دست پُر دولت سیزدهم‌ برای گلستانی‌ها/ ۹۹۰۰ میلیارد تومان حجم طرح‌های افتتاحی و قابل‌ کلنگ‌زنی در هفته دولت

دولت سیزدهم با آنکه کمی بیش از یکسال از فعالیتش می‌گذرد اما عملکرد خوبی در زمینه اختصاص اعتبارات به طرح‌های عمرانی و زیرساختی به ویژه در استان‌های محرومی همچون گلستان دارد.

خبرگزاری شبستان_گرگان: کمی بیشتر از یکسال است که از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد دولتی که بنای خود را بر خدمت به مردم قرار داده و در هر مناسبت و در هر موضوع و بحثی، همواره از مردم سخن می‌گوید.

 

دولت مردمی آیت‌الله رئیسی در همین مدت کوتاه توانسته است رکوردهای کم نظیری را در جهاد خدمت و ایجاد زیرساخت‌ها به ویژه در مناطق محرومی همچون گلستان به ثبت برساند.

 

گلستان برخلاف ظاهر زیبا و نام فریبنده‌اش اما از مصائب و مشکلات بسیاری رنج می‌بَرد. از حوزه طبیعی گرفته تا چالش‌های اجتماعی و البته وضعیت شاخص‌های اقتصادی؛ همه این ها نشان می‌دهد این استان با وجود همه ظرفیت‌هایش اما دستش از توسعه کوتاه مانده است.

 

«علی محمد زنگانه»، استاندار گلستان معتقد است به جای برشمردن مزیت ها و ظرفیت‌های گلستان که بیشمار است باید بگوییم این استان چه ندارد؟! درست هم همین است استانی با اقلیم متنوع، فرهنگ و آداب و رسوم غنی، دارای مفاخر مشاهیر و میراث فرهنگی متعدد، مستعد در زمینه های کشاورزی، گردشگری و صنعت اما در اغلب شاخص‌های توسعه‌ای و اقتصادی جزو چهار تا پنج استان آخر کشور است.

 

یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت سیزدهم محرومیت زدایی است و این را در سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی به استان‌ها می توان جستجو کرد. این را رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز بدان اذعان دارد.

 

این‌ نماینده مجلس معتقد است زمانی که در استان‌ها با دلار ۷ تومانی و ۱۰۰۰ تومانی آباد شدند هنوز استانی به نام گلستان‌ وجود نداشت. همین سبب شد تا زیرساخت‌هایی که اکنون گلستان به سختی دنبال آن است چند دهه قبل در بسیاری از استان‌ها ایجاد شده باشد.

 

سنگدوینی معتقد است در حوزه های مختلف زیرساختی از راه‌ گرفته تا آب و برق گلستان نسبت به استان‌های دیگر محرومیت زیادی دارد.

 

همین موضوع سبب شده تا دولت مردمی سیزدهم به استان هایی مانند گلستان توجه ویژه ای داشته باشد که نمونه آن را می توان در افتتاح و کلنگ زنی پروژه های متعدد عمرانی و زیرساختی و همچنین طرح‌های اقتصادی مشاهده کرد.

 

علی محمد زنگانه، استاندار گلستان درباره حجم پروژه های قابل افتتاح و آغاز عملیات اجرایی در این استان می گوید در هفته دولت امسال ۳ هزار و ۲۱۵ پروژه و طرح با اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان افتتاح یا عملیات اجرایی آن شروع می‌شود که برای ۹ هزار و ۸۶ نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

 

او گفته است از این تعداد ۹۷۵ پروژه در بخش عمرانی با اعتبار ۲ هزار و ۴۱۸ میلیارد تومان و یکهزار و ۸۶۵ طرح اقتصادی، تولیدی و اشتغالزا با سرمایه گذاری ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۶ هزار و ۲۴۶ نفر به بهره برداری می رسد.

 

استاندار گلستان اعلام کرده است که همزمان در هفته دولت عملیات اجرایی ۲۸۳ پروژه عمرانی با ۲ هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان و ۹۲ طرح تولیدی و اقتصادی با سرمایه‌ گذاری هزار و ۷۳۹ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲ هزا و ۸۴۰ نفر آغاز می‌شود.

 

این در حالی است که هفته دولت سال گذشته ۲ هزار و ۸۶ طرح و پروژه در بخش‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و زیربنایی در استان گلستان افتتاح و کلنگ زنی شده بود.

 

برای این تعداد طرح ۳ هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان بودجه از محل اعتبارات ملی، استانی، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی هزینه شده بود که با بهره‌برداری از آنها قرار بود برای پنج هزار و ۶۹۴ نفر شغل ایجاد شود.

 

آمارها نشان می‌دهد تنها در مدت یکسال تعداد پروژه‌ها و حجم اعتبارتت و سرمایه‌گذاری انجام شده در آنها و البته ایجاد اشتغال این طرح‌ها چند برابر افزایش پیدا کرده است.

 

البته این تنها بخشی از توجه دولت سیزدهم به گلستان است چرا که در جریان سفر دولت به استان گلستان شاهد ۱۲ هزار میلیارد تومان مصوبه در بخش های عمرانی و زیرساختی بودیم.

 

علاوه برای ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات، اعتبار به این استان اختصاص پیدا کرد. ۷۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از اقشار محروم و نیازمند در این استان تصویب شده است و عددها و آمار متعدد دیگری که نشان دهنده عزم دولت سیزدهم برای زدودن غبار محرومیت از سیمای استان گلستان و بهبود شرایط اقتصادی مردم این سامان است.

 

کد خبر 1210349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha