«جشنواره عکس بیروت».. لبنان و فلسطین؛ گذشته و حال

جشنواره «عکس بیروت» پس از سه سال توقف قرار است که در لبنان برگزار شود. این جشنواره شامل شش نمایشگاه عکس است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از العربی الجدید، پس از سه سال توقف، این جشنواره دومین دوره عکاسی را برگزار می کند. انتظار می رود که پنجشنبه 10 شهریور 1401 مطابق یکم سپتامبر آغاز شود و تا هشتم مهر  1401 مطابق با 30 سپتامبر ادامه دارد. این جشنواره شامل شش نمایشگاه عکس است که بیشتر آنها درباره لبنان و فلسطین در گذشته و حاضر است.

«درود به شیرین ابوعاقله» عنوان اولین نمایشگاهی است که با حضور تعدادی از عکاسان فلسطینی از جمله عمار عوض، محفوظ ابوترک، معمر عوض، موسی الشاعر، إیاد الطویل، بیان جعبه، جعفر اشتیه، دیالا جویحان، ریناد الشرباتی، عزات جمجوم، فایز ابورمیله، فوّاز طوباسی، محمود علیان، مصطفی الخاروف، ناصر ناصر و معاذ الخطیب  در اولین روز جشنواره افتتاح می شود و تا 22 شهریور مطابق با 13 سپتامبر ادامه دارد.

 

در حاشیه این نمایشگاه، فیلم مستندی تولید الجزیره ا عنوان «آخرین دیدار» در روز افتتاحیه به نمایش گذاشته می شود. این فیلم درباره مصاحبه با خبرنگار این شبکه (1974-2022) در سرزمین اشغالی فلسطین است که در 11 می توسط اشغالگران اسرائیل ترور شد.

در همان روز، کتابخانه ملی، نمایشگاهی باعنوان «یادبود این شهر» برگزار می کند که تا 22 شهریور ادامه دارد. شامل مجموعه ای از عکس هاست که انفجار بندر بیروت در چهارم آگوست 2020 را مستند می کند.

در 11 شهریور مطابق با دوم سپتامبر، در ساختمان السفیر، نمایشگاهی با عنوان «تهران- قدس – بیروت» اثر آلفرد یعقوب زاده به نمایش گذاشته می شود که تا 27 شهریور مطابق با 18 سپتامبر ادامه دارد. این نمایشگاه شامل تصاویری از سفر او به این سه کشور از دهه هشتاد میلادی است.

 

چهارمین نمایشگاه، با همکاری موسسه مطالعات فلسطین با عنوان «فلسطین.. زندگی از نگاه عکاس خلیل رعد: نمایشگاه افتخاری» برگزارمی شود. این نمایشگاه شامل تصاویر تاریخی از آرشیو خلیل رعد(1854-1957) عکاس فلسطینی است که زندگی روزانه و صحنه های طبیعی در شهرها و روستاهای فلسطین قبل از نکبت فلسطین سال 1948 را ثبت کرد.

این نمایشگاه بین 17 شهریور مطابق با هشتم سپتامبر تا هشتم مهر  1401 مطابق با 30 سپتامبر در سالن نمایشگاه ها در مقر موسسه مطالعات فلسطین در بیروت برگزار می شود.

 

در 15 شهریور مطابق با ششم سپتامبر ، کتابخانه ملی، نمایشگاه عمومی را افتتاح می کند که تا هشتم مهر ادامه دارد. این نمایشگاه شامل پروژه عکاسی سی  و هشت عکاس از کشورهای مختلف است که با محوریت « خاطره» است که تحقیقات خبری، داستان های شخصی، فولکلور و فرهنگ ملت ها را دربرمی گیرد.

در ساختمان السفیر نیز در 31 شهریور ششمین نمایشگاه با عنوان « شاهد به وقت خوش» افتتاح می شود و تا هشتم مهر ادامه دارد.

 

این نمایشگاه شامل آثار عکاسی از آرشیو شخصی عدنان ناجی، عکاس لبنانی و همچنین هنرمندان لبنانی و عرب در دهه های 60 و 70 است.

انجمن جشنواره عکس- خاطره با همکاری اتحادیه عکاسان عرب، نخستین دوره جشنواره عکس بیروت را در سال 2019 میلادی برگزار کرد. هدف آن ایجاد فضایی برای تقویت و گسترش فرهنگ عکاسی در لبنان و جهان عرب و تمرکز بر تصویر به عنوان عامل اساسی در حوادث تاریخ است.

کد خبر 1209697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha