکید براینکه جریان نوشت‌افرار دهه دوم مسیر خود را سپری می‌کند، اظهار داشت: ما با افتخار امروز از نوشت‌افزار ایرانی و محتواهای ایرانی سخن می‌گوییم.

 

وی افزایش تولیدات نوشت‌افزار ایرانی از ۱۵ درصد به ۵۰ درصد را دستاورد این فعالیت مردمی معرفی کرد و افزود: نوشت‌افزارهای ایرانی علاوه بر اشتغال‌زایی، سهم مهمی در فرهنگ کشور خواهد داشت. امسال نمایشگاه‌ایران‌نوشت با حضور ۶۰ تولید کننده از میان ۱۰۰ تولید کننده حضور دارند و بخش‌های مختلف خیریه تا آزمایشگاه نوشت‌افزار و پرده‌خوانی شاهنامه و ماه محرم و اجرای تئاتر جزو برنامه‌های ما است.

 

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی تاکید کرد: امسال مسیر ارتباط با کاراکترهای بومی که از نمونه موفق شکرستان آغاز شد با انیمیشن پردلفینی بحث بازاریابی فرهنگی آن را دنبال می‌کنیم و انیمیشن آن نیز اکران خواهد شد. همچنین کارگاه های صنایع فرهنگی، سبک زندگی کودک و نوجوان نیز از برنامه‌های نمایشگاه است.

 

نوشت‌افزار سنگر کلیدی و استراتژیک

سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت عرصه نوشت‌افزار را سنگر کلیدی و استراتژیک کشور دانست و با بیان اینکه در دهه اخیر فعالیت نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به‌درستی دیده نشده است گفت: صنایع فرهنگی و نوشت‌افزار را مردمی‌ترین فعالیت حوزه صنایع خلاقه می‌دانیم ولی متاسفانه این فعالیت برای افکارعمومی به‌خوبی ترسیم نشده است، ما در حوزه صنایع خلاق فرهنگی فعالیتی مانند قالیبافی داریم که در دنیا معجزه کرده است.

 

این مقام مسوول با اشاره به اینکه صدور مفاهیم انقلاب اسلامی با نوشت‌افزار و صنایع فرهنگی رقم خواهد خورد، گفت: در کشوری که ادعا می‌شود "هنر نزد ایرانیان است و بس" از بازار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردی صنایع فرهنگی در جهان سهم اندکی دارد که نسبت روایی نیست.

 

عبودتیان به اهمیت نقش‌آفرينی مردم در عرصه فرهنگ اشاره کرد و گفت: مجموعه‌های مردمی کلید نجات کشور در بحران‌های مختلف می‌باشند. ۱۰ سال فعالیت نوشت‌افزار ایرانی اسلامی ماحصل جوانانی است که به گفته برخی ناپخته بودند و درحالی که امروز می‌توانیم سرمان را بلند کنیم و درباره بازار نوشت‌افزار سخن بگوییم و سهم تعیین کنیم.

 

کانون حامی نوشت‌افزار ایرانی خواهد بود

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از این مراسم به اهمیت نمادها در شکل‌گیری شخصیت نوجوانان و جوانان اشاره کرد و با تاکید براینکه دنیای استکبار به‌دنبال ترویج ضدفرهنگ است، خاطرنشان کرد: در شرایطی که رسانه‌ها جبهه استکبار به‌دنبال ترویج بی‌اخلاقی در انيميشن‌های کودکان می‌باشند ما باید تولید فاخر صنایع فرهنگی و ایرانی اسلامی را جدی بگیریم.

 

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حامی نوشت‌افزار ایرانی اسلامی خواهد بود، گفت: مجمع نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی به‌درستی در ۱۰ سال گذشته موجب شکوفایی نوشت‌افزاهای ایرانی شده است.

 

تولید دانش بنیاد و اشتغال‌آفرین

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه شهید رجایی و باهنر پایه‌گذار امور تربیتی بودند، گفت: مجموعه‌های تولید کننده نوشت‌افزار ایرانی اسلامی را می‌توان نتیجه شهیدان رجایی و باهنر دانست، امروز هم تحکیم هویت ملی مورد عنایت دولت مردمی است. جوانان گام دومی و دغدغه‌مند هویت ملی هستند و دشمن درحالی که نتوانست با تفنگ هویت ملی ما را از بین ببرد با شبیه خون فرهنگی با استفاده از فیلم، بازی و اسباب‌بازی وارد شدند و البته جاهایی تاثیرگذارند اما با معرفی نمادهای ملی و مذهبی امروز ۵۰ درصد تولید ایرانی و ۵۰ درصد محتوای ایرانی داریم.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه ۳۰ هزار تن یعنی ۷۰ درصد کاغذ را از داخل خریداری کرده‌ایم، ما در آموزش و پرورش وظیفه‌ مستقیمی در اشتغال‌زایی نداریم اما با استفاده از کاغذ ملی احساس غرور خواهیم کرد.

 

به گفته وزیر آموزش و پرورش زمینه رونق بازار فرهنگی محصولات و نوشت افزارهای ایرانی اسلامی در مدارس باز می‌شود.

 

کاغذ ملی در راه است

در بخش پایانی این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه محصولات نوشت افزار به نماد مهم استقلال فرهنگی کشور تبدیل شده است، اظهار داشت: نوشت افزار قبل از آنکه یک مقوله صنعتی باشد، فرهنگی است چون به حوزه هویت ملی برمی‌گردد.

 

وی به ورود فرهنگ حقارت در ۲۰۰ سال گذشته اشاره کرد و افزود: این نوع نگاه که از اوایل دوره قاجار با شکست در جنگ در برابر روس رقم خورد باعث شد جریان روشنفکری نظریه‌پرداز دشمن شدند. متون قاجار و پهلوی را باید با نگاه عبرت مطالعه کنیم، در متون گذشته از پیشرفت و جلو رفت غرب با حسرت نگاه می‌شد درحالی که فرهنگ ایرانی قابلیت پیشرفت و توانایی دارد.

 

وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی تاکید کرد: شعار ما می‌توانیم با معجزه انقلاب اسلامی به اثبات رسید، در همین وزارت آموزش و پروش شاهد بازگشت غرور در بین دانش‌آموزان با درخشش در المپیادهای هستیم.

 

وی به اهمیت خلق کاراکترهای بومی و ملی در حوزه صنایع فرهنگی اشاره و با بیان اینکه در محصولات فرهنگی هنوز شخصیت‌های مورد علاقه مخاطب بومی نیست، تصریح کرد: در این زمینه نیازمند هماهنگی وزارتخانه‌های فرهنگ، آموزش و پرورش و صمت برای تغییر وضعیت موجود هستیم.

 

اسماعیلی به ایجاد قرارگاه‌های مختلف در معاونت‌های این وزارتخانه اشاره کرد و درباره تولید کاغذ ملی گفت: عزم ما برای تولید کاغذ ملی جدی است و سال آینده حتما نیازهای کتب مدارس و مطبوعات با کاغذ ملی خواهد بود.

کد خبر 1208471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha