مجمع بانوان قرآنی آبان ماه تشکیل می شود/ طرح ملی بیمه قرآنی نداریم

خان بابا از تشکیل مجمع بانوان قرآنی در آبان ماه خبر داد و گفت:این مجمع با ارایه طرح های استانی تلاش می کند تا از ظرفیت بانوان استفاده کرده و برخی طرح ها را به اجرا درآورد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «مژگان خان بابا» دبیر شورای راهبری فعالیت های قرآنی بانوان در نشست خبری هم اندیشی بانوان قرآنی کشور با ارایه گزارشی از فعالیت های انجام شده برای ایجاد مجمع بانوان قرآنی گفت: فهرستی ۵۰۰ نفره داشتیم که از بین آنها ۸۰ نخبه انتخاب می شود. تاریخ تشکیل این مجمع ۱۲ آبان خواهد بود و این مجمع یا ارایه طرح های استانی تلاش می کند تا از ظرفیت بانوان استفاده کرده و برخی طرح ها را به اجرا درآورد.

 

«زینب بهجت پور»، رییس اداره قرآن و عترت حوزه های علمیه خواهران نیز در این نشست گفت: همیشه جای چنین جلساتی خالی بود که آقای معاف تلاش زیادی در برگزاری این جلسات داشتند لذا در این زمینه توجه به اقتضائات بسیار مهم است. ما نیازمند یک خروجی خوب از برگزاری این برنامه ها و جلسات هستیم. هدف فقط ایجاد یک تشکیلات نمادین نیست و بدون خروجی برگزاری این جلسات فایده ای ندارد. هدف ما حضور و بروز بانوان در عرصه های مختلف پژوهشی است.

 

وی با بیان اینکه ما نباید دچار سطحی نگری شویم، تصریح کرد: بلکه باید یک ساختار ضابطه مند روشنی در سطح ملی و استان ها داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظر در حوزه های قرآنی دست یابیم. قرآن برای هدایت و برپاسازی انسان ها نازل شده است در صورتی که مساعدت های لازم در این زمینه صورت بگیرد و این زاویه ها تقویت شود، این امر می تواند بنای زندگی اسلامی ایرانی بر پایه قرآنی را شکل بدهد.

 

بهجت پور گفت: در صورتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 80 درصد از خواسته های ما را برآورده کند، ما می توانیم 20 درصد را خارج از وزارتخانه تامین کنیم. گاها دیده می شود یک مجموعه ای برای دیده شدن تلاش های زیادی می کند ولی از آنجا که پشتیبانی های لازم صورت نمی گیرد، موفقیت های خاصی حاصل نمی شود؛ در واقع بیشتر برنامه های صورت گرفته حالت موازی کاری دارد، در صورتی که از مجمع بانوان حمایت شود، اقدامات خوبی رقم می خورد. با توجه به اینکه در زمینه الگوی زن مسلمان اقدامات خوبی صورت گرفته است اما هیچ گاه نتوانسته به عنوان یک الگو وارد جامعه شود در صورتی که مجمع بانوان می تواند این اقدامات را به صورت الگو به جامعه وارد کند.

 

همچنین در این نشست «شهناز عزیزی»، استاد دانشگاه سوره و مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: 44 میلیون نفر از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند. امسال 64 درصد پذیرفتگان دانشگاه خانم ها بودند. ما در نظام تشکیلاتی 100 بانوی نخبه داریم اما متاسفانه در دولت جدید از ظرفیت هیچ کدام از این بانوان نخبه استفاده نمی شود و یا اصلا آنها دیده نمی شوند. سوال اینجاست که چرا مسئله حجاب و عفاف، مشکلات بنیان خانواده ،طلاق و آسیب های اجتماعی حل نمی شود، دلیل اش این است که خانم ها در راس تصمیم گیری قرار ندارند. در قرآن کریم زن و مرد هر دو، مورد خطاب قرار گرفته اند. در زمینه مشورت، درمسئولیت های اجتماعی و سایر موارد زن و مرد به یک نسبت مورد خطاب خداوند قرار گرفتند و حتی زنان به عنوان الگو معرفی شدند لذا لازم است همان طور که پیامبر اکرم (ص) زنان را در مسئولیت های دینی وارد کردند، ما نیز به اندازه کافی از ظرفیت زنان در مسئولیت های اجتماعی استفاده کنیم. اگر حیات طیبه می خواهیم باید در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از ظرفیت زنان و مردان به یک اندازه استفاده کنیم.

 

عزیزی تصریح کرد: تا زمانی که خانم ها در مقام سیاست گزاری، تصمیم گیری و تصمیم سازی قرار نگیرند، مشکلات جامعه حل نمی شود لذا آینده مدیریتی کشور مترتب بر بکارگیری زنان دینی کشور است لذا یکی از برنامه های مهم این است که ما آموزش آسان قرآن را وارد خانواده ها کنیم و با توجه به اینکه دروس عربی برای دانش آموزان بسیار سخت است لذا می طلبد که دولت یک راه حلی را در طیف های مختلف به کار گیرد که یکی از این راهکارها توجه به قرآن، دین و عترت است که آوردهای خوبی برای جامعه خواهد داشت.

 

دکتر «بتول مشکین فام»، رییس پژوهشگاه زنان دانشگاه الزهرا نیز در نشست خبری هم اندیشی بانوان قرآنی کشور گفت: چند مسئله بدیهی را باید در اینجا مطرح کنم. همه در این زمینه متفق القول هستند ولی وقتی وارد آن می شویم دچار مشکل می شویم. اخیرا مسابقات قرآنی دانشگاه دختران ایران و عراق را برگزار کردیم که بسیار خوب بود ولی مشکلات فوق العاده ای داشت. بحث مهم، بین المللی کردن فعالیت های قرآنی است. الان برای برپایی اربعین همه نهادها بسیج هستند ولی آیا در سطح بین الملل در بخش بانوان توانستیم همه دستگاه ها را بسیج کنیم یا خیر؟ ما ثقل اکبر و اصغر را از هم جدا می کنیم و در سطح بین الملل و در بخش خواهران نتوانسته ایم کار شایسته ای انجام دهیم.

 

وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویان دختر ایرانی و عراقی در مشهد گفت: همکاران وزارت فرهنگ فعالیت‌های قرآنی را جزو فرهنگ عمومی نمی دانند و در واقع مد و لباس و برج میلاد را فرهنگ عمومی می دانند

 

دانشیار دانشگاه الزهرا افزود: در میان کودکان عراقی حافظان خوبی حضور داشتند و داوران ایرانی برای تربیت مربی و داور عراقی اعلام آمادگی کردند و فضای خوبی برای این همکاری‌ها وجود دارد.

 

مشکین فام اظهار کرد: دیپلماسی قرآن را باید جدی بگیریم، ما با کشور مالزی به راحتی می توانیم در حوزه بانوان تعامل داشته باشیم. ما حتی با کشورهای غیر شیعه هم توانستیم در حوزه های قرآنی تعامل خوبی برقرار کنیم.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه گفته می شود دکتر اسماعیلی حامی بانوان است، بهتر است بگوییم که یکی از مصیبت های ما در برپایی مسابقات دانشجویان دختر ایران و عراق کمبود بودجه بود. من از شما خواهشمندم به خانم ها اعتماد کنید و به آنها استقلال دهید؛ خانم های ایرانی ظرفیت این را دارند که بتوانند در همه زمینه ها ورود کرده و موفق شوند.

 

«راحله دیوسالار»، مربی متخصص در امر آموزش عمومی قرآن نیز گفت: دانش آموزان 12 سال در مدرسه درس قرآن می خوانند ولی متاسفانه وقتی وارد دانشگاه می شوند، چیزی بلد نیستند؛ به همین دلیل لازم است که مربیان آموزش و پرورش روش های نوین «طرح بشری» را یاد بگیرند و آن را در مدارس پیاده کنند.

 

وی افزود: از طریق طرح «بشری» که یک طرح آسان است توانستیم تجوید را به سادگی در چهار صفحه به کودکان آموزش دهیملذا در شهرری، میبد، ماهشهر و یزد طرح بشری  اجرایی شده است.

 

«مینو اصلانی» رییس شورای بانوان اربعین نیز درباره حضور بانوان قرآنی در اربعین حسینی به عنوان فرصت ها و توانمندی ها سخن گفت.

 

همچنین، دکتر «فروغ پارسا»، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رییس مرکز مطالعات قرآن نیز گفت: 90 درصد دارالقرآن و دارالحفظ ها توسط بانوان اداره می شود. طی چهار دهه ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد ما هر سال شاهد گسترش بانوان در رشته های الهیات و گرایش قرآن و عترت هستیم؛ مخاطب 70 تا 80 درصد این رشته ها بانوان می باشند. ما در انجمن بانوان که بیش از 100 تا 150 اساتید قرآن گردهم آمدند، کارگروهی برای مطالعات اسلامی زنان راه اندازی کردیم که مباحث مربوط به خانواده، تربیت و  عفاف و حجاب مورد بررسی قرار می گیرد لذا چالش های موجود در حوزه زنان فقط به دست خود زنان حل می شود.

 

«فرخنده کریم زاده» داور پیشکسوت قرآن از استان اصفهان با بیان اینکه ما طرح ملی بیمه قرآنی نداریم، تصریح کرد: حتی ما چیزی به عنوان وام ویژه قرآنی نیز نداریم. بانوانی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه قرآن فعالیت می کردند، اکنون در سنین بازنشستگی به سر می برند و به دنبال درمان خود هستند ولی هیچ مرکز درمانی ویژه برای مراجعه آنها وجود ندارد لذا برای کمبود این نظارت کیفی باید اقدامی صورت پذیرد. این مشکل برنامه ریزی است و آسیب های زیادی به جامعه وارد کرده است.

 

وی با بیان مشکلاتی که برای گرفتن مجوز موسسات قرآنی وجود دارد،اظهار کرد: علاوه بر مشکلات مالی هیچ نظارتی درباره کیفیت این موسسات وجود ندارد

 

کریم زاده با اشاره به غیرضروری بودن برگزاری مسابقات متعدد قرآنی در سطح کشور گفت: هدف مسابقات ایجاد انگیزه است و باید آموزش نیز در این زمینه سرلوحه باشد.

 

همچنین در این نشست «زهره الهیان»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته از دولت آقای احمدی نژاد انتظار داشتیم بیشتر به حوزه فرهنگ توجه کند ولی متاسفانه هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفت. همیشه شعار فرهنگ داده می شود ولی برای بستر انتقال فرهنگ کاری نمی شود.

 

وی گفت: اگر به دنبال سبک زندگی سالم به عنوان مولفه تمدن نوین اسلامی هستیم، می توانیم آن را  از قرآن استخراج کنیم .

 

وی اظهار کرد: خانواده بستر انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است در صورتی که با قرآن کریم عجین شود، تمدن نوین اسلامی محقق می شود لذا مولفه های تمدن و سبک زندگی سالم را می توانیم از طریق آموزه های قرآن انتقال دهیم.

 

وی با انتقاد از کمبود بودجه در حوزه های قرآنی تصریح کرد: چرا ما اعتبار بودجه را به نوآوری در امور فنی و دانش بنیان تخصیص می دهیم ولی هیچ نوآوری ای در حوزه علوم انسانی و فعالیت های قرآنی  صروت نمی گیرد. لازم است در راستای اربعین نوآوری شکل بگیرد. اربعین خود یک فرهنگ است و همه خرده فرهنگ ها را در خودش جمع کرده است که تمدن نوین اسلامی در آن تجلی می یابد.

 

 

 

کد خبر 1210821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha