سوق دادن کودکان ونوجوانان به فرهنگ بومی ضروری است

سوق دادن کودکان ونوجوانان به فرهنگ بومی نیازمند تولیداتی در رسانه های دیداری وشنیداری است.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد، دشمنان ایران اسلامی با راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی آسیب برسانند.

 

با توجه به اینکه کودکان ونوجوانان سرمایه‌های آینده ایران اسلامی هستند، باید به شیوه‌های مختلف در راستای تربیت صیحیح این قشر، بصیرت افزایی و آگاهی بخشی و تذهیب فکری و ذهنی این قشر تلاش شود.

در بسیاری از کشورهای حتی  از اسباب بازی‌هایی در راستای اهداف سیاسی استفاده می‌ شود وبرای مقابله با توطئه های دشمنان باید از  ابزارها و اهداف  مختلف زمینه‌های اعتقادی بهره بگیریم که البته خوب هم تلاش می‌کنید تا پیوست‌های فرهنگی را هم تقویت کنید.

 

 تقویت تولیدات رسانه ای در عرصه فرهنگی ضروری است

 

«رضا زیودار»، کارشناس فرهنگی واجتماعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت: بنابراین سوق دادن کودکان ونوجوانان به فرهنگ بومی نیازمند تولیداتی در رسانه های دیداری وشنیداری است که با تلفیق رنگ، شادی، هیجان وسادگی بتواند کودک را جذب کند ومسلما حک کردن تصاویر ارزشی و فرهنگی بومی برروی لوازم کودکان ویا وسایل بازی وحتی تهیه انیمیشن ها وفیلم های ملی، مذهبی ودوران دفاع مقدس با درنظر گرفتن مولفه های شادی ،هیجان در جذب کودکان ونوجوانان کاری دشوار نخواهد بود.

 

وی افزود: بنابراین در زیر به دو ابزار کلیدی و تاثیر گذار در ذهن ورفتار کودکان ونوجوانان (1- لوازم التحریر    2- بازی های رایانه ای ، برنامه های کودک  و انیمیشن های هالیوودی )  پرداخته می شود.

 

زیوداربا اشاره به لوازم التحریر غربی و دانش آموزان ایرانی اسلامی، اظهار داشت: چند سالی است که با شکل گیری و تولد برخی شخصیت های کارتونی و سینمایی، موج لوازم التحریر که منقش به تصاویر این شخصیت ها وقهرمانان توهمی است کشورمان را در برگرفته است.

 

این کارشناس فرهنگی واجتماعی، ادامه داد:  لوازم التحریر ازجمله اقلامی هستند که حامل نمادهای فرهنگ محسوب می شوند وبه دلیل عدم نظارت براین عرصه، شخصیت ها و نشانه های فرهنگ مهاجم غربی، براغلب لوازم التحریر مسلط شده اند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نا آگاهی خانواده ها از کارکردهای مخرب این شخصیتها ، نشانه ونمادها در فرآیند تربیت کودک ونوجوان، لازم است دریک تلاش جمعی میان مسئولان، فعالان اقتصادی، انجمن اولیاء ومربیان وخانواده ها، به این آسیب فرهنگی دربازار لوازم التحریر واکنش لازم نشان داده شود تا ضمن حمایت از تولید کنندگان ایرانی که به کارکردهای فرهنگی فعالیت اقتصادی خود توجه دارند جلوی این آسیب گرفته شود. 

 

زیودار، ادامه داد: به گفته بسیاری ازجامعه شناسان و روانشناسان ، استفاده کودکان از وسایل و لوازم التحریر غربی آنها را هر روز بیشتر از دیروز با فرهنگ غربی آشنا واز فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی دور می کند.

 

کارشناس فرهنگی واجتماعی بیان کرد: اتفاقی که پیامد خوشایندی که در پی نخواهد داشت، چرا که قهرمانان پوشالی کشورهای غربی تبدیل به الگو و اسطوره فرزندانمان می شوند و بعد از آنها توقع داریم که در دوران نوجوانی و جوانی به فرهنگ و سنت ایرانی، اسلامی احترام بگذارند و آنها را رعایت کنند در حالیکه در بهترین سال های شکل گیری شخصیتی آنها از این عامل تربیتی غافل بو ده ایم.

 

زیودار، اذعان داشت: البته نا گفته نماند در دوره ای تلاش شد با جایگزین کردن برخی کالاهای فرهنگی مانند شخصیت های عروسکی دارا و سارا  به جای عروسک های مشابه خارجی همچون باربی با این تهاجم فرهنگی برخورد شود.

 

وی بیان کرد: به علت نداشتن جذابیت های بصری ، تنوع در رنگ وکیفیت نه چندان مناسب و گران بودن قیمت محصولات آن نسبت به مشابه خارجی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار نگرفتند.

 

کارشناس فرهنگی واجتماعی خاطرنشان کرد: حال در این شرایط کشوری مثل ایران با پشتوانه فرهنگی وتاریخی غنی و وجود اسطور ه ها وشخصیت های بزرگ اینگونه مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته است باید فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه صورت گیرد تا در چهره های نامناسب درپشت جلد دفاتر مدارس وسایر کالاها استفاده نشود و الگوها، دانشمندان، شهداء دفاع مقدس، شهداء هسته ای و مسائل فرهنگی بیشتر در میان دانش آموزان برجسته شود.

 

زیودار، بیان کرد: در شهریور ماه هر سال و در آستانه بازگشایی مدارس و تکاپوی خانواده ها در تهیه لوازم التحریر برای فرزندان خود که برحسب علایق و خواسته های فرزند، لوازم  زیبا و جذابی را برای آنها تهیه می کنند غافل از اینکه ما شاهد تصاویر زننده و غیراسلامی روی کیف ها و دفاتر و سایر لوازم التحریر هستیم که برای هر بیننده معتقد و دلسوزی ناگوار است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که به صورت مفصل درزیر خواهد آمد تاثیر عقاید وفرهنگ غیر بوی وغیراسلامی درلوازم التحریر وآثار مستقیم آن برروی اذهان فرزندان ایران زمین برکسی پوشیده نیست.

 

زیودار ابراز کرد: گفتنی است که لوازم التحریرهای  معروف (  باربی ، بن تن ،مرد عنکبوتی و... ) از قوی ترین کارکردهای عملی این تهاجم فرهنگی است.

 

وی بیان کرد: البته در مقابل تهاجم ضد فرهنگ این کارکردها والگو سازی ازآنها در بین قشرهای کودک ونوجوان  ، ساخت لوازم دارا وسارا ، شکرستان و... همراه با تصاویر بناهای  معروف وزیبای ایران وسخنان و احادیث گهربار از بزرگان دین وقرآن کریم به زبان فارسی وعکس شهداء نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

 

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی، اذعان داشت:  تبلیغات نماز واخلاق معنوی بر روی کیف ها وکوله پشتی ها بجای تصاویر عروسک های باربی ویا قهرمانان کارتون ها وسریالهایی همچون خرس پو ،جومونگ و... .بعضا مورد استقبال قرار گرفته است وضد تبلیغات مارک های بزرگ ومعروف غربی محصوب می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اما از بزرگترین اشکالات آنها پایین وبی کیفیت بودن جنس وزیبا نگری می باشد تولید کنندگان وتوزیع کنندگان لوازم التحریر باید بدانند که نباید از تصاویر غربی استفاده کنند در واقع لوازم التحریر دانش آموزان باید اشاعه دهنده ی فرهنگ غربی نباشد واثر منفی روی آنها نگذارد ممکن است    برخی از تولید کنندگان لوارزم التحریر از روی جهالت از تصاویر غربی بر روی آنها استفاده کنند که باید جلوی آنها را گرفت چرا که الگو پذیری وتاثیرات منفی برجای میگذارد ودر واقع دانش آموزان به دنبال الگو بوده واز روی تصاویر زنان برهنه وغربی اثرات نامناسب خود را برداشت می کند.

 

این کارشناس دینی و فرهنگی، بیان کرد: امروز دشمن در تهاجم فرهنگی جدید خود بر علیه ما، لوازم التحریر دانش آموزان را نشانه گرفته است واین مساله خانواده ها را در راهنمایی وهدایت کودکان به سمت استفاده ی از لوازم ایرانی –اسلامی که دارای پیام های اخلاقی مثبت هستند بیشتر می کند.

 

وی بیان کرد: هر کدام از لوازم التحریر دانش  آموزان  که از شخصیت های کارتون های غربی بر روی آنها استفاده می شود وبا اهداف خاص و براساس نظرات کارشناسان و روانشناسان کودک  وبرای تاثیر بر پنهان ترین جنبه شخصیت یعنی ضمیر نا خود آگاه طراحی شده ودارای پیامی مختص به خود هستند پیامی که یک دانش آموز هر روز بادیدن بن تن ،باربی ،باب اسفنجی و... بر روی دفاتر و کیف ودیگر لوازم التحریر خود و دوست همکلاسی اش بیشتر وبیشتر درعمق جانش نفوذ می کند.

 

زیودار، افزود: هر دانش آموز به طور متوسط 1200 بار در سال جلد هر کدام از دفاترش را می بیند اگر 1200 بار صحنه ای مقابل ما تکرار شود چه رخ می دهد پیام هر کدام از این تصاویر این را می رساند که ارتباط با جنس مخالف بد نیست ودختر و پسر با هم هیچ تفاوتی ندارند و دنیا بر مدار شانس وجادو پیش می رود ... تصاویری که دانش آموزان با آن همانند سازی می کنند به ایده آل به او تبدیل می شود ودر سنین بالاتر به سمت پیروی از این تصاویر خواهد.

 

اثرات مختلف رسانه های تصویری: 

زیودار، ادامه داد: وقتی برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندان متناسب با نیاز های روحی و جسمی آنها صورت نمی گیرد کودکان ونوجوانان تصور می کنند که بیشتر وقتشان را باید برای تماشای تلویزیون وبازیهای کامپیوتری صرف کنند در حالی که ضایعه ناشی از تماشای کارتون یا انجام بازیهای خشن کمتر از خشونت های اجتماعی نیست.

 

وی بیان کرد: تاثیر این کارتون ها بر بچه ها به حدی است که در بازی های خود از شخصیت این کارتون ها الگو برداری می کنند. به وسائل واسباب بازی های مرتبط با این شخصیت ها علاقه شدیدی دارند و حتی نگرش آنها در مورد جهان وزندگی نیز تحت تاثیر این کارتون ها قرار گرفته است.

 

این کارشناس دینی و فرهنگی، بیان کرد: امروزه هنر های دیجیتال ( بازی های رایانه ای ،انیمیشن و...)به لحاظ تاثیر گذاری خود  در زمینه فرهنگ سازی رشد وتکوین شخصیت و فرهنگی وعلمی و ایفای نقش های آموزش وکمک آموزش وهمچنین پر کردن بخشی از اوقات فراغت گروه های سنی مختلف جامعه از جایگاه ویژه ای برخورد دار است.

 

وی افزود: بنا بر این امروزه این هنر صنعت ورسانه به عنوان یکی از مهمترین وموثر ترین ابزار جنگ نرم بر علیه جامعه هدف توسط حکومت ها و دولت ها به کار گرفته می شود و اکثر حکومت ها بخش قابل توجهی از بودجه خود را به این امر اختصاص می دهند تا بتوانند به اهداف خود مطمئن تر دست یابند.

 

زیودار ادامه داد: هالیوود از زمان تشکیل خود تا کنون به شدت تحت نفوذ تفکرات صهیونیستی بوده و این سرمایه داران صهیونیسم  جهانی بودند که افکار برنامه سازان آنرا هدایت می کردند.

 

وی بیان کرد: صهیونیسم حاکم بر هالیوود که هر روز تلاش دارد که دامنه سیطره خود را بر شرکت های دیگر  فیلم وانیمیشین سازی با خرید سهام و نفوذ بر افکار گسترش دهد هرچند اقتصاد و   به دست آوردن درآمد را از مهمترین اولویت های خود معرفی می کنند اما با مروری  بر آثار تولیدی آنها به ویژه در بخش انیمیشن این باور به شدت تقویت می شود که در پس این صنعت پول ساز، قطعا ایدئولوژی وتفکر خاصی نهفته که قرار است به کمک سرمایه و تکنیک در جهان گسترش یابد.

 

وی بیان کرد: به عبارت دیگر شرکت های انیمیشن سازی، تنها برای همان ساعتی که کودکان ما انیمیشن تولیدی آنها را می بینند ، برنامه ریزی نمی کنند بلکه تلاش می کنند تا فکر  و ذهن کودک را حتی در خواب شبانه و بازی های کودکانه اش متوجه رفتار و موضوع مورد نظر خود نمایند.

 

زیودار، اذعان داشت: از این رو می توان گفت نه تنها کودکان معصوم، بلکه والدین هم نمی توانند تصور کنند در پس این زیبایی ها و لطافت ممکن است یک جهان بینی خاص با اهداف بلند مدت نهفته باشد که می خواهد چهره فرهنگ های خاص جهان را به چهره ای واحد و مطلوب سرمایه داران صهیونیسم بدل کند این نکته انکار نا شدنی است که صهیونیست با یاری سرمایه های هنگفت توانسته در عرصه فرهنگ گوی سبقت را از دیگر رقبای جهانی برباید و از این ابزار قدرتمند در راستای رسیدن به اهداف جهانی خود استفاده نماید.

 

وی بیان کرد:  بن تن در کنار بسیاری از انیمیشن  های جدید فیلمی است که بسیار مورد توجه پسر بچه ها وگاهی هم دختر بچه هاست.

 

این کارشناس دینی و فرهنگی، افزود: انتخاب قهرمان این فیلم به نام بن تن پسر بچه ای که به واسطه ساعت  استثنایی خود ارمغانی ازموجودات فضایی وشهاب سنگی است که در نزدیکی او به زمین خورده که البته کودکان ایران از این قائله مستثنی نیستند.بخصوص اینکه ماید طولایی درکم توجهی به خوراک فرهنگی کودکانمان داریم.

 

زیودار، ابراز کرد: سالهاست بازار انیمیشن های هالیوودی در ایران داغ شده است .این انیمیشن ها به سرعت وبه راحتی از رسانه ملی پخش می شوند بدون هیچ نظارتی،آنچه گفتیم به این معنی نیست که انیمیشن خوبی در آن سوی مرزها تولید نمی شود بلکه همسویی همه جانبه متولیان فرهنگی کشور با برجسته شدن تعداد خاصی از این محصولات است که پرسش برانگیز است واینکه چرا در این سالها وبا بروز تکنولوژی های پیشرفته وارداتی در کشور ،هنوز شاهد رشد صنعت انیمیشن درایران نشده ایم؟در عوض به نظر می رسد در عرصه تولیدات کودک عقبگرد کرده وسیر نزولی یافته ایم!هنوز بزرگترهای ما((علی کوچولو-زهره وزهرا،هادی وهدی-هشیاروبیدار-آفتاب ومهتاب وقصه های مادربزرگ را از یاد نبرده اند.

 

وی بیان کرد: مگر همین مدرسه موش ها نبود که کشور ژاپن با افتخار آن را از ما خرید، مگر همین کلاه قرمزی وپسرخاله نبود که در جامعه آن همه موج ایجاد کرد ماراچه شده که امروز آن همه نبوغ را فراموش کرده ایم وبه جای توجه به هنرمندان با ذوق وتوانایمان دنبال اثار مبتذل غربی می گردیم.

 

زیودار، افزود: آنچه کودک امروز ایرانی نیاز دارد ،نه فوتبالیست هاست ونه سندباد جعلی غربی ها، کودک ایرانی به فیلم ها و انیمیشن های پرمحتوایی نیاز دارد که بر پایه داستان های جذاب وغرور آفرین ملی وآموزه های اسلامی تولید شده باشد،رستم وسهراب-آرش،شهدای دفاع مقدس و...چه اشکالی دارد که دست به دامن سوپر من وپسرجهنمی شده ایم.

 

وی بیان کرد: ابوعلی سینا پسر دانای ایرانی چه ایرادی دارد که ای کیوسان باید نماد دانایی برای کودک ما باشد ودر نهایت کجای فرهنگ اسلامی ما ناقص است که باید کودک مارا همسو با برنامه ریزی صهیونیسم جهانی به سوی بودیسم سوق دهیم؟

 

زیودار، ادامه داد: ذهن کودک آماده جذب خوراک فرهنگی  است و وقتی بدون ملاحظه ونظارت کافی ،اسباب بازی ،لوازم التحریر وبازی های رایانه ای فاقد ارزشی برای کودک خود تهیه می کنیم در واقع ناخواسته او را در ابتدای شکل گیری  تفکرات و ارزشهای فکری از فرهنگ  خود دور وبه فرهنگ بیگانه سوق می دهیم با توجه به اینکه  در دنیای کودکان مهمترین وجدی ترین مقوله،بازی هایی است که بیشتر اوقات خود را صرف آنها می کندوبا در نظر گرفتن اینکه پیشرفته ترین تئوری های روانشناسی هر گونه آموزش وتربیتی برای کودکان باید از طریق بازی در او نهادینه شود برنقش بسیار مهم وتأثیرگذاربازی وسرگرمی در تربیت کودک صحه می گذارد.

 

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی، ادامه داد: اما باید توجه داشت که در این بازی کودک دنبال چه چیزی می گرددوچه عواملی در این بازی ها کودک را جذب خود می کند؟به نظر می آید آنچه کودک را در بازی وسرگرمی جذب خود می کند پیدا کردن قوانین زندگی است که از طریق تجسم خود در قالب شخصیت هایی که در بازی ها وسرگرمی ها با آنها سر وکار دارند همواره تا زمانیکه سرگرم آن بازی باشند در ذهن خود با آن شخصیت در همان فضا زندگی می کندهر اندازه که ارتباط او با آن شخصیت ها بیشتر شود مسلمأ تأثیر بیشتری خواهد گرفت بنابراین زمانیکه کودک به واسطه تلوزیون وبازی های رایانه ای با شخصیت هایی که در آن  داستانها وجود دارند ارتباط برقرار می کند در واقع در فضایی دوستانه با آنها قرار می گیرد وفضایی با نشاط و پرشور را می بیند که این فضا نیازهای او را تأمین می کند پس به ماندن در آن فضا و گذراندن اوقات خود با آن شخصیت ها رغبت بیشتری خواهد دانست.

 

وی افزود: با توجه به مسائل مطرح شده در بالا دلایلی بر  غربت لوازم التحریروانیمیشن هاوفیلم های کودکان و نوجوانان والگوها وطرح های ایرانی اسلامی می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

1-قیمت بالای کالاهای ایرانی  نسبت به نوع خارجی  آن

2-تأثیر کارتونها و فیلیم ها و انیمیشن های خارجی بر روی دانش آموزان وسوق دادن  آنها برای خرید خارجی مثل بن تن –لاربی و...

3-کم توجهی مسولان برای تبلیغات وفرهنگ سازی محصولات ایرانی اسلامی

4-کیفیت پایین کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای خارجی

5-عدم حمایت از تولید کنندگان ایرانی

 

امید است با توجه به مطالب مطرح شده در بالا مسئولان ودلسوزان به انقلاب  ونظام اسلامی در این راستا گام های موثری بردارند تا شاهد استفاده ی الگوهای ایرانی ،اسلامی در سطح مدارس وحتی جامعه باشیم.

کد خبر 1210946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha