الگوی سوم زن در گام دوم انقلاب

دانایی آورده است: امروزه زن مسلمان با درک شخصیت حقیقی خود در مسیر گام دوم انقلاب قرار دارد. برخورداری از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیت ها و انتخاب بهترین کارها هر کدام ویژگی های مصادیق بانوان انقلابی است که اولی و برترین آن حضرت فاطمه زهرا(س) است.

خبرگزاری شبستان - استان البرز: گام اول انقلاب متناسب با فرمایش های رهبرمعظم انقلاب، مبتنی بر ترسیم و جهت یابی مسیر براساس آسیب شناسی است.

 

انقلاب اسلامی ایران، هویت جدیدی از بانوان خلق کرد و این شاید یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب تلقی شود. زنانی که بدون هیچ توقع و سهم خواهی با دغدغه نسبت به انقلاب، ارزش ها و مبانی اصلی آن در صحنه حضور پیدا کردند.

 

گفتمان خاص انقلاب اسلامی به واقع به واسطه همین مشارکت بانوان در حوزه های مختلف شکل گرفت. گفتمانی که امروز برای درک و تبیین الگوی سوم زن در گام دوم انقلاب نیازمند تبادل نظر و حتی دیدارهای چهره به چهره است. چرا که باور داریم حضور زنان در جریان شکل گیری انقلاب به صورت هدایت کنندگی و رهبری بوده تا آنجا که حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند که از دامن زن مرد به معراج می رسد.

 

حال آنکه، شاهدیم در دوران ثبات نظام جمهوری اسلامی و یا تداوم انقلاب، نظام های لیبرالی و سرمایه داری، عزم و اراده خود را برای تغییر مسیر قرار دادن باورهای زن مومن انقلابی قرار داده اند و به دنبال تغییر در ارزش ها به ویژه جایگاه مادر هستند.

 

پارادایمی که اگر به آن توجه ویژه نداشته باشیم دچار خسران بزرگی می شویم. چرا که داشته های ما در حوزه زنان قابل تأمل است. داشته هایی که ناخودآگاه و خودآگاه بسیاری از بانوان از آن غفلت کردند و در مسیر جریان پارادیمی نظام لیبرالی به بیراهه رفتند.

 

یکی از باورهای مورد توجه این است که گفتمان انقلاب اسلامی توانست زن را از محکومیت به نگاه های مصلح شرقی و غربی و نگاه سنتی و فرودستی به زن نجات دهد. به ویژه نگاه هایی که براساس آن زن، دچار یک رقابت مداوم مردانه در عرصه های مختلف با مردان برای کسب موفقیت های مختلف در حوزه های مختلف می شد!!!

 

زن در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در متن اصلی است. در تمام متن گام دوم نقش زنانه را می توان جستجو کرد. اعتماد، بصیرت، خودآگاهی و بسیاری از صفت های شاخص، چیزی است که در متن بیانیه وجود دارد و با توجه به آن بانوان می توان راه خودشان را پیدا کنند.

 

بخش دیگر این بیانیه جوانگرایی است. نسل انقلاب سرمایه بزرگی به حساب می آیند که باید در میدان حضور فعال پیدا کنند و نقش آفرین باشند. نسلی که در بلوغ انقلاب رشد کردند و زنان و دختران آگاه به باورهای دینی و ایمانی با الگوبرداری از شاخص های معین و مصادیق بانوان انقلابی برای اثبات خودشان در عصر کنونی به میدان می آیند. نمونه آن شهدای سلامت هستند که بیشتر آنان را بانوانی تشکیل دادند که مادر بودند. مصداق ها کم نیست!

 

اینکه رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب نسبت به نقش زن و مرد به صورت تفکیک جنسیتی صحبت نمی کنند، گواه یک جوشش و خروشی از جنس انقلاب سال 57 است.

 

نسبت زنان امروز با زنان انقلاب اسلامی با تأمل و توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دیده می شود. نسبتی که با تحلیل از مصادیق و توجه به ارزش های انقلاب به دست میاد و قابل درک می شود.

 

اینکه می گوییم الگوی زن انقلابی یا الگوی سوم زن مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب به واقع به معنای یافتن فاکتورها و مبناهای این نسبت است. در این میان گاهی خستگی نیروهای انقلابی را هم شاهدیم. اینکه میدان داری نمی کنند. حلقه های میانی به خوبی عمل نمی کنند.

 

متولیان سطح دلسوزی و اهتمام خود را تنزل می دهند. بله تمام این موارد هست. ولی این باور که در گام دوم قرار داریم، اولی است نسبت به این موارد. نباید در قفس تنگ نظری ها بمانیم. نباید در فضایی آلوده و جان هایی خسته مبنا را از دست دهیم.

 

زن آگاه مسلمان، امروز با درک شخصیت حقیقی خود در مسیر گام دوم انقلاب قرار دارد. برخورداری از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیت ها و انتخاب بهترین کارها هر کدام ویژگی های مصادیق بانوان انقلابی است که اولی و برترین آن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

 

فهم درست و هوشیاری آن حضرت از درک تکلیفی که خداوند بر دوش او نهاده است یک نمونه حقیقی و اکمل الگوی تبیینی است.

 

 

کد خبر 1210514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha