عدم شناخت ماهیت حکومت اسلامی سبب دلسردی می‌شود

کارشناس مذهبی گفت: یکی از عواملی که باعث می‌شود خیلی از ما نسبت به حکومت اسلامی و نظام دلسرد و خسته شویم این است ماهیت حکومت اسلامی را نشناسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی شیدایی» امروز (۷ شهریور) در کارگاه آموزشی مقایسه تطبیقی حکمرانی دانشگاه بیرجند که در قالب طرح ملی «حامیم» برگزار شد، اظهار کرد: اگر نفهمیم حکومت اسلامی چیست دچار مشکلاتی می‌شویم خیلی از سوالات را نمی‌توانیم پاسخ دهیم و خود و دیگران را نمی‌توانیم قانع کنیم.

 

وی تصریح کرد: وقتی اسم حکومت اسلامی می‌آید خیلی از ما تصور می‌کنیم که قرار است فردی آمده و اسلام را اجرا کند بقیه نیز اطاعات کنند، به تعبیری فکر می‌کنیم حکومت اسلامی آوردنی است در حالیکه وقتی به متن دین و سیره اهل بیت (ع) مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم حکومت اسلامی ساختنی است.

 

کارشناس مذهبی اظهار داشت: ساخت حکومت نیز لزوما توسط حاکم اسلامی شکل نمی‌گیرد بلکه تک تک افراد در آن شریک هستند.

 

وی با اشاره به تاریخ زندگانی امام علی (ع) و افرادی که پشت صحنه زندگی حضرت اتفاقی غلط را رقم زدند، عنوان کرد: وقتی مردم در صحنه همکاری نمی‌کنند یکسری افراد زیرک که تحت عنوان خواص آنها را می‌شناسیم می‌توانند افراد را با خود همراه کنند، زیرا مردم از منظر اسلام یکی از مقومات حکومت هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین شیدایی عنوان کرد: وقتی پای مردم به حکومت باز شود ولو اینکه یک حاکم معصوم در راس باشد، ولی آن حکومت معصومانه نخواهد بود.

 

وی یادآور شد: وقتی پای افراد به حکومت باز می‌شود باید منتظر اشتباه در تصمیم یا تحلیل باشیم چون با انسان مواجه‌ایم. جایی که پای پول، مقام و جایگاه در میان باشد بدون شک لغزش‌ها بیشتر می‌شود.

 

وی افزود: اگر روی مکتب اهل بیت (ع) و اسلام عمیق کار می‌کنیم تحلیل اجتماعی سیاسی درست داشته و می‌توانیم در حق و باطل در بزنگاه‌ها درست تصمیم بگیریم، همچنین وقتی پای عناصر غیرمعصوم به حکومت باز می‌شود پای خطا و سهو نیز باز می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مدام باید به سمت تقویت نیروهای اسلامی برویم، تصریح کرد: وقتی انسان‌ها تربیت شوند (شکوفایی در همه ابعاد) آنوقت خطاها کم و کمتر می‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر می‌خواهیم ببینیم ایران موفق بوده یا خیر باید شرایط را با کشوری مشابه مقایسه و سپس قضاوت کنیم، همچنین هر جا نقصی ایجاد شد باید به خود برگردیم.

 

وی با تاکید بر اینکه اشتباه در تحلیل گاهی اوقات هزینه درست می‌کند، اظهار داشت: خوارج یک گروه فکری بودند که صفر و صدی فکر می‌کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین شیدایی با بیان اینکه جامعه انسانی نیاز به حکومت دارد، عنوان کرد: سیاست از دیانت به لحاظ ماهیتی از هم جدا نیست، برخی مسئولان سیاست‌شان از دیانت جدا است اما دیانت اسلامی را ندارند.

 

وی یادآور شد: کسی که مسائل دینی را کلا کنار گذاشته و منصب را برای خود بپسندند دیانت را دور انداخته است که باید سعی کنیم با تبیین درست اینها کم شود.

 

کد خبر 1210736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha