طرح استیضاح شهردار بیرجند در دست اقدام

حسنی صفت با اشاره به طرح سؤال چهار نفر از اعضای شورای شهر بیرجند از شهردار گفت: با توجه به قانع نشدن اعضا طرح استیضاح شهردار در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، رئیس شورای شهر بیرجند امروز (۷ شهریور) در جلسه شورای شهر بیرجند به طرح سؤال چهار نفر از اعضای شورا از شهردار اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه سه نفر از اعضا قانع نشدند برابر قانون طرح استیضاح (بعد از تعطیلات) مطرح و مورد رأی گیری قرار می گیرد.

 

دکتر «رضا حسنی صفت» با بیان اینکه شهردار در 2 مصاحبه رسانه ای میزان بدهی شهرداری را 85 و 195 میلیارد تومان اعلام کرده است، گفت: این در حالی است که در گزارش رسمی مورد تأیید شهردار در قالب تفریغ بودجه بدهی شهرداری 11 میلیارد تومان اعلام شده است.

 

به گفته وی در این خصوص و با هدف شفاف سازی موضوع، تعدادی از اعضا به طرح سؤال پرداخته و خواستار پاسخ شهردار شدند.

 

وی یادآور شد: برابر قانون 10 روز فرصت برای بررسی است و اگر سه عضو قانع نشدند شهردار استیضاح می شود.

 

دکتر «مهدی بهترین» شهردار بیرجند هم با بیان اینکه این سؤال یکبار مطرح و ارقام به ریز در صحن شورا به صورت کتبی اعلام شد، گفت: اگر قرار نیست قانع شوید الزام قانونی برای پاسخگویی و توضیح دوباره ندارم.

 

یکی از اعضای شورا هم با اشاره به این مهم که این سؤال یکبار از شهردار پرسیده و پاسخ شهردار ارائه شده است، گفت: تکرار سؤال وجه قانونی نداشته و باید تذکر داده شود.

 

«مرتضی یزدان شناس» خطاب به رئیس شورا گفت: شما که مجری قانون هستید چرا اجازه طرح دوباره سؤال را می دهید.

 

وی با بیان اینکه برخی بدهی ها مانند بدهی تأمین اجتماعی، شکایات مردمی، تسهیلات اخذ شده و... جزو دیون محاسبه شده است، افزود: با توجه به این مهم که شهرداری تفسیر خود را نسبت به بدهی ها دارد تفاوت بین ارقام اعلام شده دیده می شود.

 

یزدان شناس ضمن انتقاد از اعضای شورا مبنی بر عدم رازداری و مسایل شورا گفت: متأسفانه قبل از این جلسه و شب گذشته تعدادی از شهروندان تماس داشته و در خصوص استیضاح شهردار سوال کردند که این امر چیزی جز تشویش اذهان عمومی ندارد.

 

به گفته وی از زمان تصدی شهردار، میزان هجمه و حملات زیاد شده است و نمی توان مدیریت را ناکارآمد جلوه داد و در کنار از او کار اجرایی خواست.

 

وی اجرای کار را منوط به داشتن همدلی و همسویی دانست و از اعضای شورا خواست دست از این کارها برداشته و به شهردار برای اجرای پروژه های عمرانی کمک کنند.

 

در ادامه به نامه شهردار خطاب به معاونت عمرانی استانداری مبنی بر عدم اجرای مصوبات پروژه هلال اشاره شد که در این زمینه شهردار بیرجند گفت: با وجود پیگیری، برگزاری جلسات و داشتن مصوبه مبنی بر پرداخت تعهدات به شهرداری، متأسفانه این مهم تاکنون محقق نشده است.

 

بهترین گفت: براساس آخرین مصوبه قرار شد از میزان بدهی (10 میلیارد تومان) پروژه هلال، 30 درصد به صورت نقد و مابقی به صورت اقساط تا پایان سال جاری پرداخت شود که متأسفانه با وجود تعیین مهلت این مصوبه هم اجرایی نشد.

 

یزدان شناس هم با اشاره به اعمال تخفیفات زیاد در این پروژه، خواستار دادن مهلت یک ماه برای انجام تعهدات پروژه شد و افزود: نمی توان حقوق مردم را نادیده گرفت.

 

رئیس شورای شهر بیرجند با بیان اینکه این پروژه از سال 92 بدون داشتن پروانه ساخته شده است، اظهار داشت: با این وجود برای بار آخر مهلت یک ماهه از زمان تحویل مصوبه داده شود و چنانچه بازهم سرمایه گذاران پروژه به تعهدات خود عمل نکردند هیچ توصیه و فرصت دوباره داده نمی شود.

 

منشی شورا به دو نامه و درخواست که در جلسه قبل رأی مساوی آورده بود اشاره کرد و گفت: یکی از درخواست ها بخشودگی 100 درصدی بدهی هیأت ابوالفضلی با شرط برگرداندن سازه بود که پس از بحث و تبادل نظر مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

 

سروری به نامه و درخواست کمسیون فرهنگی مبنی بر تفکیک اعتبارات به صورت 50 درصد فرهنگی، 30 درصد ورزشی و 20 درصد اجتماعی اشاره کرد که در این زمینه «فاطمه زهرا هلال» گفت: بر اساس ضوابط قانونی نمی توان اعتبار و بودجه را تفکیک کرد و اگر این مهم اجرا شود با وجود جمعیت بالای بانوان باید نیمی از بودجه برای بانوان هزینه شود.

 

یکی از اعضا هم با بیان اینکه بودجه تصویب شده و جزو مصوبات شورا است، گفت: مجری مصوبات شورا شهرداری است و این اقدام دخالت در کار شهرداری می باشد.

 

یزدان شناس یادآور شد: اجرای این اقدام بین مردم شائبه مبنی بر اختصاص اعتبار به دوست، آشنا، یارگیری و جلب رضایتمندی را تلقین خواهد کرد و برای جلوگیری از این موضوع بهتر از این مورد گذر کرد.

 

حجت الاسلام عبدالرزاق رئیس کمیسیون فرهنگی از اعلام این خواسته انصراف داد و به این ترتیب این موضوع و اختصاص اعتبارات به صورت مجزا در کمیسیون فرهنگی منتفی شد.

 

در ادامه«ویدا ناصری» عضو هیأت رئیسه شورا از برگزاری اولین جلسه کمیسیون عمران با دستور کار انتخاب رئیسه خبر داد و گفت: پس از برگزاری جلسه ویدا ناصری به عنوان رئیس کمیسیون عمران، فرید فروزانفر نائب رئیس و عباس سروری به عنوان منشی کمیسیون انتخاب شدند.

 

در پایان رئیس شورا از تعطیلی دو هفته ای شورا از شنبه خبر داد و گفت: چنانچه کمیسیون ها به حد نصاب برسند می توانند تشکیل جلسه دهند.

 

 

کد خبر 1210635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha