اجرای طرح ۴ هزار حافظ قرآن در استان یزد/ ۱۴ گام اساسی در طرح نوین در طرح توسعه ای استان

فاطمی با اشاره به اجرای طرح « یزد نوین» گفت: طرح « یزد نوین» در ۱۵ محور در استان یزد اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، مهران فاطمی استاندار یزد در نشست خبری به مناسبت هفته دولت گفت: در بدو ورود مهمترین اتفاق که رخ داد استان را صاحب برنامه تحولی کردیم و آنچه با این عنوان تدوین شدن با عنوان سند « یزد نوین» مبتنی بر ظرفیت های استان نامگذاری شد.

 

وی افزود: حسن این سند انطباق با اسناد بالادستی، مشارکت ذینفعان و ذی صاحبان بخش های مختلف و تلاش صدها ساعت تفکر، بود که در 15 محور و 180 پروژه و مامور پیگیری مشخص برنامه ریزی شد.

 

استاندار یزد بیان کرد: در همین زمان با توجه به موج پنجم کرونا شاهد تعطیلی برنامه های فرهنگی و اجتماعی بودیم و در صو پوشش واکسیناسیون زیر 19 درصد بود که به لطف الهی پوشش دوز اول نزدیک به 95 درصد و دوز دوم بالغ بر 86 درصد و دوز سوم نزدیک به 43 درصد و دوز چهارم نیز نزدیک به سه درصد است.

 

فاطمی خاطرنشان کرد: به لطف الهی دانشگاه ها و مدارس بازگشایی شد و فعالیتهای فرهنگی از سر گرفته شد و پس از دو سال نیز عزای سیدالشهدا اقامه شد و مرگ میز نیز به حداقل رسیده است.

 

وی گفت: در بدو ورود بحث مشکلات خط انتقالی را نیز شاهد بودیم که قریب به 50 بار مشکلاتی برای خط انتقال آب پیش آمده بود که در عالی ترین سطح تشکیل جلسه شد و تدابیر لازم اندیشیده شد و از آن زمان تاکنون هیچ اتفاقی برای خط انتقال آب نیافتاد.

 

استاندار یزد بیان کرد: در سطح کمیته آب جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جهور تشکیل شد و به صورت ماهانه و با حضور وزرا و استانداران 4 استان این برنامه اجرایی شد.

 

وی افزود: الان بالغ بر 800 لیتر بر ثانیه آب کم داریم و دچار تنش آبی هستیم که با جلساتی سعی شد که در مواقع اضطراری این مشکل حل شود که چادرملو خط انقالی را دنبال کرد و در کنار ان نیز 30 کیلومتر به منبع خضرآباد منتقل شد که در طول سه ماه این پروژه انجام شد و در فاز اول 300 لیتر بر ثانیه آب وارد مخزن شحنه می کند که باغ بر 700 هزار نفر از آن بهره مند می شوند.

 

 

استاندار یزد بیان کرد: 700 میلیارد تومان هزینه آن بود که امیدواریم هفته آینده با حضور دکتر مخبر و وزیر نیرو به افتتاح می رسد.

 

 

وی گفت: مصوب شد برای انتقال اب از دریای عمان و خلیج فارس به استان یزد یک معدن یا دو معدن اختصاص پیدا کند و الان وزارت صمت موظف شده مدل تامین مالی و مدل واگذاری را مشخص کند.

 

استاندار یزد بیان کرد: بالغ بر 110 هزار میلیارد تومان و معادل بودجه عمرانی 22 سال استان به قیمت امروز در این مدعن پیگیری شده است که بزرگترین گام در توسعه استان بود.

 

فاطمی ادامه داد: پیشنهاد شد 2 هزار میلیارد تومان از شکرت های معدنی استان و صنعت در اختیار استان قرار گیرد تا زیرساخت های استان نونهال شود و هزینه های قابل قبول مالیاتی استان محصوب شود.

 

وی افزود: بخش گردشگری موضوع دیگر مورد توجه استان بود که در راس اولویت ها قرار گرفت و شورای ویژه ای تشکیل دادیم که گردشگری سلامت را در دستور کار خود قرار دادیم.

 

 

استاندار یزد بیان کرد: بزرگترین مشکل استان عدم وجود پرواز بیس در استان بود که به لطف الهی و رایزنی ها در گام اول یک پرواز انجام شد و دومین پرواز نیز مورد موافقت قرار گرفت و در کنار ان نیز سعی کردیم شرکت پروازی داشته باشیم که با حجم سرمایه گذاری 900 میلیارد تومان شرکت چادرملو و ماهان شرکت هواپیمایی یزد ایرایران ثبت شد و کلیه سهم شرکت به شرکت واریز شد.

 

فاطمی خاطرنشان کرد: 4 پرواز و هواپیما قرار است خریداری شود و امیدواریم تا مهرماه شاهد راه اندازی این شرکت نیز باشیم.

 

وی گفت: موضوع دیگر نیز سفر رئیس جمهور بود و با توجه به تعطیلی پروژه های عمرانی در استان سعی شد اولویت پروژه های با پیشرفت فیزیکی 50 درصد صورت گیرد و 7 هزار 100 میلیارد تمان حجم اعتبارات عمرانیو  36 هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات  به استان اختصاص پیدا کرد.

 

استاندار یزد بیان کرد: تاکنون 1500 میلیارد تومان پول نقد ظرف مدت کمتر از هفت ما به پروژه های استانی اختصاص داده شد و واریز شده است که اخیرا نیز 400 میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده است.

 

فاطمی ادامه داد: بالغ بر 140 مدرسه خیری داشتیم که 50 درصد سهم دولتی مانده بود که اختصاص پیدا کرد و 5 بیمارستان نیز به همین شکل بود که به آنها نیز بودجه اختصاص داده شد.

 

وی افزود: با توجه به مشکلات کرونا شاهد تعطیلی گردشگری شده بودیم که با پیگیری های انجام شده و واکسیناسیون بالغ بر یک میلیون نفر در نوروز امسال به استان سفر کردند و نوروز پر از رونق داشتیم.

 

وی افزود: طرح ملی اقدام نهضت ملی مسکن نیز از دیگر اقدامات بود که برای حدود 60 هزار مسکن در استان تامین زمین شد و برای اولین بار تصمیم گرفتیم خانه های ویلایی تحویل مردم بدهیم و ضمن آن تصمیم گرفتیم با 350 میلیون تومان وام و حداکثر 350 میلیون تومان با گچ کاری و درب و پنجره تحویل مردم دهیم.

 

استاندار یزد بیان کرد: ما در مساله اشتغال و اقتصاد چندین اقدام را پیگیری کردیم و با توجه به این که 330 واحد راکد داشتیم سعی کردیم 73 واحد را راه اندازی کنیم و مابقی نیز مشکلات مواد اولیه و غیره داشتند که سعی شده با برگزاری جلسات مشکلات آنها را حل کنیم.

 

فاطمی خاطرنشان کرد: در طول ده سال گذشته برای اولین بار جی دی پی استان به بالای دو درصد رسید و نرخ رشد اقتصادی استان در سال 1400 نسبت به 99 میزان پنج و 13 صدم درصد رشد داشتیم و هفتمین استان کشور شدیم.

 

وی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در سال 99 دومین استان کشور با 45 و دو دهم درصد بودیم که در سال 1400 به 47 و هشت دهم درصد رسید که رتبه اول کشور را بدست آوردیم.

 

استاندار یزد بیان کرد: بهترین نسبت استغال کشور را بدست آوردیم و نرخ بیکاری نیز 4 پله کاهش پیدا کرد و بیشترین کاهش نرخ بیکاری مردم در بهار 1401 متعلق به استان یزد بود.

 

فاطمی ادامه داد: کسب رتبه اول وام ازدواج در کشور، 98 درصد مراجعین وام پرداخت شده است که از این 1650 میلیارد تومان 1300 میلیارد تومان در حوزه تسهیلات ازواج بوده است.

 

وی افزود: 514 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18 به 678 طرح اقتصادی دادیم و در حوزه سرمایه گذار خارجی نیز 34 میلیون دلار سرمایه گذاری داشتیم و جز شش استان برتر کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی بودیم.

 

 

استاندار یزد با اشاره به وضعیت قطعی برق صنعت در تابستان 1401 گفت: از بیش از 900 مگاوات کاهش داده بودند به 500 مگاوات رساندیم که با مدیریت برق به 300 مگاوات رساندیم .

 

فاطمی خاطرنشان کرد: در زمینه بورسیه شغلی فارغ التحصیلان نیز برنامه ریزی شد و با رایزنی ها در دفترچه سازمان سنجش قرار گرفت  و الان دانشجو توسط صنعت انتخاب می شود و در طول 4 سال این ارتباط صورت می گیرد و دوره ها را با صنعت اجرایی می کند و از طریق دفتر نخبگان و تامین اجتماعی مساله بیمه و سربازی آنها نیز حل شد.

 

وی گفت: تقویت ارتباطات مردمی با حضور بالغ بر 250 نفر در روزهای یکشنبه، نشست شرکت های دانش بنیان و قرار گرفتن استان یزدبه صورت پایلوش جهش شرکت های دانش بنیان، قرار گرفتن استان یزد به عنوان استان اول انرژی خورشیدی برای دو هزار مگاوات برق خورشیدی در استان، طرح ساماند خانواده و ایجاد قرارگاه جمعیت نیز از دیگر موارد پیگیری شده در استان بود.

 

استاندار یزد با اشاره به خسارات سیل های اخیر در استان بیان کرد: هر دو سیل دور بازگشت خاص داشتند که با توجه به نبود رودخانه و همچنین پرشدن نخاله ها در محل سیلا ها و عدم توجه به توازن سیل بندها شاهد مشکلات متعددی بودیم که بیش از 560 نقطه در شهر یزد فروکش کرد.

 

فاطمی ادامه داد: در سیل اول با کمک مردم و تلاش های صورت گرفته تمامی خسارت های ارزیابی و احراز شده پرداخت شد و در سیل دوم نیز پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی را از امروز پرداخت می کنیم و به دنبال آن نیز سعی داریم به زودی خسارات مردم را پرداخت کنیم  و با همکاری خیرین این را دنبال می کنیم.

 

وی افزود: استان یزد نسبت به استان های دیگر بر اساس شاخص های دفاتر بازرسی کم مفسده ترین استان ها است و حتما این دقت به عمل خواهد آمد .

 

استاندار یزد بیان کرد: وام 50 میلیون تومانی قرض الحسنه به خبرنگاران اختصاص داده شد.

 

فاطمی خاطرنشان کرد: در خصوص مزار آذریزدی من گلایه مندی کردم و شخصا دو سری بازدید کردم و قرار شد شهرداری و ارشاد و میراث انجام دهند و الان کار آن شروع شده و کار ان در حال انجام است.

 

وی گفت: طرح سامان خانواده طرح بزرگی است که در کل استان و فرمانداری ها دنبال می شود که در تشکل، تحکیم و تثبیت آن گا برداشته می شود.

 

 

استاندار یزد بیان کرد: طرح تربیت 4 هزار حافظ قرآن را دنبال می کنیم و بیش از 5 نشست با فعالان قرآنی داشتیم

 

 

فاطمی ادامه داد: در زمینه فرهنگی نیز 40 تئاتر در حوزه دفاع مقدس و مسائل خانواده تامین اعتبار کردیم که گروه های هنری و تئاتر ما در این خصوص ورود پیدا کنند.

 

وی افزود: یکی از محورهای تحولی استان حوزه ورزش است و تا الان ده میلیارد اختصاص داده شده که در فرایند جذب است.

 

 

 

کد خبر 1208500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha