بودجه ۲۱۵۱ میلیارد تومانی استان زنجان در سال ۱۴۰۱/ ۱۹ دستگاه منتخب در جشنواره شهید رجایی تجلیل می شوند

میرزایی مجموع بودجه استان زنجان در سال جاری را ۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: آب شرب شهری و روستایی، ساخت مدرسه در شهرک های اقماری، عمران شهری و روستایی و توسعه زیرساخت های کشاوری از اولویت های هزینه کرد بودجه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: وظیفه اصلی این سازمان برنامه ریزی بودجه ریزی و نظارت است و می توان گفت پایش رصد استان مهمترین ماموریت سازمان به شمار می رود.

 


میرزایی ادامه داد: هماهنگی نظام راهبردی استان، برنامه ریزی سهم استان از جی تی پی، تهیه نقشه راه، جذب سرمایه گذار و توسعه صادارات غیر نفتی، آمایش سرزمین، هماهنگی با تغییر ساختار بودجه مبتنی بر رشد اقتصاد، اثر بخشی بودجه، تدوین برنامه توسعه، تهیه، توزیع، ابلاغ و مبادله موافقتنامه از جمله وظایف این سازمان محسوب می شود.

 

 

وی اضافه کرد: نظارت بر اجرای طرح های عمرانی از بعد فنی و مالی، بررسی و تعیین صلاحیت و رتبه بندی پیمانکاران و مشاوران، راهبری و اجرای فعالیت های آماری استان، دبیری شورای برنامه ریزی و توسعه استان، دبیری کارگروه اقتصادی و اشتغال، دبیر کارگروه افند، دبیری توسعه مدیریت در استان از دیگر وظایف سازمان است.

 

 

به گفته این مسئول تهیه نقشه و بروز رسانی نقشه های استان، راهبری امور پژوهشی و تعیین اولویت های پژوهشی، آموزش کارکنان و کارشناسان دستگاه های اجرایی و نمایندگی امور استخدامی استان بر عهده سازمان برنامه ریزی است.

 

 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه 1401 استان زنجان اشاره کرد و  ادامه داد: بودجه استان در بخش تملک دارایی از محل پیوست قانون جدول 10 حدود 525 میلیارد تومان و از محل3 درصد درامد حاصل از فروش نفت و گاز به میزان 214 میلیارد تومان است.

 

 

میرزایی اعتبارات استان از محل توازن را 395 میلیارد تومان عنوان کرد و با یادآوری اینکه 197 میلیارد تومان از این بخش سهم استان و 197 میلیارد تومان سهم ملی است، تصریح کرد: اعتبارات عمران ملی استان 339 میلیارد تومان و اعتبارات بین استانی 356 میلیارد تومان است.

 


رئیس مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با یادآوری اینکه 321 میلیارد تومان هم اعتبارات بخش محرومیت زدایی است، گفت: این بخش از اعتبارات تنها در بخش راه و روستایی، راه عشایری، آب روستایی، بهداشت، مدارس، بازافرینی شهری، آبخیزداری و قنوات قابل هزینه است.

 


میرزایی مجموع بودجه استان زنجان در سال جاری را 2 هزار و 151 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: آب شرب شهری و روستایی، ساخت مدرسه در شهرک های اقماری، عمران شهری و روستایی و توسعه زیرساخت های کشاوری از اولویت های هزینه کرد بودجه است.

 

 

وی با اشاره به اینکه اعتبارات هزینه و جاری استان به میزان 560 میلیارد تومان که به 24 دستگاه ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: این اعتبارات شامل حقوق و مزایای پرسنل، امور جاری،  قراردادها و پشتیبانی، یک درصد سهم پژوهش استان و مباحث فرهنگی و مناسبت های مربوط در قالب فصل پنج است.

 


میرزایی با بیان اینکه دستگاه های ملی نیز 6 هزار میلیارد تومان بودجه هزینه ای از سطح ملی دریافت می کنند، گفت: در بودجه سال گذشته راهبری و استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به بنده تفویض و استان زنجان متولی آن اعلام شده است به گونه ای که فرماندهی 30 سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور بر عهده ما است و برنامه و بودجه استان زنجان اطلاعات مربوط به 750دستگاه اجرایی را در سطح کشور جمع اوری می کند.

 

 

این مسئول با یادآوری اینکه سند آمایش سرزمین در اجرای ماده 26 قانون ششم توسعه در سال 99 همراه با اسناد کشوری به تصویب رسید، اظهار کرد: در سند آمایش سرزمین استان زنجان به پنج منطقه زنجان، ابهر، خرمدره و سلطانیه- طارم- خدابنده و ایجرود-
ماهنشان- قسمتی از شهرستان زنجان تا نیک پی تقسیم شد.

 

وی اشاره ای هم به مساحت بیش از 22 هزار مترمربعی استان زنجان و جمعیت یک میلیون و  57 هزار نفری استان کرد و گفت: بر آورد سازمان برای امسال رسیدن جمعیت به آمار یک میلیون و 101 هزار و 700 نفری است.

 


میرزایی در خصوص شاخص تولید ناخالص داخلی استان بر مبنای امار سال 98 نیز گفت: این شاخص 35 هزار میلیارد تومان برای استان محاسبه شده که رتبه 26 کشوری را داریم. همچنین شاخص سرانه تولید ناخالص 31 میلیون تومان است یعنی به ازای هر نفر 31 میلیون تومان تولید انجام می شود.

 


رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان ادامه داد: استان زنجان در شاخص مزیت های نسبی کشاورزی رتبه 22، بخش صنعت رتبه 16 و بخش خدمات رتبه 25 را دارا است و هدف سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری ارتقا بخش خدمات در استان است.

 

 

وی با تاکید بر اینکه علیرغم وجود ظرفیت های گردشگری در استان زنجان، زیرساخت های استان در بخش گردشگری بسیار ضعیف است، افزود: نرخ بیکاری در استان از بازه سنی 15 سال و بیشتر در سال گذشته براساس نیروی کار 6.5 درصد است و شاخش نرخ مشارکت اقتصادی 45.5 درصد و شاخص تورم 36.4 درصد است.

 

 

میرزایی با اشاره به اینکه دستاورد دولت سیزدهم این بود بودجه ریزی را کنار گذاشت و به دنبال برنامه محوری رفت، گفت: براین اساس دولت به سراغ رشد اقتصادی رفت و برای امسال رشد اقتصادی 8 درصد(4.5 درصد سرمایه گذاری و 3.5 درصد بهره وری) ابلاغ شد و سهم استان زنجان در رشد اقتصادی 8.7 درصد پیش بینی شده است که به بخش کشاورزی 7 درصد، بخش صنعت 10.9 درصدو بخش خدمات 7.6 درصد به عنوان تکلیف محول شد.

 

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان، برنامه محوری و رشد اقتصادی را از دیگر دستاوردهای دولت در این سازمان عنوان کرد و افزود: در استان زنجان برای 3.5 درصد رشد بهره وری اقداماتی انجام دادیم که شامل توسعه صادرات غیر نفتی، احیای واحدهای تولیدی، تکمیل پنجره واحد سرمایه گذاری، دپوی پسماند روی، توجه به بخش اقتصاد دانش بنیان، توجه به منطقه ویژه اقتصادی است.

 


وی با بیان اینکه اجرای برنامه هفتم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور که باید از امسال آغاز می شد تاخیر داریم، افزود: تاکنون 11 برنامه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی در کشور داشتیم که 5 برنامه قبل از انقلاب و 6 برنامه بعد از پیروزی انقلاب اجدا شده است.

 

 

این مسئول ادامه داد: برنامه هفتم توسعه که از دستاوردهای دولت است بر برنامه ریزی موضوعی متمرکز می باشد و مشکلات هسته های کلیدی کشور و مسائل اولویت دار را مورد تاکید دارند.

 


وی یادآور شد: ثبات اقتصادی، رشد فراگیر ،توجه به دانش بنیان و آمایش سرزمین گرایش های اصلی برنامه هفتم توسعه است و مشارکت مردم در برنامه هفتم توسعه مهم است.

 

 

میرزایی در خصوص سفر ریاست جمهوری به استان زنجان نیز گفت:در سفر رئیس جمعور به استان زنجان 125 مصوبه داشتیم که 28 مصوبه تسهیلات حمایتی و سرمایه گذاری، 19 مصوبه مجوزها و پیگیری های مشکل دار و 78 پروژه بزرگ مقیاس بود.

 

 

وی میزان اعتبار عمرانی مصوبات سفر را  4 هزار و 76 میلیارد تومان خواند و افزود قرار شد سازمان برنامه و بودجه 807 میلیارد تومان را تخصیص دهد.

 

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان تصریح کرد: پروژه های سفر فعال هستند و 6664 میلیارد تومان از محل سرمایه گذاری تسهیلاتی به استان کمک خواهد شد.

 

 

وی با اشاره به بررسی عملکرد  57 دستگاه اجرایی استان در جشنواره شهید رجایی گفت: در اختتامیه این جشنواره از 19 دستگاه منتخب تجلیل می شود.

کد خبر 1210917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha