برای ۲ هزار و ۲۶۷ طرح صنعتی در یکسال گذشته مجوز صادر کردیم

چمندی در خصوص صدور مجوزها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری، گفت: در یک سال گذشته برای حدود ۲ هزار و ۲۶۷ طرح صنعتی صدور مجوز داشته‌‌ ایم، این رقم نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مقدماتی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «ابوالفضل چمندی» در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: رشد اقتصادی کشور در دهه ۹۰، یعنی در ۱۰ سال گذشته صفر و نرخ سرمایه‌گذاری در ایران هم منفی پنج درصد بوده است، دولت سیزدهم که مستقر شد، رشد اقتصادی در یک سال اخیر به ۳.۴ درصد رسیده است، در استان خراسان رضوی هم با ابتکار استاندار، قرارگاهی راه‌اندازی شد تا روندهای اقتصادی را تسریع و بهبود بخشد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان این که دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه بین‌الملل قرار داده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین محورهای اقتصاد مقاومتی، دیپلماسی اقتصادی با محوریت کشورهای همسایه است.

 

وی افزود:خراسان رضوی در حال حاضر مسئولیت مستقیمی در حوزه CIS یعنی ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و اخیرا قزاقستان و افغانستان داشته است که باعث شده در ماه‌های اخیر یک‌سری هیات‌‌ های خارجی به اینجا بیایند و سفرهایی هم ما داشته باشیم مانند سفر استاندار به تاجیکستان و هرات، کمیسیون مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات هم در همین راستا احیا شده است و دوازدهم شهریورماه سفری به هرات خواهیم داشت.

 

چمندی با بیان اینکه مجموع این فعالیت‌ها در راستای راهبرد صحیح دولت در حوزه اقتصاد بین‌الملل بود، اظهار داشت: پیش‌تر دو درگاه مهم ترانزیت و صادرات کالا داشتیم منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون که نه‌ تنها برای خراسان رضوی بلکه در حوزه تجارت خارجی کشور نقش و اهمیت بسیار فراوانی داشته‌اند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهارداشت: قبل از روی کار آمدن طالبان، حدود سه میلیارد دلار به افغانستان صادرات داشتیم و نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار هم به CIS صادرات داشتیم، نقش ما در ترانزیت کالا از CIS یا محور شمال غرب چین به آب‌های گرم در چابهار یا بندرعباس کاملا نامشخص بوده اما الان چینی‌ها نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی سرخس آماده سرمایه‌گذاری هستند و تفاهم اولیه‌اش انجام شده است.

 

وی افزود:چینی‌ ها برای ترانزیت و ترانشیپ کالا نیاز به یک ظرفیت و ساختاری دارند که بتوانند کانتینرها را جابجا کنند چرا که ریل آسیای میانه ریل پهن است اما ریل‌های ما باریک‌تر است، در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در سال گذشته یک تحول رخ داده است، به‌ عنوان مثال بازارچه مرز دوغارون که تقریبا ۳۰ سال هیچ سرمایه‌گذاری در آنجا اتفاق نیافتاده است، در یکسال اخیر نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان فقط در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کردیم.

 

چمندی گفت:در حوزه زیرساخت‌های گمرکی که به ترانشیب کالا مربوط بوده، شش هزار متر مربع زیرساخت در آنجا آماده کردیم، ترانزیت کالا از یک لاین به سه لاین اضافه شده است و در پی این هستیم که در سفر به هرات ساعت کار گمرک را افزایش دهیم همچنین ترانشیپ‌ منت سوخت را که تنها یک واحد اتفاق می‌افتاده است به دو واحد افزایش داده‌ایم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به کاهش صادرات به افغانستان گفت: این مسئله دلایل مختلفی داشته است، اولین دلیل آن موضوع هدفمندی یارانه‌ها بوده است که قیمت‌های ما بالاتر رفته است و توان رقابتی ما در افغانستان پایین آمده است، اگرچه به نفع ایران بوده چرا که پیش‌تر در حال صادرات یارانه به افغانستان بوده‌‌ایم.

 

وی ادامه داد:دومین دلیل حضور طالبان و تغییر و تحولات افغانستان بوده است که روند عادی تجاری را تحت تاثیر قرار داده است که با مذاکرات و رفت‌وآمدی که با طالبان و بخش خصوصی افغانستان داریم، شیب مثبتی داریم و امیدواریم تا سال آینده به روند عادی بازگردیم.

 

چمندی در خصوص صدور مجوزها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: در یک سال گذشته برای حدود ۲۲۶۷ طرح صنعتی صدور مجوز داشته‌‌ایم، این رقم نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مقدماتی دارد، زمانی که دولت را تحویل گرفتیم و وارد استان شدیم، زمانی که سرمایه‌گذار وارد استان می‌شد می‌گفتیم که آب، برق، گاز و زمین هم برای واگذاری نداریم، سرمایه‌گذار با چنین وضعی رو به‌ رو بوده است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان این که « در گذشته، زمان صدور مجوز برای سرمایه‌گذارها طولانی و زمان‌بر بوده است» اظهار کرد: به‌ عنوان مثال پروژه چادرملو نزدیک دو یا سه سال است که در فرآیند مذاکره است تا بررسی شود که اصلا در چه محلی باید جای گذاری شود، تمام این فرآیندها را در زمان‌های کوتاه‌تر و چندماهه پیش بردیم، در حوزه زعفران هم معمولا خام فروشی می‌شده است که با رویکرد ویژه استاندار در حال مذاکره با کشورهای مختلف هستیم تا صنایع تبدیلی زعفران را به خراسان بیاوریم.

کد خبر 1208794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha