رشد ۲۰۴ درصدی ترانزیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

زارعی از رشد ۲۰۴ درصدی ترانزیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: تاکنون ۸۶ گروه سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسین زارعی» امروز (۸ شهریور) در نشست خبری با اشاره به اینکه هم مرزی با کشور افعانستان یکی از اصلی‌ترین پایه های شکل‌گیری منطقه ویژه اقتصادی در خراسان  جنوبی است، اظهار کرد: در کشور ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی و هفت منطقه آزاد برای تجارت با کشورهای خارجی وجود دارد که ۳۲ مورد فعال است و به طور رسمی تبادلات تجاری انجام می‌دهند.

 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی با اشاره به آغاز فعالیت این منطقه ویژه از سال ۹۳ در بیرجند و از سال ۹۵ در سایت مرزی، ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با وسعت ۷۳۰ هکتار مجوز عام بوده که صفر تا صد سرمایه‌گذاری در این منطقه توسط بخش خصوصی مدیریت می شود.

 

وی گفت: سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود نیز به وسعت ۱۰۰ هکتار مرکز بارانداز است که چون نیاز به وسعت بیشتری داشته است طرح توسعه آن برای واگذاری ۱۰۰ هکتار دیگر تهیه و در حال پیگیری است.

 

۸۶ گروه در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی سرمایه گذاری کردند

زارعی از سرمایه‌گذاری ۸۶ گروه سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی استان خبر داد و افزود: از این تعداد تاکنون ۱۸ واحد در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ۳۵ واحد در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی به بهره‌برداری رسیده که برای ۷۸۰ نفر به صورت مستقیم و ۳ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است

 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی به مزیت های سرمایه گذاری در این منطقه اشاره و تصریح کرد: وجود منطقه منفصله در مرز ماهیرود، قرار گرفتن در مرکز ترانزیت شرق کشور، معافیت مالیاتی ۱۳ ساله، تخفیف حقوق گمرکی، صدور مجوز کمتر از ۷۲ ساعت از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برای سرمایه گذاران است

 

وی در ادامه با بیان اینکه در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر افعان و ۸۰۰ کارگر ایرانی فعالیت دارند، یادآور شد: دلیل کمبود نیروی ایرانی در این محدوده نسبت به نیروهای افغان کمبود نیرو در روستاهای اطراف مرز و بعد مسافت است.

 

زارعی متذکر شد: سرمایه‌گذاری در ۲ قطعه به میزان یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تنها توسط بخش خصوصی انجام شده که برای آن مجوز صادر شده است.

 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی در ادامه طرح کاشی و سرامیک را از طرح‌های بزرگ این منطقه اعلام کرد و گفت: خوشبختانه طرحی در منطقه ویژه اقتصادی استان وجود ندارد که برای بحث زیرساختی و روندهای اداری تعطیل بوده و معطل باشد.

 

۵۶ درصد بازار صادرات افغانستان از بازارچه های مرزی و منطقه ویژه اقتصادی استان

به گفته وی بازار افغانستان از بازارها اصلی است که در طرح‌های تعریف شده در منطقه ویژه اقتصادی استان به این بازار توجه می شود و با حمایت‌های دولت به ویژه در شش ماهه امسال ۵۶ درصد بازار صادرات افغانستان را خراسان‌ جنوبی از سه مرز ماهیرود، پایانه و منطقه ویژه اقتصادی داشته است.

 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی افزود: هر چند در حال حاضر این استان در بازار افغانستان جایگاه ویژه‌ای دارد ولی با تکمیل باند دوم محور مرزی و تکمیل دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز این جایگاه نه تنها حفظ می‌شود بلکه ارتقاء خواهد یافت.

 

زارعی با بیان اینکه در موضوع زیرساخت برق محدودیت‌هایی وجود داشته که با ایجاد پست جدید برق این محدودیت رفع و تا پنج سال آینده مشکلی برای سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت، گفت: آورده‌ مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی ۲۵۰ هزار دلار است تا مجوز اقامت برایشان صادر شود.

 

وی ادامه داد: هم اکنون در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان پنج گروه سرمایه‌گذار خارجی فعال است که ۲ گروه از آنها به صورت مشارکتی فعالیت دارند.

 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه ورود خودروهای خارجی برای استفاده از دیگر مشوق‌های سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه ویژه اقتصادی است، تصریح کرد: مجوزهای ورود خودرو از سمت مرز توسط سازمان صمت صادر می‌شود و در استان به دنبال اخذ این مجوز هستیم که حداقل با اخذ آن اشتغال برای تعدادی از افراد ایجاد خواهد شد.

 

زارعی عنوان کرد: واردات خودروی معدنی و کشاورزی و تسهیلات برای سرمایه در گردش برای برخی از واحدها جزو درخواست‌های منطقه ویژه اقتصادی در دور دوم سفر ریاست جمهوری است.

 

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر مجوز واردات خودروهای استوک در استان تنظیم و متأسفانه در مرکز کشور در سال ۹۷ این طرح رد شد و نتوانستیم این مجوز را دریافت کنیم که امتیازی خوبی برای استان است.

 

رشد ۲۰۴ درصد ترانزیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی استان

زارعی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی جزو رتبه های برتر مناطق ویژه اقتصادی کشور است، افزود: میزان ترانزیت منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی را در سال گذشته یک‌هزار و ۸۲۹ مورد بوده اما در پنج ماهه امسال پنج هزار و ۵۶۵ مورد ترانزیت انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۴ درصد رشد داشته است.

 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی میزان واردات انجام شده از منطقه ویژه اقتصادی استان در پنج ماهه امسال را ۵۹۹ مورد اعلام کرد که با رشد ۸۶۶ درصدی همراه بوده است، ادامه داد: همچنن صادرات سوخت از منطقه ویژه اقتصادی استان در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد کاهش یافت اما اکنون رو به افزایش است.

 

وی با اشاره به اینکه میزان صادارت انجام شده در سال گذشته در منطقه ویژه اقتصادی استان ۲۳ هزار و ۲۰۶ مورد بوده که در پنج ماهه امسال با کاهش ۵۳ درصدی به ۱۰ هزار و ۸۰۹ مورد رسیده است، تصریح کرد: این افت به دلیل تغییر و تحولات در کشور افغانستان بوده که هم اکنون در حال افزایش است.

 

کد خبر 1210990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha