توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در لرستان ضروری است

تولید عسل طبیعی و برندسازی آن توسط تعاونی‌ها و تشکل‌های استانی وشهرستانی به‌منظور ایجاد بازار مناسب فروش در داخل وخارج از کشوربسیار مهم است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ استان لرستان  دارای 3 هزار و 400  نفر زنبوردار با تعداد 342 هزار  فروند کندوی مدرن  بر اساس آخرین سرشماری عمومی زنبورستان‌هاست و میزان 2 هزار و 900  تن عسل طبیعی تولید کرده‌اند.

 

عسل در بین سایر محصولات کندویی، سهم قابل توجهی در تولید دارد، اما به رغم سودآوری خوب، به خوبی به این صنعت توجه نشده است.

 

محصولاتی چون گرده گل، ژل رویال، موم، بره موم از تولیدات کندویی به شمار می روند که از نظر تولید ارزش قابل توجهی دارند.

 

این فراورده‌ها علاوه بر این‌که به‌عنوان مواد غذایی و کمک غذایی باارزش شناخته شده‌اند  در مصارف مهم دیگری از جمله درمانی، بهداشتی، آرایشی و نیز نقش فزاینده‌ای دارند و ارزش اقتصادی بالاتری نسبت به عسل دارند.

 

آموزش و آشنایی زنبورداران با شیوه‌های نوین  تولید محصولات همراه با تنوع‌بخشی به تولیدات زنبور عسل و خروج صنعت زنبورداری از تک‌محصولی نقش عمده‌ای در اقتصادی کردن و توسعه فضای کسب‌وکار ایجاد خواهد کرد.

 

در کنار این تولیدات، زنبور عسل نقش ارزنده‌ای در گرده‌افشانی و باروری محصولات زراعی، باغی، گیاهان مرتعی و جنگلی دارد که از نظر توسعه پایدار، تنوع‌های زیستی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی حائز اهمیت است به‌طوری‌که در کشورهای توسعه‌یافته از نظر کشاورزی درآمد حاصل از سرویس‌های گرده‌افشانی که توسط زنبورداران انجام می‌شود بسیار بیشتر از فروش محصولات داخلی کندو است.

 

« مهدی حسنوند» تولید کننده عسل لرستانی، در گفت وگو با خبرنگاران خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: متاسفانه این عسل بی نظیر و با کیفیت، فاقد برندی به نام سلسله است و در بازار به نام شهرهای های دیگر عرضه می شود.

 

وی با اشاره به نبود بیمه زنبورداران به عنوان یکی از مهمترین مشکلات این قشر تصریح کرد: همچنین نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، عسل مرغوب سلسله را از رسیدن به بازارهای منطقه ای و جهانی محروم کرده است.

 

حسنوند  با بیان اینکه عسل تولیدی شهرستان بسیار مرغوب و ارگانیک است تصریح کرد: با توجه به درآمد بسیار مناسب و سودآوری عسل برای بهره برداران برندسازی ( ایجاد نام تجاری) و ایجاد صنایع تکمیلی مرتبط موجب معرفی این محصول در بازارهای منطقه می شود.

 

وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به آموزش، بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی تولید عسل و فرآورده های جانبی و تخصیص سهمیه شکر یارانه‌ای جهت تنظیم دستی کندوها از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش تولید و ارتقای کمیت و کیفیت محصول در شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد.

 

حسنوند با اشاره به مشکلات فرا روی زنبور داران، اظهار کرد: گران شدن نهاده‌ها از قبیل شکر، نبود داروی ارگانیک و مناسب جهت درمان زنبورها و نبود بیمه مهمترین مشکلاتی است که زنبورداران شهرستان سلسله با آن مواجه هستند

 

این تولید کننده لرستانی اظهار کرد: با توجه به اینکه سلسله اقلیم مناسب و مراتع غنی جهت تولید عسل دارد امید می رود سال های آینده با برنامه ریزی و حمایت های بیشتر، تعداد زنبورداران بیشتر شده و تولید عسل با کیفیت، خوش طعم و بی نظیر در این شهرستان افزایش یابد.

 

وی بیان کرد: مسلماً توسعه صادرات محصولات زنبور عسل از قبیل عسل ، ژل رویال، گرده گل، بره موم و زهر زنبور نیازمند به ایجاد صنایع فراوری و بسته‌بندی استاندارد است که تمام عملیات متنوع‌سازی و برندسازی  در آن رعایت شود.

 

تولید عسل طبیعی و برندسازی آن توسط تعاونی‌ها و تشکل‌های استانی وشهرستانی به‌منظور ایجاد بازار مناسب فروش در داخل وخارج از کشوربسیار مهم است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

کد خبر 1210172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha