تکمیل تصفیه خانه آب شرب شهر ایوان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/ استان ایلام در صدر جدول خشکسالی کشور است

پوراحمد با بیان اینکه تصفیه خانه آب شهر ایوان برای تامین آب شرب بهداشتی ۷۵ هزار نفر برای ۲۵ سال آینده طراحی شده است، گفت: ضمن برنامه ریزی برای کاهش مصارف باید تلاش کرد منابع تامین آب شرب در استان را حفظ کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آب استان ایلام، ظهر امروز(۷ شهریور) در بازدید جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات استان ایلام از پروژه تصفیه خانه طرح آبرسانی ایوان و روستاهای ایوان، اظهار کرد: تصفیه خانه آب شرب شهر ایوان دومین تصفیه خانه آب شرب در استان ایلام با قابلیت توسعه است.

 

« علی پوراحمد» با بیان اینکه شروع این پروژه از سال ۱۳۹۵ کلید خورده است، تصریح کرد: ظرفیت این تصفیه خانه ۲۳۰ لیتر بر ثانیه است که هم اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار این پروژه شرکت صدر آب است.

 

وی با بیان اینکه این تصفیه خانه برای تامین آب شرب بهداشتی  ۷۵ هزار نفر برای ۲۵ سال آینده طراحی شده است، گفت: البته این تصفیه خانه جوابگوی تامین آب شرب برای  جمعیت یکصد هزار نفر است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با اشاره به اینکه ایوان جزو اولین  شهرستانهای استان است که تنش آبی در آن رفع شده است، افزود: این پروژه با هدف تامین آب شهرهای ایوان، زرنه، ۳۲ روستای مسیر و شهرک صنعتی ایوان طراحی و به زودی راه اندازی خواهد شد.

 

پوراحمد با بیان اینکه تا کنون برای این پروژه ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است، ابراز کرد:این پروژه شامل سه ایستگاه پمپاز، سه مخزن هزار متر مکعبی و ۳۲ کیلومتر خط انتقال آب است، گفت: برای تکمیل این پروژه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار دگیر مورد نیاز است.

 

وی تصریح کرد: عملیات عمرانی و سازه ای این پروژه به پایان رسیده و در مرحله نصب تجهیزات الکتریکال و مکانیکال قرار دارد، گفت:بهره بردار این تصفیه خانه شرکت آب و فاضلاب استان ایلام است و این تصفیه خانه به صورت موقت به مدت شش ماه بهره برداری می شود تا نواقص و کاستی های احتمالی آن مشخص و سپس شرکت پیمانکار نسبت به رفع نواقص آن اقدام کند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام در ادامه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، با تبریک هفته دولت یادآور شد: در سالیان گذشته شهر ایوان با تنش آبی جدی مواجه بود و آب این شهر از چاه های اطراف شهر تامین می شد و به دلیل خشکسالی های  متوالی، سطح آب زیرزمینی بسیار کاهش یافته بود و بر این اساس شرکت آب منطقه ای استان  در راستای تامین آب این شهر  وارد عرصه شد و طرح تامین آب شهر ایوان در دو فاز به دلیل محدودیت های مالی اجرا شد.

 

وی با بیان اینکه این طرح جزو مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری به استان  بوده و بعد از حضور ایشان در استان با گشایش مالی که در این زمینه صورت گرفت، تجهیزات لازم تامین و نصب شده و امروز شاهد آب اندازی این طرح بودیم که امید است  ظرف یک و دو ماه آینده بهره برداری آزمایش از این طرح آغاز شود.

 

پوراحمد با بیان اینکه طرح تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان با افق بلند مدت تهیه و تدوین شده است، گفت: بر اساس این طرح منابع آبی شهرها و روستاهای استان شناسایی شده است و لازم است که قبل از ورود به بحران، پیش بینی ها و پیشگیری های لازم انجام شود.

 

وی با بیان اینکه یکی از طرح های تامین آب در استان، طرح سد مخزنی چناره به عنوان تامین کننده سه شهرستان چرداول، سیروان و ایلام است، افزود:  اجرای طرح سد مخزنی سیکان  برای تامین آب شرب بلند مدت شهرستان های آبدانان، دره شهر  و بدره و اجرای  سامانه گرمسیری که برای تامین  آب شرب و صنعت  مهران و دهلران، چوار و ملکشاهی از جمله طرح های تامین آب در استان است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام  با بیان اینکه استان ایلام در صدر جدول خشکسالی کشور است، ابراز کرد: ۵۰ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش میزان بارش در استان وجود دارد و  اگر کارهای پیشگیرانه انجام نمی شد احتمال ورود به بحران در زمینه تامین آب در سطح برخی از شهرهای استان وجود داشت.

 

پوراحمد با بیان اینکه میانگین برداشت آب از سد ایلام ۷۵۰ مترمکعب بر ثانیه است و امروز این میزان برداشت آب به ۳۵۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است، گفت: مطالعه چاه های درون شهر ایلام در قالب یک پکیج در دست اقدام است که در صورت نیاز از مجموعه این چاه ها برای تامین آب شهر ایلام استفاده شود و اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد تنش آبی در نقاط مختلف استان ادامه دارد.

 

وی با اشاره به اینکه منابع آب ارزشمندی که در سطح استان وجود دارد باید تلاش کنیم که حفظ شود، خاطرنشان کرد: تصاویری که از مخزن سد ایلام می گیرند به صورت نقطه ای و لوکال است و سد ایلام هم اکنون در حال حاضر در شرایط مطلوب قرار دارد.

کد خبر 1210652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha