امر به معروف و نهی از منکر محور تحقق تمدن اسلامی است

حجت الاسلام مهدوی نیا امر به معروف و نهی از منکر را عبادت اجتماعی خواند و گفت: امر به معروف و نهی از منکر محور تحقق تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین  یونس مهدوی نیا» امروز(۲ شهریور) در جمع آمران به معروف و ناهیان از منکر در حسینیه ثارالله سپاه ناحیه خرم آباد با اشاره به کلام حضرت علی (ع) «وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ، إِلاَّ کَنـَفْثَةٍ فِی بَحْـرٍ لُـجِّیٍّ.» تمام کارهاى نیک و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون آب دهان است در برابر دریاى پهناور. (نهج البلاغه حکمت ۳۷۴) اظهار داشت: با توجه به تقسیم عبادات به عبادات فردی و اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک عبادت اجتماعی است که همانند دیگر عبادات باید یک مقدمات و مقارنات و مبطلات ای داشته باشد.

 

وی با اشاره به اهمیت امر به معروف ونهی از منکر اظهار کرد:  امر به معروف و نهی از منکر محور تمدن و نظام اسلامی است.

 

معاون اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر، یک امری است که می‌توان بر اساس آن حکومت اسلامی تشکیل داد، بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی اداره امور مردم را به خود مردم واگذار کردند و هیچ قدرتی به اندازه خود مردم در اصلاح امور و ایجاد نظم در جامعه موثر نیست .

 

حجت الاسلام مهدوی نیا با اشاره به بیانات حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در بهمن ۵۷ فرمودند که من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم افزود : این یعنی قدرتی بالاتر از قدرت مردم نیست.

 

وی افزود : مقدمات این عبادت میتونیم به چهار تا شناخت که  انسان نیازمند آن است اشاره کرد، اولین شناخت شامل معروف و منکر و اینکه چه چیزی معروف است، می شود.

 

 

حجت الاسلام مهدوی بیان کرد: انسان بعضی مواقع امر به چیزی میکند که شاید معروف نباشد یا چیزی را نهی میکند که منکر نیست.

 

وی با اشاره به اینکه جای تاسف است که در جامعه ما امر به معروف و نهی از منکر غالباً خلاصه شده در نهی از منکر و کسی با امر به معروف کاری ندارد، ادامه داد: متاسفانه نهی از منکر هم به تذکر لسانی بدحجابی  تقلیل پیدا کرده است.

حجت الاسلام مهدوی نیا ابراز کرد: در صورتی که ما منکرات دیگری رو هم داریم مانند منکرات اعتقادی، اعتقادات باطل،  منکرات اخلاقی  مانند دروغ گفتن غیبت کردن منکرات اجتماعی مانند بدعهدی خیانت در امانت ، منکر اقتصادی مانند   ربا ، رشوه ،گرانفروشی، کم فروشی ،  منکر خانوادگی مثل بد دهنی ، منکرسیاسی ، منکرات فرهنگی ، نظامی ،اداری ،مالی ، تجاری که میتوان به آنها پرداخت تا جامعه سالم داشته باشیم.

 

این مقام مسئول در ادامه افزود:  نمیگویم  تذکر لسانی نسبت به بدحجابی نباشه اتفاقاً با توجه به ضرورت و فوریت این بحث باید یکی از اولویت های آمران به معروف و ناهیان از منکر باشد ولی نباید تمام نهی از منکر را محدود در حجاب کرد دیگر منکرات را هم باید مد نظر داشته باشیم .

 

وی با اشاره به معنای معروف، خاطرنشان کرد: هر چیزی که عقل و شرع آن را تایید کند معروف است و آنچه را که عقل و شرع رد  کند منکر است

 

حجت الاسلام مهدوی نیا، تصریح کرد: دومین شناخت مخاطب شناسی است آمر به معروف و ناهی از منکر باید مخاطبش رو بشناسه رگ خواب مخاطبش در دستش باشه و بعد اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کند.

 

معاون اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان، در ادامه به روایتی از حضرت رسول پرداخت وگفت: شخصی خدمت رسول خدا «صلی الله علیه و آله و سلم» رسید عرض کرد یا رسول الله من را موعظه کن حضرت فرمود زبانت را کنترل کن شخص دیگری خدمت رسول خدا رسیدن و عرض کردن من رو نصیحت کن حضرت می‌فرمایند زود عصبانی نشو، در واقع  طبیب یه نسخه را برای همه بیماران تجویز نخواهد کرد مخاطبش را میشناسد و با توجه به نیاز مخاطب نسخه تجویز می کند.

 

وی با بیان اینکه  آمر به معروف و ناهی از منکر باید مخاطب شناس خوبی باشد افزود: سومین شناخت که ما نیازمند آنیم روش شناسی است.

 

حجت الاسلام مهدوی نیا با اشاره به روش های همچون قلبی، لسانی و گفتاری ، یدی و اشاره‌ای و عملی، ادامه داد: آمر به معروف و ناهی از منکر شیوه مناسب را در امربه معروف و نهی از منکر بلد باشد، و روش بلد باشد.

 

وی با بیان اینکه هرکاری سبکی دارد، خاطرنشان کرد: اگر ما نسبت به شیوه امر به معروف ونهی از منکر آگاه نباشیم، گاهی نه تنها امر به معروف و نهی از منکر اثر بخش نیست بلکه ممکن است، کار بدتر شود.

 

حجت الاسلام مهدوی نیا با بیان اهمیت آسیب شناسی، گفت: باید بدانیم که چه آسیب ها و چه خطر هایی در این موضوع وجود دارد تلاش کنیم که این آسیب ها را برطرف کنیم.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از آسیب ها و خطراتی که می‌تواند متوجه آمر به معروف و ناهی از منکر باشد ضرر دیدن است .

 

معاون اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان، اذعان داشت: آمران  به معروف  وناهیان از منکر برای برطرف کردن این خطر و آسیب می‌توانند با ثبت نام خود در سامانه امر به معروف و نهی از منکر مورد حمایت ستاد واقع شوند

 

وی خاطرنشان کرد: برای مقدمات عبادت امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید آمران  به معروف  وناهیان از منکر باید نیت خدایی داشته باشند، افزود: احساس قلبی داشتن نسبت به آن معروف و یا منکر،  مرحله زبانی و گفتاری یا همان مخاطب شناسی استفاده از لحن ملایم  ولیین، احتمال تاثیر، مبطلات عبادت  امر به معروف و نهی از منکر، نیت شخصی، بد دهنی، فحاشی و  مفسد انگیز بودن از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرارگیرد.

کد خبر 1208788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha