بهره برداری از ۱۹پروژه برق منطقه ای در استان های مازندران وگلستان

موسوی تاکامی گفت: امسال درهفته دولت ۷پروژه به ارزش ۳۷۲میلیارد تومان در گلستان و ۱۲پروژه به ارزش ۹۲۳میلیارد تومان در مازندران افتتاح می شود‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «کوروش موسوی تاکامی» در نشست خبری به بارگیری از بزرگترین ترانسفورماتور قدرت سه فاز یکپارچه ایران در پست ۴۰۰.۲۳۰ کیلوولت ناریوران شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان، اشاره و اظهار کرد:با نصب این ترانسفورماتور ۴۰۰.۲۳۰ با ظرفیت 385 مگاولت آمپرهمراه با فیدرها و تابلوهای کنترل و حفاظت مرتبط ظرف سه ماه گذشته، مشکل افت ولتاژ مناطق وسیعی از مرکز مازندران از جمله بابل، آمل، بابلسر، محمودآباد و قائم شهر مرتفع شده است.

 

مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان، عملکرد رله های ریزش بار ولتاژی را یکی از عوامل مهم خاموشی در سال گذشته دانست و گفت: این شرکت در دولت مردمی با تکیه بر توان داخلی، با برنامه ریزی دقیق و با هدف بهره گیری از حداقل منابع و انتفاع رسانی حداکثر در قالب اندیشه و استفاده از نیروی متخصص، توانست این ترانسفورماتور غول پیکر سنگین وزن را که بالغ بر 210 تن وزن دارد؛ را با احداث چندین کنارگذر روی رودخانه های استان مازندران که امکان عبور این ترانسفورتور از روی پل های موجود به سبب سنگینی و وزن زیاد میسور نبود، از فروردین ماه به سمت محل پست حمل و در ماه گذشته به روی ریل ترانسفورماتور انتقال داده شد.
 

 

وی بیان کرد: با احداث یک بی 1.5 کلیدی 400 کیلوولت و یک بی ترانسفورماتور 230 کیلوولت، این ترانسفورماتور عظیم و پرقدرت بارگیری شده است.

 

موسوی تاکامی  بیان کرد:دولت سیزدهم زمانی کار خود را آغاز کرد که با چالش بزرگی در حوزه برق مانند خاموشی های زیاد و تکراری ونارضایتی مردم مواجه شد که توانست با تمهیداتی مانند تزریق منابع مالی حدود هزارو ۳۰۰میلیارد تومان  در زمینه برق ‌مازندران و گلستان  این مشکلات را رفع کند تا با توسعه شبکه و تامین تجهیزات به نقطه مطلوب دست یابیم.

 

وی با بیان اینکه در پست مرکز مازندران ترانسفورماتور ۳۱۵مگاولت آمپر ظرف دو ماه نصب شد که نصب آن مشکلات افت ولتاژ شهرهای قائم شهر،ساری و نکا را رفع کرد درنتیجه عملکرد رله های ریزش بار ولتاژی به صفر رسید، گفت:پست ۲۳۰و ۶۳کیلوولت بهشهر را که پیشرفت فیزیکی ۱۰الی ۱۵درصدی داشت وارد مدار شد با این اقدام ۳۶۰مگاولت آمپر ظرفیت پستهای استان اضافه شد وتوانست شهرهای بهشهر،کردکوی، بندرترکمن و بندرگز را تحت پوشش قرار دهد و مشکلات ولتاژی منطقه را حل کند.

 

موسوی تاکامی بیان کرد: درهفته دولت ۷پروژه به ارزش ۳۷۲میلیارد تومان در گلستان  افتتاح می شود‌.با پیگیری نیروگاه ۱۵۰مگاوات ساری در حال اخذ موافقت نامه از وزارت نیروست امیدواریم سال بعد نیز پیک‌موفق داشته باشیم برخی پستها نیازمند افزایش ظرفیت هستند تاسال بعد نیز شاهد خاموشی نباشیم.

 

وی  گفت: یکی از چالشها تامین بار و توان نیروگاهها بود ظرفیت نیروگاهها کفاف ظرفیت پیک ایجاد شده را نداشت و توانستیم حدود هزار و ۵۰۰ مگاوات تامین توان شود.

 

موسوی تاکامی ادامه داد:  بالانس انرژی در استانهای مازندران و‌گلستان صفر است حدود ۱۷هزار و ۵۰۰میلیون کیلو وات ساعت انرژی در طول سال تولید و به همین میزان مصرف داریم اگر بتوانیم مدیریت مصرف صحیح انجام دهیم یعنی ساعات پیک را جابجا کنیم نیاز به نصب نیروگاه جدید نیست متاسفانه به دلیل الگوی بد مصرف مجبور خواهیم بود ظرفیت  نصب شده نیروگاها را  دوهزارمگاوات افزایش دهیم و با برنامه ریزی از خطوط انتقال بین استانها و شرکتهای همجوار این میزان را تامین کنیم‌.

 

وی با تاکید بر ضرورت توجه به بحث مدیریت بار و مصرف و حفظ پایداری شبکه، افزود:با شناسایی نقاط ضعف و کمبود تولید، توان نیروگاه ها بازتوانی شدند و با نصب ترانسفورماتورهای متعدد به ظرفیت حدود هزارو ۵۲۰مگاولت آمپر در استانهای مازندران و گلستان برچالش مشکل افت ولتاژ فائق آمدیم و هم بار و ولتاژ تامین شد که موجب پایداری شبکه شد.با سرمایه گذاری دولت مشکل ضعف ولتاژو تامین توان حل شد و هم اکنون درشبکه انتقال و توزیع هیچ گونه   خاموشی نداشتیم و مشترکین برق پایداری داشتند که باید بر فرهنگسازی و مدیریت مصرف بیش از پیش توجه شود.

 

موسوی تاکامی با بیان اینکه امسال ۱۲پروژه به ارزش ۹۲۳میلیارد تومان در هفته دولت در مازندران افتتاح می شود، گفت: تلاش داریم ترانسفورماتور ۶۰مگاولت آمپر برای مازندران طراحی و نصب شود.امیدواریم قبل از پیک سال آینده در استان های گلستان و مازندران نصب شود.

 

وی با بیان این که ۱۳ طرح زیرساختی در صنعت برق مازندران تا پایان سال جاری برنامه ریزی شده است، افزود: با هزینه اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به طور حتم روند کاهش خاموشی ها در دیگر شهرستان های استان هم به حداقل خواهد رسید.

 

موسوی تاکامی اذعان کرد: خداوند متعال را شاکریم با برنامه‌ریزی شاخصی که دولت مردمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در صنعت برق استان در یک سال گذشته انجام داد ، زمینه توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش رفاه شهروندان و ایجاد اشتغال پایدار در استان بیش از پیش فراهم شده است.

 

وی به همت والای دکل بندان گلوگاه برای تامین برق اشاره و بیان کرد: مازندران مشکلات عدیده ای در زمینه برق دارد معارضین اجازه ساخت نیروگاه را نمی دهند مردم در زمین هایی که قیمت بالایی دارد اجازه نصب پست را نمی دهند در نتیجه باید خطوط ارتباطی بین  استانهای همجوار را تقویت کنیم.

 

موسوی تاکامی با بیان اینکه بالغ بر۳۵هزار ترانسفورماتور داریم، گفت: شبکه‌های برق در دسترس هستند، افراد به دزدی از تجهیزات برقی اقدام می‌کنند که خطراتی را نیز برای آن‌ها به دنبال دارد.

 

وی خاطرنشان شد:صنعت برق همواره دستخوش سرقت‌هایی است که منجر به بروز اختلال در ارائه خدمات به مردم می‌شود و بر این اساس مقابله با پدیده سرقت و سارقان از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

موسوی تاکامی با بیان اینکه برای ایجاد نیروگاه برق با محیط زیست دچار چالش هستیم، گفت: برای توسعه استان باید مردم و مسئولین کمک کنند تا مشکلات زمین و زیست محیطی در مسیر ایجاد نیروگاه ها مرتفع شود.

کد خبر 1208499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha