حوزه‌های علمیه نظریه‌پرداز فرهنگ مقاومتی باشند/ جنگ امروز علیه ما جنگ شناختی است

رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران با بیان اینکه امروز دشمن جنگ شناختی را در پیش گرفته، گفت: ناتوی فرهنگی علیه ایران، تشیع و اسلام سازماندهی شده و باید فرهنگ مقاومتی تولید کنیم و حوزه در صف اول بایستد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله «علی اکبر رشاد» در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران که امروز (دوشنبه، 7 شهریور ماه) در سالن شیخ صدوق آستان مقدس حرم عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد با اشاره به رحلت آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی از علما و فیلسوفان برجسته استان تهران، گفت: این عالم بزرگ فیلسوفی برجسته، مدرس بارز حوزه های تهران و قم، طلبه قدیم حوزه تهران، فردی متواضع و در بین مردم بود و غم حوزه و غم حکمت اسلامی را بسیار می خورد.

 

گزارش تصویری کامل این آئین را اینجا ببینید.

 

 

 

 

رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران افزود: تهران امروز آخرین فیلسوف خود را از دست داد، شهری که به هزار حکیم شناخته می شد امروز آخرین حکیم اش را از دست داد و این خطر بزرگی است برای حوزه های علمیه استان تهران.

 

وی تصریح کرد: طی دهه اخیر معاذن فقهی، معرفتی و معنوی و فلسفی تهران از دست داده ایم که از آن جمله می توان به آیت الله ابراهیم خسروشاهی، آیت الله خوشوقت و آیت الله پهلوانی اشاره کرد که این علما شاگردان مستقیم مرحوم علامه طباطبایی(ره) بودند به طوری که مرحوم پهلوانی در 10 جلد فقط تفسیر مجموعه اشعار حافظ را که علامه طباطبایی در اول درس و شروع جلسه به آن می پرداخت تدوین کرده و منتشر شده است. همچنین مرحوم آیت الله مهدوی و مجتبی تهرانی همه اینها اهل حکمت و معنا و فقه بودند به طوری که مرحوم مجتبی تهرانی ذوب در آرای امام راحل بود. فقه وی فقه امام بود و در چند مورد تفاوت فتوا با امام داشت.

 

آیت الله رشاد با بیان اینکه بزرگان دین زیادی از دست داده ایم و تا مدت ها امکان جایگزین کردن این خلا را نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: یکی از این بزرگان دین آیت الله سعادت مصطفوی بود که روز گذشته دار فانی را وداع گفت.

 

وی در ادامه با اشاره به دغدغه چندین ساله خود که این روزها پررنگ تر شده است، گفت: ما دو معضل اساسی در کشور داریم؛ معضل معیشتی مردم و معضل فرهنگی.

 

 

 

رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران تصریح کرد: بخش عمده معضل معیشتی مردم ناشی از تحریم ها است و بخش دیگر ناشی از سوء مدیریت ها و ناتوانی در مدیریت است.

 

وی ادامه داد: مشکل و معضل دوم ما مشکل فرهنگ، معنویت، فهم و شناخت است که باید به آن بپردازیم.

 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در حل معضل معیشت رهبر معظم انقلاب نظریه بی بدیل ارایه کردند اما در عمل نظریه اقتصاد مقاومتی بر زمین مانده است.

 

آیت الله رشاد تاکید کرد: هرچند وقت که خبر اختلاس در کشور را می شنویم روح مان درد می گیرد و دل مان آزرده می شود که این نظام پاک چرا دست ناپاکان و نااهلان افتاده است و می گوییم نکند پیش بینی امام راحل تحقق یافته است که می فرمودند کاری نکنید که کار به دست نااهلان بیفتد.

 

وی با طرح این سوال که چرا رهنمودهای اساسی رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد و مواجهه با فساد اقتصادی جدی گرفته نمی شود، تصریح کرد: کسی که در مقیاس چند هزار میلیارد اختلاس می کند آیا مصداق مفسد فی الارض نیست و نباید محاکمه شود؟

 

رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران تاکید کرد: وقتی از بیت المال و سرمایه عمومی اختلاس می شود به اعتماد عمومی آسیب و خسارت صدمه می زند و این آسیب بسیار سنگین تر از مبلغ اختلاس است. اختلاس جرم بزرگی است اما زمانی که این اختلاس در نهادهای دولتی رخ می دهد و رقم بسیار بالا است، باعث عدم اعتماد عمومی شده و به تضعیف نظام منتهی می شود.

 

آیت الله رشاد خطاب به رییس قوه قضاییه گفت: جناب آقای محسنی اژه ای رییس فسادستیز و مفسدستیز ما شما را می شناسیم و از شما تقاضا می کنیم جدی تر با این مسایل برخورد کنید. کسی که با حربه و سلاح وسط اتوبان مردم را تهدید می کند و هرچه دارند می گیرد فعل محاربه انجام داده و حکم اش مشخص است و تا زمانی که قاطع برخورد نشود، این حوادث وجود دارد.

 

 

وی در ادامه گفت: مشکل دوم جامعه فرهنگ است و پیچیده تر از معضل اقتصادی است. مسئله فساد مشکل بشر است و ادبیات مفصلی دارد و مسئله فرهنگ و تهاجم فرهنگی هم همین گونه است.

 

آیت الله رشاد با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در فهم تهاجم فرهنگی پیشتاز بودند، خاطرنشان کرد: ایشان در دوره ریاست جمهوری خود دو سال متوالی تبیین تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و پس از آنکه در کسوت رهبری قرار گرفتند بارها مسئله تهاجم فرهنگی را تبیین کردند و نکاتی فرمودند که حتی پس از گذشت 30 سال این نکات بسیار دردآور است.

 

آیت الله رشاد ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ابتدا موضوع تهاجم فرهنگی را مطرح کردند، بعد بحث شبیخون فرهنگی مطرح شد، پس از آن به موضوع جنگ نرم و جنگ روایت ها تاکید کردند و مسئولان و جامعه را نسبت به این موضوع هشدار دادند.

 

وی ادامه داد: در جلساتی که با رهبر معظم انقلاب داشتیم، مضوعی را مطرح کردم مبنی بر اینکه باید برای فرهنگ مانند جنگ نظامی همه به میدان بیایند. رهبر معظم انقلاب در پاسخ این طرح و ایده فرمودند جنگ نظامی را مردم درک می کردند و محسوس بود اما جنگ فرهنگی را درک نکرده اند و هنوز نفهمیده اند و هنوز هم نفهمیده ایم رهبر معظم انقلاب درباره جنگ فرهنگی چه فرمودند.

 

رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران درباره راهکار مقابله با جنگ فرهنگی گفت: راهکار مقابله با جنگ فرهنگی همان راهکار بر زمین مانده در حوزه اقتصاد است. باید اقتصادمان را آنچنان سامان بدهیم که مقاوم باشد و از نظر ایجابی و سلبی هر دو بخش را در نظر بگیریم.

 

وی تاکید کرد: امروز ناتوی فرهنگی علیه ایران، تشیع، اسلام و جمهوری اسلامی سازماندهی شده است؛ بنابراین باید فرهنگ مقاومتی تولید کنیم و حوزه باید در صف اول بایستد.

 

آیت الله رشاد با بیان اینکه حوزه های علمیه در بحث اقتصاد مقاومتی نظریه پرداز بودند و هستند و موضوع اجرایی و عملیاتی در بخش اقتصادی بر عهده مسئولان است، تصریح کرد: در بخش فرهنگ مقاومتی حوزه علاوه بر اینکه باید نظریه پرداز باشد باید در بحث اجرایی و عملیاتی وارد میدان شود.

 

رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران ادامه داد: فرهنگ مقاومتی یعنی خود فرهنگ مقاوم است و شکننده نیست و محتوای فرهنگی غنی است. محتوای غنی قابل فهم و درک و مطابق زمان باید باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید اذهان را بسازیم، گفت: امروز بزرگترین جنگی که جریان دارد، در جبهه فرهنگی است و لایه عمیق و عمده‌اش جنگ شناختی است یعنی دشمن ذهن مردم را بمباران می کند.

 

آیت الله رشاد با بیان اینکه حوزه باید به علوم شناختی بپردازد، گفت: امروز گره ما در هوش مصنوعی، فلسفه ذهن و مجموعه علوم شناختی است، باید آنجا برویم، خیمه بزنیم، اردوگاه و سنگر و خاکریز بزنیم.

 

وی افزود: امروز حدود 750 درس خارج فقه در کشور برگزار می شود اما یک درس علوم شناختی در حوزه های علمیه نداریم، حتی یک کرسی علوم شناختی در حوزه های علمیه کشور دایر نیست.

 

آیت الله رشاد با بیان اینکه فرهنگ مقاومتی فرهنگ سلبی نیست، خاطرنشان کرد: باید ایجابی کار کنیم و تولید دانش بنیان انجام دهیم و علمی کار شود تا به نتیجه دائمی و ثمربخش برسیم.

 

کد خبر 1210621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha