بهره برداری از ۱۹۸ طرح بخش کشاورزی فارس در هفته دولت

دهقان پور گفت: در هفته دولت امسال ۱۹۸ طرح را در بخش کشاورزی فارس به بهره برداری خواهیم رساند که در شمار طرح های حمایت کننده و پایه هستند و بیش از ۱۲ هزار خانوار از این طرح ها بهره مند می شوند و ۴۲ هزار طرح اشتغال زا داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مجتبی دهقان پور»، امروز (سه شنبه 1 شهریور) با گرامیداشت روز خبرنگار در نشست صمیمی با خبرنگاران گفت: حوزه کشاورزی دارای گستردگی فراوانی است و خبرنگاران بازوی کمکی این حوزه هستند و نقاط قوت و ضعف این بخش را به خوبی می توانند منعکس کنند.

رئیس جهاد کشاورزی فارس با گرامیداشت هفته دولت افزود: بخش کشاورزی فارس، نقش بسزایی در تولید محصولات غذایی کشور دارد و رتبه دوم تامین محصولات کشاورزی کشور را داریم و نقش دوم امنیت غذایی در کشور را دارد.

وی اضافه کرد: سیل اخیر، سرمازدگی فصل بهار در سه مقطع زمانی فروردین امسال، خشکسالی های طی ۲ سال گذشته و ... بر حوزه کشاورزی استان تاثیر گذاشته است اما به همت تولیدکنندگان ما محصولات کشاورزی همچنان راهی بازار می شود.

دهقان پور تاکید کرد: در هفته دولت امسال ۱۹۸ طرح را در بخش کشاورزی فارس به بهره برداری خواهیم رساند که در شمار طرح های حمایت کننده و پایه هستند و بیش از ۱۲ هزار خانوار از این طرح ها بهره مند می شوند و ۴۲ هزار طرح اشتغال زا داریم.

وی ادامه داد: چهار پروژه بزرگ نیز در این هفته افتتاح خواهد شد و ۹۴۲ هکتار آبیاری تحت فشار، ۱۳ طرح گلخانه، احداث سردخانه سه هزار و ۴۰۰ تنی و ... از جمله آنهاست.

رئیس جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: در حوزه دام اولین مرکز مدیریت گله های شیری را پیگیری کرده ایم و در سیل اخیر مدیران جهاد کشاورزی در کمک رسانی به سیل زدگان در صحنه بودند و بازدید از ۱۷ شهرستان سیل زده با حضور مسئولان انجام شده و در بخش جاده بین مزارع، استاندار فارس دستور پیگیری های لازم را داده است.

وی اعلام کرد: از طریق تعاون روستایی برای خرید توافقی محصولات کشاورزی و باغی اقداماتی انجام داده ایم و در بحث خرما و انجیر خرید تضمینی در نظر گرفته شده است.

دهقان پور افزود: در بحث قنوات در گام اول از ظرفیت مردم برای باز کردن آب بندها استفاده شده است و لایروبی و مرمت قنوات را انجام داده ایم و ۴۷ میلیارد تومان به صورت بودجه ضروری برای قنوات شهرستان های فارس تامین می شود.

وی اضافه کرد: رایزنی با صندوق بیمه برای تامین خوراک دام یارانه ای با قیمت یک سوم و ... از اقدامات انجام شده برای جبران تبعات سیل اخیر است و برای نهال های زیر گل و لای، کمک به برداشتن گل و لای توانستیم انجام دهیم و در بحث تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت با هدف حمایت از سیل زدگان و حمایت از تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است و در بخش اختصاص اعتبارات سیل، فارس از استان های اول بود.

وی با اشاره به کشت برنج در فارس نیز گفت: در بحث کشت برنج، چند موضوع مطرح است و میزان تولید برنج و ذائقه استان فارسی ها بررسی شده و حدود ۲۰۸ هزار تن تولید برنج استان است و در چند ماه گذشته شاهد افزایش قیمت برنج بوده ایم و عدم کشت آن موجب افزایش قیمت می شود، کشت جایگزین برنج با هدف توجیه اقتصادی کشاورزان نیز مورد توجه است و کشت گیاهان دارویی گزینه مناسبی برای جانشینی کشت برنج است.

دهقان پور ادامه داد: یک هکتار برنج حدود ۱۵ هزار متر مکعب آب نیاز دارد و کشت برنج زحمت فراوان دارد و در بخش کشت برنج هیچ گونه حمایتی سازمان جهاد کشاورزی انجام نداده است و ۴۵ هکتار در ممسنی، رستم و کامفیروز مجموع زیر کشت برنج است و یک مقدار کشت مشخص برای این مناطق در نظر گرفته شده که انجام شود و الزامات لازم نیز در این خصوص در نظر گرفته شده است.

وی گفت: امسال ۸۶۳ هزار تن میزان تولید گوجه فرنگی تابستانه و پاییزه در استان تخمین زده شده و سطح زیرکشت با تاکید بر کشت گلخانه به شهرستان ها اعلام شده و در سیاست های صادرتی برای گوجه فرنگی یکی از کشورها عراق بود اما بعد از پذیرش محصولات رب گوجه با برند کشور عراق را اعلام کرد و افزایش تولید گوجه داشتیم که با هدف حمایت از تولیدکننده خرید از کشاورز در نظر گرفته شد.

دهقان پور تاکید کرد: کارخانجات ما برای تولید رب گوجه تا مهرماه می توانند محصولات کشاورزی را جذب کنند و ظرفیت جذب ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال را داریم .

کد خبر 1208473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha